Vind i sejlene i Sydøstasien
Den perfekte maritime lokation geografisk og økonomier i vækst
60% af den globale maritime handel passerer gennem Det Sydkinesiske hav, og Sydøstasien står for en tredjedel af global shipping. ASEAN er på vej til at blive den 4. største økonomi inden 2030, og landene i regionen er stærkt afhængige af den maritime sektor for at kunne udvikle dels egne markeder og dels øge handlen imellem sig. For regeringerne i regionen står det klart, at den maritime sektor er en af hovedsektorerne at investere i for at fortsætte den hidtidige imponerende økonomiske vækst, og der bliver investeret i søfarten af både myndigheder og virksomheder i Sydøstasien.
I lande som Indonesien, Filippinerne, Thailand og Vietnam er fokus på de store nationale flåder, hvor der er et stort behov for at opgradere, modernisere og fokusere på at eftermontereenergieffektive løsninger, hvis det ikke er mere rentabelt at bygge nye fartøjer. Herudover bliver der i nogle af markederne kigget på alternative brændstoffer og udbygning af bl.a. havnestruktur til håndtering af disse.
Filippinerne og Indonesien er store ø-riger med henholdsvis over 7.000 og 17.000 øer, hvor den nationale maritime trafik er enorm, men hvor handelsflåden står overfor at skulle fornys for at følge med den stigende efterspørgsel indenfor både godstransport og passagersejlads. Samtidig er hele regionen stærkt influeret af den betydelige internationale maritime trafik gennem Malacca-strædet fra Kina mod bl.a. Europa, hvilket skaber muligheder i forhold til alternative brændstoffer og udbygning af infrastruktur og modernisering i havne.
Geopolitiske forskydninger i Det Sydkinesiske hav har skabt et stort potentiale for danske leverandører af udstyr til overvågning af skibstrafik og maritim kommunikationsteknologi, da landene har stigende fokus på maritim sikkerhed og opretholdelse af national suverænitet til søs.
Blandt de oplagte muligheder for danske virksomheder er:
- Energieffektive skibe til offentlige myndigheder
- Remontering af eksisterende tonnage
- Teknologi til at øge kvalitet og effektivitet på værfter
- Opgradering og effektivisering af færgedrift
- Maritim forsvarsteknologi og farvandsovervågning på og under overfladen
- Alternative brændstoffer og infrastruktur dertil
Flere og flere danske maritime virksomheder får øjnene op for de sydøstasiatiske markeder og de mange muligheder.
”OSK Designs ser store muligheder i Sydøstasien, hvor behovet for energieffektive og klimavenlige færger er stigende. Danske virksomheder kan levere løsninger, der reducerer brændstofforbrug og emissioner, hvilket er afgørende for regionens bæredygtige udvikling. Derudover er der en voksende interesse for maritim forsvarsteknologi, hvor skibe til søværnene skal opfylde strenge krav til ydeevne og fleksibilitet. OSK Designs’ ekspertise gør os til en attraktiv partner for lande i Sydøstasien, der ønsker at modernisere deres flåder både med lokale samarbejder og lokal produktion. Med støtte fra danske ambassader og deres netværk er der gode forudsætninger for, at OSK Designs kan udnytte eksportpotentialet i regionen”
Diversitet i markederne skaber forskellige muligheder
Landene i Sydøstasien deler central geografisk lokation, økonomisk vækst og et historisk stort fokus på havet, men markederne er samtidig forskellige. Det er forskel på ambitionsniveau, og hvor langt landene er kommet inden for dekarbonisering, og der er forskellige politiske prioriteter for landenes maritime sektorer. Det medfører også forskellige potentialer for danske virksomheder.
Singapore har politisk målsætning om, at fra 2025 skal alle egne skibe være enten net-zero eller elektriske. Der bruges milliarder på at dekarbonisere ø-statens maritime sektor, ligesom der er et stort politisk fokus på alternative brændstoffer og infrastruktur hertil for at sikre Singapores fortsatte position som bunkering nation. Singapores værfter er travlt optagne med at bygge især offshore installationsfartøjer, offshore borerigge og andre specialfartøjer, men som global shipping hub er Singapore også et oplagt sted for skibene at forsyne sig med reservedele og udstyr.
I Indonesien er der en flåde på over 100.000 kommercielle skibe, som enten står overfor fornyelse eller remontering for energieffektivisering. Derfor er der stort fokus på maritimt udstyr og løsninger til remontering, men også nybyggeri.
Filippinerne er den nation i verden, som har flest søfarende. Det medfører opmærksomhed fra regeringen på udviklingen af den maritime sektor og ønsket om en større national flåde. Høje lokale brændstofpriser medfører stor fokus på energieffektivitet, og landets udsatte placering i Det Sydkinesiske Hav skaber et marked for både fartøjer og teknologi til patruljering og overvågning af Filippinernes store havområder.
Vietnam fungerer allerede i dag som leverandør af mindre og mellemstore handelsskibe. Der er ønske om, at landets mange værfter kan blive klar til at bygge mere avancerede og grønnere skibe, ligesom der er interesse for udstyr til at øge effektivitet og kvalitet inden for skibsbygning. Mange internationale virksomheder ser mod Vietnam i jagt på nye produktionsfaciliteter syd for Kina, hvilket medfører behov for havneudvikling.
Malaysia er allerede en stor spiller indenfor havne og international shipping – en sektor, der i kraft af havneudvidelser ventes at vækste fremover.
I Thailand er der behov for remontering eller udskiftning af mange passagerfartøjer, ligesom der kigges meget på automatisering og digitalisering af sektoren generelt.
”Danske Maritime følger med stor interesse udviklingen i Sydøstasien. Den danske maritime industris eksport til flere af regionens skibsbygningsmarkeder er voksende – i takt med deres stigende behov for mere energieffektiv og klimavenlig maritimteknologi. Samtidig oplever vi, som følge af geopolitiske forskydninger, en øget interesse for såvel maritim forsvarsteknologi som udstyr til at overvåge skibstrafik og maritim infrastruktur. Danske virksomheder har stærke kompetencer på disse områder, som Sydøstasien er meget opmærksomme på. Videre oplever vi også, at de danske ambassader har opbygget et godt ry og nyttige netværk. Så alt i alt er der gode forudsætninger for, at danske virksomheder ser nærmere på eksportpotentialet"
Maritime partnerskaber er vejen frem
Danmark har i de seneste år indgået en række samarbejdsaftaler, der bliver underskrevet mellem den danske regering og de respektive maritime samarbejdspartnere i regeringerne i Sydøstasien. Disse baner vej for, at danske virksomheder.Herudover er Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) en tæt samarbejdspartner, og der er dermed et godt fundament for danske virksomheder, som ønsker at udforske mulighederne for at etablere sig eller vækste på markederne i regionen.
Der ses en stigende interesse for danske maritime løsninger og aktører. I 2024 etablerede eksportrådet et partnerskab med brancheforeningen Danske Maritime med fokus på at positionere dansk maritim know-how og danske maritime virksomheder overfor myndigheder, statsejede virksomheder og lokale private virksomheder i Sydøstasien. Dette arbejde har bidraget til at skabe fokus i Danmark på de muligheder, som danske virksomheder kan finde i Sydøstasien.