Gå til indhold
Markedsrapport 2024

Eksportmarkedet Storbritannien

Storbritannien er Danmarks 5. største eksportmarked og en tæt partner og allieret for Danmark. Med London som Europas finanscentrum, som innovationshub med tre universiteter i verdens top 10 og, ikke mindst, med verdens største offshore marked (efter Kina) er Storbritannien en af Danmarks vigtigste samarbejdspartnere, både i forhold til handel, innovation og investering.

Rapporten

Denne markedsrapport klarlægger de centrale dimensioner i Danmarks relation med Storbritannien. Rapporten tager udgangspunkt i data og oplysninger fra 2023 og 2024 og fokuserer på den britiske økonomi og danske eksportmuligheder inden for energi, fødevarer, livsstilsprodukter, sundhed, samt teknologi- og forsvarsløsninger.

Økonomisk overblik

Storbritannien viser en forsigtig, men positiv økonomisk fremgang med forventninger om yderligere vækst i de kommende år. Økonomien er stadig udfordret af en vækst der, trods forbedring, halter bag efter de andre G7 lande, fortsat høje renter, et minimalt finanspolitisk råderum, mangel på arbejdskraft, høj statsgæld og et, for UK, højt skattetryk.

Storbritannien oplevede i 2024 en positiv udvikling i BNP med en stigning på 0,6% i Q1, hvilket opvejede de mindre fald, der havde været i slutningen af 2023. Den øgede BNP-vækst kan tilskrives en stærkere end forventet økonomisk aktivitet, især forbrug, der blev drevet af lavere inflation, en periode uden strejker i sundhedssektoren, samt en tidlig påske, der faldt i første kvartal.

For året 2024 forventes der en moderat stigning i BNP på 0,9%, samt at væksten vil fortsætte ind i 2025 og nå op på 2% for hele året. Væksten forventes primært at blive drevet af øget privatforbrug, og selvom den samlede økonomiske aktivitet fortsat påvirkes af høje renter og en strammere finanspolitik, er der forventning om en stabil genopretning.

Inflationen faldt til 2,3 pct. i maj, nede fra det højeste niveau på 11,1 pct. I oktober 2022, og er det laveste niveau siden juli 2021. På baggrund af den faldne inflation har Bank of England signaleret rentenedsættelser, og forventningen er en samlet reducering på 75 basispunkter i løbet af året.

Storbritannien har siden midt-1990'erne haft store underskud på betalingsbalancen, som primært skyldes varehandlen. Efter finanskrisen er også afkastet på britiske investeringer i udlandet faldet, hvilket har bidraget til underskud på primær indkomst. Dog har Storbritannien konsekvent store overskud på handlen med tjenester, som udgør en større del af eksporten (50%) end i de fleste andre økonomier.

Handelsbalancen i 2024 viser foreløbig stabilitet, hvor UK er i et samlet handelsunderskud, men med et fortsat markant overskud på handel med service. Det antages, at volumen af britisk import og eksport på sigt vil være 15% lavere, end hvis UK var forblevet i EU. Dette forventes at reducere den samlede handelsintensitet af BNP og føre til en 4% reduktion i produktivitet med fuld effekt inden for 15 år.

Politiske forhold

Når briterne går til valg den 4. juli 2024, har de Konservative haft regeringsmagten siden 2010. I det seneste år har Labour ligget omkring 20 procentpoint foran de konservative i meningsmålingerne. I valgkampen forventes sundhedsvæsenet, leveomkostninger, økonomi og migration at blive de vigtigste emner. Labour har i 2023 fremlagt de fem missioner, som partiet vil fokuserer på, hvis de vinder magten. 1) Skabe økonomisk vækst bl.a. gennem planlægningsreformer; 2) etablere et statsejet energiinvesteringsselskab, Great British Energy, der bl.a. skal understøtte Labours mål om grøn strøm inden 2030; 3) reform af sundhedsvæsenet; 4) fokus på kriminalitetsbekæmpelse ved reform af retsvæsenet og 5) styrkelse af uddannelsesstandarder.

Under sloganet ”Make Brexit Work” understregede Labour i 2022, at Storbritannien under en Labour-regering ikke vil blive en del af toldunionen eller det indre marked. Men partiet har dog understreget behovet for et godt samarbejde med EU. Labour har særligt taget udgangspunkt i, at der bør skabes en sikkerhedspagt mellem UK og EU, der skal fremme tættere koordination på en række militære, økonomiske, klima-, sundheds-, cyber- og energisikkerhedsemner.

Den nye parlamentsperiode forventes officielt at blive åbnet den 17. juli med den traditionsrige ”King’s Speech”, hvor regeringen vil præsentere sit lovprogram.

Arbejdsmarked

Arbejdsløsheden i Storbritannien lå på ca. 4 % i 2023, hvilket ikke er en væsentlig ændring fra de seneste år, med undtagelse af slutningen af 2020 under COVID-19, hvor den steg til over 5 %. Efter finanskrisen var arbejdsløsheden omkring 8 %. Landet står dog over for markante udfordringer med et lavt arbejdsudbud, som forventes at fortsætte på grund af lavere immigration og en aldrende befolkning.

De seneste 10 år har Storbritannien oplevet høj immigration, blandt andet på grund af særlige visumordninger for migranter fra Ukraine og Hong Kong samt en stigning i antallet af studerende efter pandemien. Regeringens nye tiltag for at begrænse immigrationen tyder på, at nettoimmigrationen vil falde fremover. Disse tiltag omfatter begrænsninger af udenlandske studerendes muligheder for at medbringe pårørende, strengere visumkrav til kvalificeret arbejdskraft og øgede minimumsindkomster for ægtefællevisum.

Selvom lavere immigration ikke vil udfordre arbejdsudbuddet på mellemlang sigt, vil andre demografiske faktorer kunne gøre det. Befolkningen ældes, arbejdsdeltagelsen falder kraftigt med alderen, og effekten af den stigende pensionsalder vil også aftage. Mellem 2010 og 2020 blev pensionsalderen hævet fra 60 til 66 år for kvinder og fra 65 til 66 år for mænd. Frem mod 2030 er pensionsalderen planlagt at stige fra 66 til 67 år.

Erhvervsklima

Storbritanniens erhvervsklima er generelt positivt og åbent for udenlandske virksomheder. Landet har en stærk økonomi, et veludviklet marked og et veluddannet arbejdsstyrke. Der er dog en række udfordringer, som danske virksomheder skal være opmærksomme på, herunder den nuværende "cost-of-living crisis", den generelle usikkerhed i den globale økonomi samt lovgivningsmæssige afvigelser fra EU som følge af Brexit (regulatory divergence).

Den britiske økonomi er den sjette største i verden og er i forsigtig bedring efter COVID-19 pandemien og Brexit. Landet har stadig en række økonomiske udfordringer, herunder en høj statsgæld og en lav produktivitet. Arbejdsmarkedet i Storbritannien er fleksibelt og har en lav arbejdsløshedsrate, men der er mangel på kvalificeret arbejdskraft i en række sektorer.

Storbritannien har et stærkt internationalt netværk og gode forbindelser til mange lande uden for Europa og kan også fungere som et springbræt til andre engelsktalende markeder, herunder USA. Danmark har et godt ry i Storbritannien og er kendt for sine innovative produkter og løsninger, og danske virksomheder ses ofte som pålidelige og troværdige.

Handelssituation

Samarbejdet mellem Danmark og Storbritannien er i positiv udvikling, og Danmark har i 2023 indgået en samarbejdsaftale med den britiske regering om energi og grøn omstilling. I 2024 underskrev Danmark også en bilateral aftale med Storbritanien med fokus på samarbejde om kvanteteknologi.

Storbritannien har siden den officielle udtrædelse af EU i 2021 arbejdet på implementeringen af Trade and Cooperation Agreement (frihandelsaftalen med EU), men først i starten af 2024 blev det nye toldkontrolsystem Border Target Operating Model (BTOM) sat i drift. BTOM klassificerer de importerede varer som enten høj, mellem eller lav risikovarer, hvor levende dyr og produkter, som er under restriktion, udgør højrisikoprodukter, mens forarbejdede hyldestabile produkter udgør lavrisikoprodukter.

Fra 31. januar 2024 er der indført krav om sundhedscertifikater for en række varer, og der blev indført fysisk kontrol fra 30. april 2024, hvilket medfører øgede administrative omkostninger for eksport af visse typer varer til Storbritannien. Særligt fødevare-, landbrugs- og fiskerisektoren berøres af BTOM. Den fysiske kontrol pålægger importøren et gebyr for importkontrollen. Som led i indførelsen af BTOM, forventes tredje – og sidste – fase at blive iværksat per 31. oktober 2024, hvor Storbritannien forventes at strømline importkontrollen yderligere.

Eksportmuligheder på sektorniveau

Storbritanniens økonomi er i bedring, og uanset udfaldet af valget i 2024, står landet med en række målsætninger og store opgaver bl.a. med at nå emissionsmålene, udbygning af havvind, opgradering af forsvaret, effektivisering af sundhedssystemet samt digitalisering af den offentlige sektor. Danske virksomheder har helt særlige kompetencer inden for alle de nævnte områder, og på den baggrund ses der et betydeligt eksportpotentiale. 

Startup-virksomheder har ligeledes store muligheder i forhold til både at rejse risikovillig kapital, men i særlig grad også til at indgå partnerskaber med britiske virksomheder og forskningsinstitutioner om udvikling og kommercialisering af innovative løsninger. Med bl.a. tre universiteter i verdens top 10 (Oxford, Cambridge og Imperial College) er London-området en internationalt anderkendt Life Science- og teknologihub.

Nedenfor gennemgås eksportmulighederne inden for de danske styrkepositioner og sektorer, som ambassaden prioriterer.

Energi

Energisektoren er en af vækstmotorerne i den britiske økonomi. Successen er stærkest følt i den britiske offshore vindsektor, hvor Storbritannien sigter mod at udvide den nuværende kapacitet fra havvindmøller på 10GW til 50GW senest i 2030. Ambitionerne skyldes et stærkt støtteregime for vedvarende energi, der har sikret en fast strøm af nye projekter. Senest er det især det skotske marked for vindenergi, der har vist gode takter med udbuddene i INTOG-leasing runden som består af en række projekter inden for flydende havvind. Projekterne er typisk mellem 500MW og 1GW, og med opførelsen af disse over de kommende år håber briterne at opbygge verdensledende kompetencer inden for flydende havvind. Det vil uden tvivl kræve udenlandske investeringer og ikke mindst offshore kompetencer, og her er der gode eksportmuligheder for danske virksomheder. 

Elektrificering anses generelt som en attraktiv vej til at nå den britiske regeringens ambitiøse klimamål.

Et andet område, der nyder fokus og kontinuerlig støtte fra regeringen er fjernvarme. Her har man siden 2013, hvor man startede med at støtte kommunerne til at kortlægge mulighederne med omkring 3 milliarder kr., haft to andre lignende støtteordninger Heat Networks Investment Project i 2017 og Green Heat Network Fund i 2022. Det har resulteret i at alle stører byer i Storbritannien er i gang med at planlægge eller at etablere fjernvarmenet. Målet er at udbygge andelen af bygninger der i dag forsynes med fjernvarme (3%) til at være 20% i 2050.

Tech & Forsvar

I den offentlige sektor er der et generelt stærkt ønske om en større modernisering og effektivisering. De offentlige GovTech-løsninger, som findes i Danmark, er derfor meget eftertragtede i Storbritannien. Dog er det offentlige system i Storbritannien mere fragmenteret end i Danmark, og der findes ikke den samme centrale indgang for offentligt udbud som i Danmark.

London fungerer fortsat som Europas finansielle hub og har et yderst modent og stort marked for særligt fintech løsninger, ligesom de mange venture capital fonde giver muligheder for at rejse risikovillig kapital. Der ses ligeledes stor aktivitet på områderne Kvant, Cyber, AI og Deeptech generelt. Markedet i UK betragtes desuden som en oplagt springbræt til det amerikanske marked.

Med en fremtrædende position i NATO og de geopolitiske spændinger, søger Storbritannien også at styrke forsvaret. Ambitionerne for forsvarsbudgettet er senest hævet til 2,5% af BNP (svarende til 87 mia. GBP årligt) inden 2030. De tilførte midlerne skal hovedsageligt bruges til genetablering af ammunitionsproduktion, støtte til Ukraine samt en gennemgribende modernisering af forsvaret, herunder med særligt fokus på digitale løsninger.

Eftersom en betydelig del af det britiske forsvarsbudget anvendes hos et relativt lille antal indenlandske hovedleverandører, som også er store eksportører på det internationale marked, anses de største eksportmuligheder i forsvarssektoret at bestå i underleverancer til de store britiske hovedleverandører. Erhvervsministeriet offentliggør desuden løbende overblik over aktuelle modkøbsaftaler, hvilket kan udgøre en oplagt mulighed for danske virksomheder.

Sundhed og HealthTech

Både Storbritannien og Danmark har behov for nye medicinske, medico-tekniske og digitale sundhedsløsninger som er relevante og effective til at sikre bedre folkesundhed. Markedet er attraktivt, men komplekst, og myndighederne har sat fokus på prioriterede områder gennem nationale Life Science Strategier, tematiske og klinisk orienteret missioner, og nye indsatser for service design som optimerer sundhedsleverancer.

Storbritannien er karakteriseret af et sundhedsystem i forandring, ikke mindst reorganisering af tidligere +220 NHS Trusts i 42 ICS’ – Integrerede Sundhedssystemer - som tilgår sundhed og sociale ydelser på regionalt befolkningsniveau. Sundhedssystemet er karakteriseret ved mere end 6,300 GPs, 14,000 plejehjem, og 4,000 beskyttede bosteder for borgere med højt plejebehov, og ikke mindst +150 forskellige interesse organisationer for kliniske lidelser, som spiller en aktiv rolle i borgernære sundhedstilbud.

For at komme i betragtning som leverandør til det Britiske sundhedssystem og NHS Trusts, bør virksomheder imødekomme sundhedspolitiske prioriteter og kliniske udfordringer. De nuværende sundhedspolitiske prioriteter i UK følger her:

1.    At sætte arbejdsstyrken i centrum

2.    En trinvis ændring af uligheder og befolkningens sundhed

3.    Varig reform for sundhed og social pleje

4.    Implementering og acceleration af digitale løsninger

5.    Reformere og integrere lokalsamfund og offentlige tjenester.

For de nationale sundhedsleverancer, NHS, bør virksomheder folkusere på:

1.    Håndtering af signifikant behandlingsefterslæb fra Covid

2.    Fokus på forebyggelse

3.    Forbedring af integrationen af sundheds- og socialplejen

4.    En operationel plan og løsninger for digital sundheds- og socialpleje

5.    Anvendelse af Net Zero Health og social værdi certificering ved salg til NHS

Ambassaden samarbejder om løsninger der bringer værdi til sundhedssystemet, f.eks. arbejdstilrettelæggelse og arbejdsbesparende processer, som taler ind i politiske prioriteter om effektiviseringer og økonomisk vækst. Ud over kliniske programmer, samarbejdes der om bæredygtighed, lighed i sundhed, regulering og indkøb.

Fødevarer og livsstilsprodukter

Storbritannien er fortsat afhængig af import af fødevarer og landbrugsprodukter.

Alene i 2021 importerede Storbritannien danske fødevarer og landbrugsprodukter svarende til 23% af den samlede danske eksport til Storbritannien, hvoraf svinekød, mejeriprodukter og sammensatte fødevarer udgjorde de største kategorier. Ingredienser vurderes at have et potentiale.

Mens fødevarer historisk set har været relativt billige i de britiske supermarkeder, har høj inflation og Cost of living-krisen medført stigende fødevarepriser.

Efter Brexit forventes store dele af fødevareproduktionen at stå med rekrutteringsproblemer, hvorfor der forventes et stort potentiale for robotter og anden automatisering i både primær og sekundærproduktion over de kommende år.

Den britiske regering har øget fokus på både modernisering af det britiske landbrug med hensyn til produktivitet og bæredygtighed. Det giver muligheder for salg af teknologier til præcisionslandbrug samt udstyr generelt. Det gælder både animalsk og planteproduktion.

Markedet for økologi er i vækst, selvom det stadig udgør moderate markedsandele. Økologiske fødevarer udgør kun 1-2% af den britiske omsætning, selvom salget er firdoblet over det seneste årti. Dog udtrykker markedsaktører, at de stigende fødevarepriser og cost of living-krisen får britiske købere til at nedprioritere bæredygtighed og plantebaserede fødevarer.

Udover fødevarer er Storbritannien et stort marked for bæredygtige danske livsstilsprodukter som især mode og designmøbler og –artikler. Ambassaden arrangerer løbende fremstød inden for mode og design med fokus på bæredygtighed.

Kontakt os Har du brug for eksportrådgivning i Storbritannien?

Som følge af den danske regerings Eksport- og Investeringspakke 19. april 2020 er priserne for eksportrådgivning hos The Trade Council reduceret signifikant. Samtidigt er der introduceret en fordobling af tilskuddet til fonde for fælles eksportfremme og en stigning i TC-finansieret støtte fra 50 pct. til 75 pct. i 2021.

Kontakt vores leder af handelsafdelingen for yderligere rådgivning.

Loading...

    Eksport nyheder Vil du have seneste nyt fra The Trade Council direkte i din indbakke?

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så hører du fra os snart.