Gå til indhold
USA

USA viser appetit på danske plantebaserede løsninger

Det amerikanske plantebaserede marked vokser, og det samme gør potentialet for eksport af danske løsninger. Derfor deltog seks danske virksomheder i dette års Plant Based World Expo i New York City, hvor innovative produkter, delikate smagsprøver og kulinarisk diplomati var på menuen.

Når man tænker på den amerikanske kulinariske scene, er plantebaseret nok ikke det første ord, der popper op. Men det ændrer sig muligvis snart. USA er nemlig begyndt at få appetit på de mere klimavenlige alternativer. 

Det amerikanske plantebaserede marked er i høj vækst, og forventes at stige til en værdi på 47 milliarder US dollars i 2035 . Det vil betyde en syvdobling af markedets nuværende størrelse. Det er bl.a. den stigende opmærksomhed omkring sundhed, og især ønsket om at indtage færre animalske produkter og proteiner af ideologiske og klimamæssige grunde, der driver markedet fremad.

Spørger man Senior Commercial Advisor hos The Trade Council, Marie Østergaard Jørgensen, rummer det amerikanske marked derfor et stort potentiale for dansk eksport: 

”Den danske plantesektor bygger på en global ekspertise og lang historik med bæredygtige innovationer indenfor fødevareteknologi. Det giver Danmark en styrkeposition, som er værdifuld på det amerikanske marked - især når det kombineres med den omfattende eksporterfaring, den danske landbrugssektor besidder"

 

Danske innovationer indtager the big apple

For at sprede fortællingen om de danske plantebaserede løsninger slog The Trade Council, sammen med Dansk Industri, Food Nation og seks danske virksomheder, paviliondugen op til Plant Based World Expo i New York City. 

Det årlige arrangement samler mere end 3700 internationale aktører og beslutningstagere samt 230 udstillere. De danske deltagere fik derfor rig mulighed for at dele smagsprøver ud til de besøgende og fortælle om processerne bag de udstillede produkter. 

En af de medrejsende danske virksomheder var Organic Plant Protein. De står bag en lang række variationer af økologiske plantebaserede kødalternativer, der alle produceres uden tilsætningsstoffer og kemikalier for at bevare den høje koncentration af naturens egne næringsstoffer.

Administrerende direktør i Organic Plant Protein, Nikka Sig Kristensen, var mere end tilfreds med turens udbytte: 

”Det var en fantastisk oplevelse at samarbejde med The Trade Council. De assisterede os med forsendelser af vareprøver, eksportdokumenter og arrangerede endda en storslået reception for kunder og VIP’s, hvilket vi satte stor pris på. Expoen gav os en værdifuld indsigt i markedet, og de tre arrangører af turen gjorde det muligt for en lille start-up som Organic Plant Protein at begive sig ud på rejsen.”

Fra udstillingsgulvet til trofæhylden

Spørger man de amerikanske forbrugere, så er det særligt smagen, der fremhæves som det afgørende trækplaster i købssituationen . Det var derfor med stor begejstring, at Aliga Microalgae kunne modtage prisen for den mest velsmagende læskedrik ved Expo’ens Taste Challenge for deres Chlorella alge-drik. 

Den danske algevirksomhed tog også prisen for mest innovative ingrediens med selv samme alge-drik. Det var dog ikke kun Aliga Microalgae, der skulle gøre ekstra plads i kufferten til hjemturen. Danske Sprout Dynamics løb nemlig med prisen for bedste dessert/konfekture. 

“At være en del af den danske pavilion gjorde det muligt at skabe stærke forbindelser med amerikanske interessenter og venskaber med de andre danske virksomheder. At begive sig ud på et nyt marked bringer mange spørgsmål med sig, og The Trade Councils tilstedeværelse før, under og efter turen til New York gjorde en enorm forskel for os.” siger Iryna Gavrylova, grundlægger of Sprout Dynamics.

Politisk fremdrift i New York

Det er næppe tilfældigt, at New York dannede ramme om årets Plant Based World Expo. Staten New York er nemlig en af de mest attraktive stater for biosolutions til fødevaresektoren. Et faktum, der blandet andet skyldes den opbakning, som politiske aktører i New York City har udtrykt flere gange.

Byen har fastsat et mål om at mindske fødevarerelaterede udledninger med 33% inden 2030. Her spiller et nyligt initiativ, der skal sikre flere plantebaserede produkter på tallerkenen i byens offentlige institutioner, en afgørende rolle .

Med mange af sektorens vigtige aktører samlet i New York City, inviterede The Trade Council, Dansk Industri og Food Nation til en eksklusiv reception på Generalkonsulatet sammen med de seks danske virksomheder. Aftenen faciliterede inspirerende snakke om innovation og fødevaresikkerhed, og satte samtidig rammen for en unik netværksmulighed for de danske virksomheder.

Kontakt

Det plantebaserede marked er et nyt fokusområde for The Trade Council, men vi ser allerede stor interesse og udvikling i sektoren. For at hjælpe din virksomhed med at tage del i udviklingen af sektorens spirende start, tilbyder The Trade Council en lang række ydelser - blandt andet en skræddersyet partnersøgning eller den for SMV’er omkostningsfrie ’Scope your Business Model’-analyse, som skal hjælpe SMV’er med at tilpasse deres forretningsmodel til det amerikanske marked.

Vi står også bag et udvalg af delegationsture, der stiller skarpt på det plantebaserede marked i USA, samt dets ligheder og forskelle fra det danske. Vores næste delegationstur finder sted i foråret 2024, hvor du får mulighed for at besøge det fremsynede Californien.

Har du lyst til at høre mere om mulighederne for at deltage i vores delegationstur eller hvordan The Trade Councils plantebaserede innovationsteam kan hjælpe din virksomhed? Så ræk endelig ud til vores rådgivere på nedenstående kontakt.

Kontakt os

Loading...