Gå til indhold
Vækstlande

Kenya og Nigeria gemmer på gode overraskelser

Korruption, dårlig infrastruktur og ingen internetforbindelse er kun nogle af de danske fordomme om de afrikanske lande. Men befolkningens købekraft stiger og væksttoget buldrer derudaf - Og det er muligt for danske virksomheder at stige på. 
På sjette sal hos Berlingske Media er siddepladserne udsolgt. Omkring 50 danske virksomheder er bænket, fordi de har meldt sig til konferencen Business i Afrika for at høre om mulighederne for at udvide forretningen til også at omfatte en eller flere af landene på det afrikanske kontinent.

Salen griner, mens Per Christensen, der er generalkonsul på det danske konsulat og handelskontor i kontinentets største by Lagos, fremægger alle fordommene om Nigeria.

“Der er masser af potentiale i Afrika og især i Nigeria, men problemet for Nigeria er rygtet. Alle husker nigeriabrevene. Og historierne om terrorgruppen i Boko Haram kommer i medierne,” fortæller han og fortsætter:

“Men det er ikke den fuldendte fortælling om landet, hvor jakkesæt går på gaden i skyggen af skyskrabere i Lagos, der er kontinentets svar på London, når det kommer til forretning.”
Ca. 100 mennesker er mødt op hos Berlingske til seminar om "Business i Afrika." Her lyttes der til de forskellige talere, der kommer med råd og erfaringer fra Afrika. Foto: Marie Torp Chistensen
quote ikon
Min vurdering er, at det vil være næsten umuligt at starte op i et land som Nigeria, hvis ikke der er nogen, som hjælper med at forstå landet, lovene og kulturen. Man kan ikke bare komme trampende ind fra gaden.
Jesper Engsig, salgsdirektør  Hove, A/S

Der er ikke to afrikanske lande, som er ens

Per Christensen stikker til sine to kollegaer Henrik Petersen, der er teamleder for The Trade Council i Kenya, og Nils Robenhagen, der er leder af The Trade Council i Sydafrika. Han fortæller forsamlingen, at Nigeria slår de to andre afrikanske vækstcentre med mange meter. Kollegaerne smiler rystende på hovedet af ham.

I Glostrup arbejder maskinerne på at fylde beholdere med fedt, der blandt andet kan bruges til at smøre maskiner i cement- og vindmølleindustrien. Hove A/S salgsdirektør Jesper Engsig kom hjem fra Nigeria i september.

“Vi så Afrika som et uopdyrket marked, som vi skulle se, hvad der kunne ryste af sig,” siger han og forklarer, at en af verdens største cementvirksomheder Dangote Cement holder til i Nigeria og flere andre afrikanske lande.

“Det kræver benarbejde at komme ind på markedet, men det er ikke sønderligt sværere end så mange andre steder. Det vigtigste er, at man er tilstede.”

I starten af 2017 tog Hove A/S kontakt til The Trade Council i Nigeria, og allerede i april samme år besøgte salgsdirektøren landet første gang.

“Teamet i Lagos har hjulpet os med at finde ud af, hvordan det kan fungere,” vurderer Jesper Engsig. Hove A/S har endnu ikke en medarbejder I Nigeria, derfor får de hjælp af The Trade Council med salg og markedsføring – også når de ikke er i Nigeria selv.
quote ikon
Vi har valgt at samarbejde med The Trade Council, og det har været afgørende både for, at vi har kunnet starte op og forventer, at vi får mulighed for at eksportere til Nigeria.
Jesper Engsig, Salgsdirektør Hove A/S

finansieringsmulighed  afrika infrastruktur fonden

Afrika Infrastruktur Fonden, der forvaltes af A.P. Møller Capital, har til formål at finansiere infrastrukturinvesteringer i Afrika. Investeringerne vil understøtte bæredygtig økonomisk vækst i regionen samtidig med, at investorerne opnår en attraktiv forrentning af deres kapital. 


Fonden har især fokus på projekter inden for transport og logistik samt energi produktion og transmission og har en forventet levetid på 10 år. Målsætning er at foretage 10-15 investeringer. Den forventede kapitaltilsagn for fonden er på 1 millard USD. 


Investorer: PKA, Pension Danmark, PFA Pension, Lægernes Pension, Danica, SEB Pension og A.P. Møller Holding.

Lokal arbejdskraft er vigtig

For mange afrikanske regeringer er det vigtigt, at der bliver skabt arbejdspladser til landets befolkning og i særdeleshed de mange unge, som kommer ud på arbejdsmarkedet. Alene i Nigeria er 64 procent af befolkningen under 25 år. Hvad der også gør sig gældende i de øvrige afrikanske lande.

“Mange af de nigerianske unge er veluddannede og en god arbejdskraft. De vil gerne arbejde og har store ambitioner for sig selv,” fortæller Per Christensen.

I det østafrikanske land Kenya, hvor 88 procent af befolkningen kan læse, er billedet det samme.

“Arbejdsstyrken er meget forretningsorienteret. De er meget hurtige til at gribe de muligheder, som de ser,” vurderer Eric Mwema, der er eksportrådgiver for The Trade Council i Kenya.

Hos Hove A/S er man opmærksom på mulighederne for at skabe arbejdspladser i nogle af verdens udviklingslande, hvor de ikke altid hænger på træerne.

“Det er ikke helt bestemt, om det eksempelvis skal være et dansk datterselskab på nigerianske nummerplader, eller hvordan virksomheden skal oprettes. Men det er helt sikkert, at vi kommer til at bruge nigeriansk arbejdskraft,” fortæller Jesper Engsig.

Markedsforståelsen er altafgørende

Spørgsmålet om, hvordan virksomheden skal operere har ikke noget entydigt svar for alle de afrikanske lande. Der kan være fordele et sted, som giver udfordringer i et andet land. Derfor er det vigtigt at have en partner, som kender den kontekst, man vil gøre forretning i.

“Min vurdering er, at det vil være næsten umuligt at starte op i et land som Nigeria, hvis ikke der er nogen, som hjælper med at forstå landet, lovene og kulturen. Man kan ikke bare komme trampende ind fra gaden,” mener Hove A/S’ salgsdirektør.

“Vi har valgt at samarbejde med The Trade Council, og det har været afgørende både for, at vi har kunnet starte op og forventer, at vi får mulighed for at eksportere til Nigeria.”

kom ind på det nigeriske marked Per Christensens fem gode råd

 

  1. Det er altafgørende, at man har lavet sit hjemmearbejde med at researche på landet og markedet inden, at man starter op.
  2. Eksport til de afrikanske lande kommer ikke uden, at man investerer. Derfor skal man gøre op med sig selv og være indstillet på, at det kræver ressourcer, penge og arbejdstimer. 
  3. Beslutningsprocesserne i de afrikanske lande kan trække ud. Det er derfor vigtigt at have tålmodigheden med sig.
  4. Et godt netværk er afgørende for, at det bliver en succes. Derfor er det også vigtigt at tage sig tid til at besøge landet og opbygge gode relationer til samarbejdspartnerne.
  5. Verificer altid al information flere steder og hos flere forskellige aktører. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

Ønsker du at vide mere om din virksomheds muligheder i afrika?

Så kontakt os og hør nærmere.

Loading...

    Vil du læse mere?  Se vores Relaterede indhold