Gå til indhold

Forretningsbetingelser

Udenrigsministeriet og The Trade Council er som offentlig myndighed underlagt reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven, herunder bestemmelserne om blandt andet tavshedspligt, fortrolighed og prisfastsættelse for ydelser.

 

Almindelige forretningsbetingelser

1. Anvendelse

1.1 Nærværende almindelige forretningsbetingelser gælder for The Trade Council/Udenrigstjenestens bistand til danske og udenlandske virksomheder i kommercielle sager, jfr. kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 607 af 5. juni 2024 om betaling for tjenestehandlinger i udenrigstjenesten.

2. Aftale

2.1 The Trade Councils bistand afregnes efter gældende tarif, og for sager, der afregnes efter timetakst, og med et tidsforbrug på mere end en halv time, efter skriftlig aftale mellem The Trade Council og virksomheden. Den skriftlige aftale skal indeholde oplysning om det forventede tidsforbrug, timetaksten - eller hvor det skønnes mere hensigtsmæssigt, en totalpris for den specificerede ydelse - samt et overslag over eventuelle udlæg.

3. Priser m.v.

3.1 For bistand, der har til formål at støtte erhvervslivets eksportarbejde og øvrige kommercielle aktiviteter i udlandet, betales en fast pris pr. påbegyndt time eller en fast totalpris for ydelsen. Dog er der en mindstepris på individuelt løste opgaver.

3.2 Rutinemæssige informationsopgaver, fremskaffelse af publikationer, statistisk materiale, soliditets- eller toldoplysninger og lignende materiale er gebyrfrie. Der betales dog de eventuelle udgifter, som er direkte forbundet med sagen.

3.3 Priser og gebyrer er i danske kroner medmindre andet er anført. Bistandsydelser udført i Danmark er momspligtige.

3.4 Eventuelle udlæg, f.eks. til materialer, indkøb/fremskaffelse af oplysninger, opkobling til databaser, udgifter til tjenesterejser, telekommunikationsudgifter etc., refunderes.

4. Betalingsbetingelser

4.1 The Trade Council opkræver betaling, når ydelsen er udført. Der kan dog efter omstændighederne kræves del- eller forudbetaling.

4.2 Betaling skal ske senest 30 dage efter fakturadatoen. Forsinket betaling kan pålægges et gebyr, og der kan beregnes renter efter de almindeligt gældende regler.

5. Opsigelse

5.1 Begge parter har ret til at opsige aftalen med umiddelbar virkning. Virksomheden skal i så fald betale for den hidtil udførte bistand og for udlæg, som The Trade Council har afholdt eller forpligtet sig til at afholde.

6. Tavshedspligt og fortrolighed

6.1 Udenrigsministeriets, herunder The Trade Councils, medarbejdere er i kraft af deres ansættelsesforhold undergivet tavshedspligt i forhold til oplysninger, herunder konkurrencefølsomme oplysninger om virksomheder og forretningshemmeligheder, som medarbejderne får kendskab til som led i ansættelsesforholdet, og har underskrevet en løfteerklæring herom. Tavshedspligten består også efter medarbejderens fratræden fra tjenesten. Overtrædelse af denne tavshedspligt kan medføre strafansvar efter straffeloven.

6.2 Udenrigsministeriet/The Trade Council behandler oplysninger modtaget fra samarbejdspartnere og virksomheder fortroligt inden for rammerne af dansk lovgivning, herunder konkurrencefølsomme oplysninger og forretningshemmeligheder samt kommercielle eller driftstekniske forhold.

Udenrigsministeriet/The Trade Council er som offentlig myndighed underlagt reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven, herunder bestemmelserne om aktindsigt. De regler, der indgår heri, herunder om aktindsigt, er præceptive, og kan ikke i forhold til tredjemand fraviges ved erklæringer, aftaler el. lign.

Som udgangspunkt er dokumenter eller oplysninger af forretningsmæssig karakter, som en myndighed har i sin besiddelse, også omfattet af den almindelige ret til aktindsigt efter offentlighedsloven. Offentlighedslovens § 30, nr. 2 indeholder dog en hjemmel til at undtage dokumenter eller oplysninger vedrørende ”tekniske indretninger eller fremgangsmåder, eller om drifts- eller forretningsforhold el. lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, som oplysningerne angår, at anmodningen ikke imødekommes.

Udenrigsministeriet/The Trade Council vil foretage høring af samarbejdspartneren/virksomheden, før eventuelle begæringer om aktindsigt i henhold til forvaltningsloven eller offentlighedsloven besvares.

7. Erstatningsansvar

7.1 The Trade Council er ansvarlig over for virksomheden efter dansk rets almindelige regler. The Trade Council hæfter dog ikke for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab. Erstatningen kan ikke overstige det aftalte vederlag eller vederlaget ifølge den gældende tarif.

8. Tvister

8.1 Aftaler omfattet af nærværende forretningsbetingelser er undergivet dansk ret.

8.2 Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med aftaler omfattet af nærværende forretningsbetingelser, og som ikke kan løses ved forhandling, skal afgøres ved de almindelige domstole.

The Trade Council's Rådgivningsprincipper

The Trade Council arbejder for at understøtte en stærk dansk økonomi med flere nye danske arbejdspladser, en global bæredygtig omstilling og globalt styrkede arbejdstagerrettigheder og –vilkår. The Trade Council understøtter gennem en lang række indsatser danske virksomheders ambitioner om at gøre en positiv forskel globalt gennem bæredygtig handel og produktion og ansvarlige forretningsmodeller, til gavn for blandt andet miljø, klima og sundhed.

Nedenstående principper gælder i den forbindelse for vores virksomhedsrådgivning.

The Trade Council

  • Prioriterer og søger aktivt at fremme markedsmuligheder, hvor danske virksomheder kan bidrage til en mere bæredygtig global omstilling gennem løsninger, der fremmer bl.a. bedre miljø, klima, sundhed og velfærd.

The Trade Council

  • Forventer, at partnere og kunder er opmærksomme på ansvarlig virksomhedsadfærd, og har gjort sig klart, hvordan de generelt vil arbejde med social, klima- og miljømæssig ansvarlighed, herunder ift. FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv og OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder.
  • Har rådgivere, der er fortrolige med regler og retningslinjer gældende for ansvarlig virksomhedsadfærd.
  • Kan hjælpe virksomheder med at håndtere risici relateret til menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder gennem rådgivning eller formidling af kontakt til relevante ressourcer, for eksempel lokale NGO’er og advokater. 

The Trade Council

  • Forholder sig til særlige risici inden for eksport-, investerings- og innovationsfremme på områder, der kan anvendes til militære, sikkerhedsrelaterede eller andre repressive formål.

The Trade Council

The Trade Council