Sydkorea rykker online – mulighed for danske gennembrud
Sydkoreas onlinehandel er eksploderet over de seneste par år, og Sydkorea er nu det femtestørste e-marked i verden med en online omsætning på 750 milliarder kroner i 2019. Danske produkter har et stærkt ry i Sydkorea og forbindes med høj kvalitet og lækkert design. Coupang, én af Sydkoreas førende e-handels platforme, har allerede omfavnet flere danske mærkevarer som LEGO, Royal Copenhagen og Bang & Olufsen. Succes på det sydkoreanske e-handelsmarked går via de lokale platforme, hvor store internetgiganter som Amazon og eBay har haft svært ved at få greb om onlinehandelen. Alene i marts blev hele 60,7 pct. af al detailhandel i Sydkorea gennemført online (Consumerinsights, d. 22. april 2020).
I Sydkorea findes der ikke én standardmodel for succesfuld online handel. Det afhænger af de rette lokale partnerskaber, distributører samt valg af salgsmodel. Er det global sourcing, cross-border salg eller lokale varelagre? Den danske ambassade i Sydkorea hjælper med at finde den korrekte strategi og de rigtige lokale partnerskaber.
Valg af salgsmodel
Global sourcing
- Større ordrer
- Bedst egnet for velkendte brands
- Direkte forsendelse til et sydkoreansk varehus
Cross-border salg
- Salg af produkter gennem tredjepartsvirksomheder
- Højere fragtomkostninger
- Mindre opsætning
Lokale varelagre
- Opsætning af eget kontor eller finde den rette distributør
- Mindre fragtomkostninger
- Mere omsætning
Sydkoreas største e-handels platforme er Coupang, G-market og 11Street med henholdsvis 24,6 pct., 19,7 pct. og 15,9 pct. i onlinemarkedsandele. Hver af dem har over 10 millioner registrerede brugere og imellem 20.000-50.000 leverandører. Coupang er de første i Sydkorea til at tilbyde samme-dags levering og er kendt for offensive kampagner på diverse sydkoreanske SoMe platforme. Coupang fungerer som et online-varehus, der køber stort ind hos sælgeren og selv sørger for varelager og videresalg af produktet. 11Street og Gmarket er åbne markedsplatforme (open market), og varelagret styres af sælgeren selv. Det kan ses som et indkøbscenter, hvor man lejer et virtuelt lokale til nogle fastsatte gebyrer og omkostninger. Gebyret er typisk lavere, hvis man har eget varelager frem for en lokal partner med fuld autonomi over ens distributionskæde.
LEGO sælges på alle tre markedsplatforme og oplever succes på det sydkoreanske onlinemarked:
Det sydkoreanske onlinemarked er kendt for mange lokale e-handels platforme. LEGO er eksponeret på over 15 af dem på blandt andet Coupang, G-market og 11Street. Der eksisterer ikke én afgørende spiller ligesom Alibaba i Kina, så vores antal af lokalepartnere viser blot, hvor fragmenteret det sydkoreanske onlinehandel er.
De sydkoreanske forbrugere – livstilsprodukter og fødevarer
”Det har overrasket mig, at de sydkoreanske forbrugere er så åbne for at prøve nye produkter og services. LEGO Korea har nydt godt af den positive online udvikling og den høje grad af digitalisering. Vi ser afsætningsmulighederne som enorme, hvis man rammer plet. Det er selvfølgelig det, der kan være svært. Selvom vi står midt i en global sundhedskrise, ser vi stadig gode muligheder for fortsat vækst i online salget her i Sydkorea.”
Digitalisering og mobilhandel
Tidligere sydkoreanske regeringer har lavet store investeringer i den digitale infrastruktur og gjort 5G netværk til en national prioritet. Mobilhandel er en betydelig handelskanal og består af hele 64,5 pct. af al onlinehandel. Sydkoreanere foretrækker bekvemmelighed og derfor er mobilhandelen et stort hit. De bestiller mere og mere online madlevering på mobiltelefonen, og under COVID-19 krisen var stigningen fra januar til februar på 5 pct.Demografi og handelsaftaler
Overvejelser vedrørende det sydkoreanskE onlinemarked
- Er det mest optimale global sourcing, cross-border salg eller et lokalt varelager?
- Hvilke lokale platforme/partnerskaber er de rette?
- Hvordan holdes der styr på distributionskæder og kontrol med kopivarer?
- Hvad er markeds-/omsætningspotentialet?
- Hvilke risici er der forbundet med indtrængning på det sydkoreanske onlinemarked?
- Hvilke ressourcer kræver det for at blive succesfuld på det sydkoreanske online- marked?
Den danske ambassade i Sydkorea kan hjælpe danske virksomheder med at:
- Fastlægge den rette strategi sammen med udvalgte lokale partnere
a. Igennem handelskontorets erfaring og omdømme sikrer vi indsigt i det sydkoreanske marked med relevante aktører - Finde de rette lokale partnerskaber
a. Identificere de partnere som bedst repræsenterer din virksomhed i Sydkorea
b. Mødedeltagelse og oversættelser - Assistere med on-boarding procedurer
a. Hjælp til dokument flow
b. Identificere relevant kontakt med udvalgte handelsplatforme og feedback om produkter/services
c. Assistere med importprocedurer, indregistrering af varemærke, levering etc. - Marketing & event support
a. Hjælp til markedsføring
b. Virksomheder kan efter forespørgsel booke den danske residens til udvalgte events og møder
Vil du vide mere om onlinehandel i sydkorea samt dine muligheder?
Kontakt os og hør nærmere: