Gå til indhold
Japan

Unik platform for danske virksomheder til EXPO 2025 i Japan

EXPO Verdensudstillingen kommer til Japan for tredje gang under temaet ”Designing Future Societies for Our Lives”, når Osaka byder velkommen fra april 2025. Det officielle Danmark deltager med en fælles nordisk pavillon, som det også var tilfældet ved de tidligere japanske udstillinger - Expo ’70 (Osaka) og Expo 2005 (Aichi).
Med 500 dage til åbningen af EXPO 2025 er verdensudstillingen et stort emne i Japan. Japanerne er fokuseret på at bygge videre på De Olympiske Lege i Tokyo 2021 og cementere Japan som ledende nation på internationale dagsordner – bæredygtighed er det overskyggende emne for EXPO 2025. Danmark og Nordens styrkeposition på bæredygtighed står stærkt i den japanske bevidsthed. Mulighederne er derfor mange for danske virksomheder, når japanske stakeholders skal indfri ambitionen om et EXPO som udstillingsvindue for globale bæredygtige løsninger til fremtidens samfund. 

Dansk deltagelse fokuserer på et tæt offentligt-privat samarbejde, og EXPO giver gode muligheder for at fremme eksport og investeringer. Udbud til opførsel af den fælles nordiske pavillon blev færdigt i oktober, men henholdsvis udstillingsindhold samt koncession af restaurant og shop vil udbydes i december. Man kan finde link til udbuddene her.

PRAKTIK - PAVILLON, PARTNERSKAB OG UDBUD

Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige retter blikket mod Osaka med en forventning om at styrke relationerne med Japan og japanske virksomheder samt at understøtte Nordisk Ministerråds Vision 2030 om Nordens som verdens mest bæredygtige og integrerede region.

Verdensudstillingen holdes fra 13 april til 13 oktober 2025, og det forventes at 28 millioner mennesker vil besøge begivenheden. Den nordiske pavillon byder på 1.200 kvadratmeter udformet som en 17 meter høj trækonstruktion, der huser et nordisk udstillingsområde, møderum, erhvervscenter samt tagterrasse med restaurant og nordisk have. Billeder er tilgængelige her.

Udover fælles nordiske markedsføringsaktiviteter og events,  vil pavillonen, designet, produceret og opbygget til at kunne genbruges, danne rammen for at udtænke nye løsninger relateret til udstillingstemaet ved at kombinere sociale principper, kompetencer og teknologier fra Norden med de besøgendes idéer og initiativer.

For danske organisationer og virksomheder interesserede i at benytte EXPO platformen er der mulig for at indgå et partnerskab.  Partnerfordele dækker bl.a. mulighed for egne aktiviteter i pavillonens business center, del af erhvervsdelegation ved den officielle Danmarksdag, co-branding brug af pavillonlogo, adgang til industridage (arbejdstitler er Green transition & Circular Economy, Lifestyle & Wellbeing samt Mobility & Connectivity) med videre. For SMV’er vil det være muligt at deltage som enkeltvirksomhed eller igennem samarbejde med andre virksomheder eller brancheorganisation. Herudover tilbydes en In-kind partner løsning – f.eks. designprodukter (fx møbler, lamper, service, pynt), beklædning, teknik (højtalere, udstillingslys, projektorer), køkkeninventar og udstyr. 
Fordele varierer afhængigt af partnerniveau med følgende muligheder:

Platin, bidrager med min 300.000 EUR
Guld, bidrager med min 100.000 EUR
Sølv, bidrager med min 55.000 EUR
Bronze, bidrager med 30.000 EUR

quote ikon
Den nordiske pavillon er et unikt udstillingsvindue, hvor dansk erhvervsliv får en enestående chance for at vise sig frem for hele verden, styrke deres japanske relationer og skabe nye samarbejdsmuligheder.
- Stine Guldmann Projektchef, Erhvervsstyrelsen
I forbindelse med det internationale planlægningsmøde i november, deltog det nordiske EXPO-team sammen med mere 150 andre lande. Dagene gav rig indsigt i visionen for EXPO-temaet ”Designing Future Society for Our Lives”, de tematiske uger, byggeprocessen mv. gennem præsensationer, briefings, Q&A såvel som one-stop shops afholdt af værtsorganisationen. Det var værdifulde dage med udveksling af erfaringer og en god mulighed for at møde kollegaer fra hele verden og samarbejdspartnerne i den japanske EXPO-organisation.

NORDENS BÆREDYGTIGHED KAN LØSE JAPANSKE PROBLEMATIKKER

Emner som affolkning, ældrebyrde, økonomi og sikkerhedspolitik optager japanerne meget, men japanerne tænker typisk ikke på bæredygtighed og klima som løsninger på disse udfordringer. Det er dog tydeligt for selv det lidt konservative Japan, at den internationale dagsorden er præget af bæredygtighed og klima som udslagsgivende kriterie for samarbejde og indflydelse. Japanske politikere og virksomheder har derfor indset, at EXPO 2025 succes er betinget af reel implementering af bæredygtighedsinitiativer, hvilket naturligvis gavner danske virksomheder, som er ledende på dagsordenen. 

Det japanske erhvervsliv er kendetegnet ved en kultur om forpligtigelse til at understøtte samfundsudfordringer. Dette er især gældende for Kansai-regionen, hvor Osaka ligger. Osaka er, udover standup comedy, kendt for sin forkærlighed til gode tilbud, men EXPO 2025 kræver en lidt mere balanceret tilgang for det lokale, men stærke og solide erhvervsliv inden for blandt andet life science, kemikalier, fødevarer og elektronik. The Trade Council i Tokyo står derfor parat til at assistere virksomheder med at få etableret eller styrket relationer med markedet i det vestlige Japan under gunstige forhold på baggrund af bæredygtighedsprioriteter ledende op til og under EXPO 2025 Osaka.
quote ikon
"Bæredygtighedsfokus til EXPO 2025 i Osaka er en oplagt platform for danske virksomheder. Danmark og Norden har et enormt stærkt brand i Japan, og japanerne er meget inspireret af den nordiske samfundsmodel. Netop derfor er japanske politikere og virksomheder særligt bevidste om, at nordiske løsninger kan spille en hovedrolle under temaet - Designing Future Societies for Our Lives."
- Dinna Aamand Hansen Handelschef, The Trade Council i Tokyo

Kontakt

Ræk ud til Projektchef Stine Guldmann fra Erhvervsstyrelsen angående partnerskab og den danske deltagelse ved EXPO 2025 i Osaka: [email protected] / +45 3529 1596.

Hvis nysgerrig på muligheder generelt på det japanske marked i forbindelse med EXPO modtages henvendelser af handelschef ved den danske repræsentation i Tokyo Dinna Aamand Hansen.

Loading...