USAs kamp mod tilsætningsstoffer og ultraforarbejdede fødevarer baner vejen for danske virksomheder
Fremtidens indkøbskurv er økologisk
Én klar definition på, hvad ultraforarbejdede fødevarer er, findes ikke, men en række fællesnævnere som højt indhold af salt, tilsat sukker og mættet fedt har koblet dem til livsstilssygdomme som type-2 diabetes og hjertekarsygdomme. Med en fødevareforsyning, hvor 3 ud af 4 produkter falder i kategorien ultraforarbejdede, har det placeret sig helt i top på USA’s sundhedspolitiske dagsorden.
Statskonsulent for fødevarer, landbrug og fiskeri i Washington, D.C., Jesper Vibe-Hansen vurderer, at interessen for sundere og bedre varer er kommet for at blive – særligt hos forbrugerne. Sundhed, naturlige ingredienser og en mere transparent fødevareindustri er blevet central i den amerikanske forbrugerbevidsthed. Og tallene bakker det op. I 2024 satte salget af økologiske produkter rekord med 71,6 milliarder dollars (455 mia. DKK). En stigning på 5,2 procent fra forrige år. Det er en vækst på mere end det dobbelte af det samlede fødevaremarked på blot 2,5 procent. En tendens, der understreger ønsket om flere naturlige og sunde varer på hylderne.
En undersøgelse foretaget af National Science Foundation viser, at hele 67 procent af amerikanske forbrugere betragter bæredygtighed som en vigtig faktor, når de handler. Med nogle af verdens højeste standarder for økologisk produktion står dansk landbrug stærkt rustet til at imødekomme denne efterspørgsel. En anden parameter, der optager amerikanske forbrugere, er gennemsigtighed i produktion og indhold i føde-varer. Her viser selvsamme undersøgelse, at 83 procent af amerikanske forbrugere læser varedeklarationer, før de lægger fødevarer i indkøbskurven.
Økologiske produkter er kendetegnet ved korte ingredienslister og minimal forarbejdning, og kan dermed bidrage til dagsordenen om at reducere forbruget af ultraforarbejdede fødevarer. Disse dagsordner står særligt stærkt i Californien, der både er verdens største marked for økologiske produkter og har annonceret en udfasning af ultraforarbejdet mad i skolekantiner senest i 2035. Med Danmarks styrkeposition inden for økologisk produktion og gode, internationalt ry for at producere sunde fødevarer med få ingredienser, rummer det californiske marked store muligheder for danske virksomheder. Ambassaden i samarbejde med Landbrug & Fødevaresvarer planlægger et eksportfremstød af danske, økologiske varer i Californien i marts 2026 for derigennem at udnytte den stærke kobling mellem økologi og reduktionen af ultraforarbejdede fødevarer. Fremstødet vil være B2B fokuseret og de deltagende virksomheder vil opnå møder med repræsentanter for importører, distributører og detailhandelen. En oplagt mulighed!
Politisk momentum styrker tendensen
Også på politisk niveau er der fokus på sundere fødevarer. Den amerikanske administration har gjort folkesundhed til en del af sin indenrigspolitiske dagsorden. Selvom der endnu ikke er vedtaget konkrete lovforslag, peger anbefalinger og politiske signaler i retning af en fremtid med skærpet regulering.
For danske virksomheder er det en fordel, at EU allerede har stramme regler for tilsætningsstoffer og fødevaresikkerhed, hvilket giver en konkurrencemæssig fordel på det amerikanske marked.
Et eksportvindue for danske virksomheder
USA’s øgede fokus på sundhed, naturlige ingredienser og reduktion af tilsætningsstoffer og ultraforarbejdede fødevarer kan skabe betydelige muligheder for danske virksomheder. Stigende amerikansk forbrugerbevidsthed kombineret med politisk opmærksomhed på området, peger på en voksende appetit på sundere og mere naturlige fødevarer med større gennemsigtighed omkring produktion og ingredienslister. Og her står danske aktører klar med mange års erfaring og knowhow, pointerer Jesper Vibe-Hansen. Danmark står i dag for ca. 20 % af verdensmarkedet for fødevareingredienser og med et stærkere reguleret EU-marked, er den amerikanske interesse godt nyt for danske virksomheder. Et eksportvindue for naturlige farvestoffer, tilsætninger og naturlige, biologiske løsninger i landbrugs- og fødevarebranchen kan åbne sig endnu mere de kommende år.
Sådan kan Udenrigsministeriet hjælpe
Udenrigsministeriet står klar til at hjælpe danske fødevare- og ingrediensvirksomheder med at udnytte eksportmulighederne i USA. Vi tilbyder bl.a.:
- Markedsindsigt og analyser af efterspørgslen i forskellige segmenter.
- Rådgivning om amerikanske krav og forventninger til fødevareingredienser og økologi.
- Kontakt til potentielle partnere, distributører og kunder i USA.
kontakt
Kontakt Udenrigsministeriet for en uforpligtende dialog om dine muligheder.