Gå til indhold
Interview

Det skal du kigge efter når du gør forretning i Afrika

Oplevelserne og iværksættertrangen er gennemborende for Peter Blom, der har været med til at oprette virksomheder over hele Afrika. Men forkærligheden for kontinentet startede ved et tilfælde og på grund af et uimodståeligt tilbud. Vi har talt med ham for at høre hans historie og erfaringer med at gøre forretninger i Afrika, og få hans bedste råd. 
Sydafrika, Zambia, Kenya, Uganda, Tanzania, Etiopien, Ghana. Pause. Nigeria, Togo, Elfenbenskysten, Sierra Leone. Pause. Liberia, Egypten, Congo. Tre håndfuldes opremsning senere er Peter Blom færdig. Det er de afrikanske lande, som han har prøvet kræfter med. I virkeligheden var han ansat i Korea, da han mødte Moses Baiden, der i dag er hans forretningspartner i Ghana.

“Han grinede af mig og spurgte, hvorfor jeg tænkte, at jeg skulle producere til det danske marked på kun fem millioner indbyggere, når jeg kunne rejse med til Ghana og få en målgruppe på mere end 30 millioner mennesker.”

Næsten 20 år senere er de to på vippen til at lancere og levere nationale identitetskort til hele landet og har kontrakt med centraladministrationen. I starten lejede de en tom lagerbygning udenfor Ghanas hovedstad Accra og havde seks medarbejde. Ifølge Peter Blom vil der i der første halvår af 2018 være 8000 ansat i Margins Group.
“En tommelfingerregel er, at man skal dividere ens forhåbninger med to og gange problemerne med fem. Er det stadig en potentielt god forretning efter det? Så kan man overveje at gå i gang.”
Peter Blom, Iværksætter & Executive Director Margins Group

Glem aldrig de kritiske spørgsmål

Der er ikke nogen i Ghana, som har CPR-numre til at holde styr på al den vigtige information. Ingen gule sundhedskort med kontakt til den nærmeste læge.

“Man er jo dårligt nok ude af lufthavnen, inden man har ti ideer til, hvad en ny virksomhed kunne lave. Når man når hotellet har man 100 nye tiltag i tankerne, som kunne gøre en forskel,” mener Peter Blom. Han har været med til at producere mere end seks millioner sygesikringskort, pas og kørekort til ghaneserne.

I starten fik de to samarbejdspartnere Danida-støtte til at sætte virksomheden igang, og de første byggerier blev foretaget for lånte penge. I dag kører det mere end rundt for de to. Alligevel skal man ikke tro, at der er nogen garanti blot fordi, at man har fået støtte til at starte op.

“Det vigtigste spørgsmål er, om virksomheden kan overleve. Der er i virkeligheden ikke så stor forskel på, om man laver virksomhed i Danmark eller et afrikansk land,” mener Peter Blom og uddyber, at der dog er noget med, hvor meget virksomheden skal kunne stå imod.

“En tommelfingerregel er, at man skal dividere ens forhåbninger med to og gange problemerne med fem. Er det stadig en potentielt god forretning efter det? Så kan man overveje at gå i gang.”
"Vi ser de danske ambassader som gudmødre. De har hjulet os med mange af de udfordringer, som vi har mødt i Ghana. De har gjort en impact. De har stået der ved vores side, og de har hjulpet med at promovere os. Vi været super glade for det arbejde, der har været lavet på den danske ambassade.”
Peter Blom, Iværksætter & Executive Director Margins Group
The Trade Council rådgiver danske virksomheder om eksport
Iværksætteren Peter Blom har over 20 års erfaringer med at gøre forretning i 15 afrikanske lande og har lært, hvordan man skal begå sig, hvis man vil have en succesvirksomhed. Foto: Marie Torp Christensen 

Partneren er altafgørende

Ikke alene var det Moses Baiden, der i dag er en af Ghanas rigeste mænd, som fik lokket Peter Blom med til Ghana, men spørgsmålet er, hvor han ville være i dag uden sin forretningspartner. En del af ligningen, som ifølge direktøren er altafgørende for succes.

“Man skal se efter det samme, som man kigger efter i Danmark. Hænger tingene sammen?” spørger Peter Blom og henviser til, at hvis din samarbejdspartner ikke har en bil og et ordenligt hus, så skal man spørge sig selv, om de økonomiske skuldre er brede nok.

“Jeg tror nogle gange, at vi er for ivrige og kaster os over den første og den bedste istedet for at mærke ordentligt efter, om det er rigtigt. Det er lidt som med et ægteskab. Det gør ikke noget, at man har datet nogle stykker, før man skaber kernefamilien.”

Der skal være mere samarbejde på tværs

Peter Blom har siddet i bestyrelsen for flere virksomheder, arbejdet sammen med Dansk Industri og kalder den danske ambassade i Ghana for gudmoderen til sin succesvirksomhed.

"Vi ser de danske ambassader som gudmødre. De har hjulet os med mange af de udfordringer, som vi har mødt i Ghana. De har gjort en impact. De har stået der ved vores side, og de har hjulpet med at promovere os. Vi været super glade for det arbejde, der har været lavet på den danske ambassade,” fortæller Peter Blom.  

Netværket spreder sig over hele kontinentet og resten af verden, og når hans næste opgave starter i Uganda, er han begyndt at genopdyrke sine kontakter i det Østafrikanske land, hvor han ikke har været i mange år.

“I et lille land som Danmark, synes jeg, at vi skal være bedre til udnytte hinandens viden. Det kunne være en form for mentornetværk, hvor virksomheder, som gerne vil engagere sig i et afrikanske land, kunne få en mentor, der kan lære dem noget af deres viden og blive introduceret til deres netværk,” mener Peter Blom og understeger vigtigheden af at være tilstede og lære kulturen at kende, der hvor man vil lave forretning.

“Hvis man finder ud af, at ens idé er the shit, så er skalerbarheden der,” vurderer Peter Blom, hvis egen virksomhed er et godt eksempel på skalerbarheden.

“Potentialet er endeløst, man skal bare være klar over, at indgangsbilletten kan være meget dyr og tager år at indfri.”

Hvad har Peter Blom lært efter 20 års forretning i Afrika? Peters tre gode råd

  • Gør dit hjemmearbejde ordentligt.

  • Behold din nysgerrighed og bliv ved med at være åben over for nye muligheder.
     
  • Plej dit netværk og hold det ved lige.

Vil du vide mere om din virksomheds muligheder i Afrika? 

Så kontakt os og hør nærmere.

Loading...