Gå til indhold
Stabilt Marked

Dansk er et kvalitetsstempel

I det vestafrikanske land Ghana har de første danske virksomheder for længst slået sig ned. Et stabilt marked både økonomisk og politisk giver muligheder for danske virksomheder, som især tænker ghaneserne ind i sine planer. Læs hvordan Bluetown har startet sin rejse på det spirende marked.   

Vodafone, Barclays, Nestle, Coca Cola og South African Airways svæver over biler og mennesker i de travle gader i Ghanas hovedstad Accra. Siden 1958 har Danmark officielt samarbejdet med det vestafrikanske land, hvor danske virksomheder som MIM Cashew, Toms og Uhrenholt har fået foden indenfor.

“Det er det stærke brand, som blandt andet hjælper The Trade Council med at åbne dørene for danske virksomheder. Ghaneserne ved godt, at danske varer og danske løsninger er lig med kvalitet og er holdbare,” fortæller Jakob Kahl Jepsen, der har været rådgiver for The Trade Council på den danske ambassade i Ghana indtil september 2017, hvor han rejste videre til ambassaden i Bangladesh og blev afløst i Accra af Søren Robenhangen.

Det er især inden for energi, vand, internet- og kommunikationsteknologi samt landbrugsproduktion, at Jakob Kahl Jepsen vurderer, at danske virksomheder har en rolle at spille i Ghana.
quote ikon
“Det er nogle penge, som er givet rigtig godt ud. Når man kommer som dansk virksomhed og vil ind på et afrikansk marked, så kan man rende ind i det ene problem efter det andet med eksempelvis tilladelser og licenser. Her kan The Trade Council rigtig meget.”
Ole Deleeneer, Landechef for Ghana Bluetown

The Trade Council åbner døre

En af de virksomheder, som The Trade Council i Ghana hjælper med at få en fod inden for på markedet, er BLUETOWN. De opsætter master i landbrugsområder og for et lille beløb kan ghaneserne koble sig på masternes internet. De har allerede opsat master i Indien, Tanzania og Rwanda, men nu er turen kommet til Vestafrika.

I en af ambassadens fire incubator-kontorer holder BLUETOWNs landechef for Ghana, Ole Deleeneer, til. Sammen med lejen for kontorpladsen følger der et par timers rådgivning om måneden med. Han mener, at The Trade Councils store netværk til de ghanesiske magthavere og embedsmænd blandt andet har været med til at åbne døre for Bluetown:

“Det er nogle penge, som er givet rigtig godt ud. Når man kommer som dansk virksomhed og vil ind på et afrikansk marked, så kan man rende ind i det ene problem efter det andet med eksempelvis tilladelser og licenser. Her kan The Trade Council rigtig meget.”
BLUETOWN deltog til eksportfremstødet i Ghana i november 2017, hvor næsten 40 danske virksomheder kunne vise deres produkter til ghaneserne og resten af delegationen. Foto: Jesper Heldgaard

Lokal produktion er afgørende

Noget af det, som The Trade Council også lægger vægt på over for virksomhederne er, hvordan de kan være med til at skabe udvikling og arbejde til Ghanas befolkning på 28 millioner mennesker.

“Den ghanesiske regering ser meget gerne, at virksomheder tænker i, hvordan varerne kan forarbejdes, så der kan oprettes produktion i Ghana og ikke kun eksporteres færdige produkter til landet,” fortæller Jakob Kahl Jepsen.

Et ønske, som også understøttes af den politik, som udenlandske virksomheder møder, når de vil eksportere til Ghana. Det er dyrt at registrere sig som international virksomhed, men hvis man samarbejder med eksempelvis et ghanesisk firma er det langt billigere.

Ghana i tal 

Befolkning: 28 millioner.
Officielt sprog: Engelsk
Vækst i BNP: 3,6 procent.
BNP per. Indbygger: 9.872 kroner per indbygger.
Eksportvarer: Kakao, guld, tun og olie

En stabil indgang til Vestafrika

Ideen om lerhytter med bliktag i Ghana er langt fra virkeligheden. I de fleste byer er der 3G-internet og infrastrukturen er forholdsvis på plads. Men det er ikke kun inden for den ghanesiske grænse, at Ghana har været god til at sikre sammenhængskraft.

“Ghana er et land, som kigger ud. De har succes med at lave gode alliancer om blandt andet handel med andre lande i det vestafrikanske handelssamarbejde ECOWAS,” siger Jakob Kahl Jepsen og fortsætter:

“Det betyder også, at hvis man etablerer sig i Ghana, er der gode muligheder for at blive en del af regionale samarbejder og nye spændende markeder som eksempelvis Elfenbenskysten.”

I efteråret 2017 opsatte BLUETOWN de første master i Ghana, men hvis alt går, som det skal, så kommer den danske virksomhed til at udvide til andre lande i Vestafrika.

fem råd til dig, som overvejer Ghana

  1. Husk tålmodighed: Det kan tage lang tid og være besværligt at komme ind på det ghanesiske marked.

  2. Finansiering skal være på plads: Det er dyrt at etablere sig som international virksomhed i Ghana, derfor er det vigtigt at finansieringen er på plads.

  3. Korruption er et no-go: Korruption er en udfordring i Ghana, derfor kan man komme ud for, at der bliver spurgt efter penge under bordet. Det er vigtigt, at virksomheden melder ud allerede i starten, at korruption ikke er accepteret.

  4. Skab lokale arbejdspladser: Det er fokus på, at de internationale virksomheder, som arbejder i Ghana er med til at sikre udvikling og arbejdspladser i landet.

  5. Den gode etik er i fokus: Danmark og danske virksomheder har et godt ry i Ghana. Derfor er det også vigtigt, at de virksomheder, som går ind på det ghanesiske marked overholder reglerne og opfører sig ordentligt - både for egen og for andre danske virksomheders skyld.

vil du vide mere om din virksomheds muligheder i ghana?

Så kontakt os, og hør nærmere.

Loading...

    Vil du læse mere? Se vores relaterede indhold