Nyt momentum i digitaliseringen af den offentlige sektor i Japan
Efterspørgsel efter specifikke løsninger
I en helt ny undersøgelse fra marts 2021 har The Trade Council i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen identificeret lovende markedsmuligheder for danske Tech-virksomheder. Undersøgelsen viser blandt andet, at samarbejdet mellem centrale og lokale myndigheder ikke fungerer optimalt. Japan er således begyndt at kigge interesseret efter løsninger i udlandet, da store japanske virksomheder ikke har megen erfaring med digital borgerservice.
Helst specifikt konstaterer undersøgelsen, at der i Japan er stor efterspørgsel efter bl.a. følgende:
• Forbedring i den offentlige sektors digitale kommunikation med borgerne. Det er bedst, hvis servicen er smartphone-baseret.
• Løsninger, der gør manuel sagsbehandling lokalt på rådhusene lettere for medarbejderne.
• Digitalisering af sundhedssektoren.
• Katastrofestyring i form af apps, der kan bruges til at informere, hjælpe og lokalisere borgere i tilfælde af naturkatastrofer samt systemer til styring af data til betaling af kompensation.
• Åbne datasystemer til brug for og offentliggørelse af offentlige data.
Japan er åben for danske løsninger
Undersøgelsen konstaterede endvidere, at danske løsninger har et godt omdømme i Japan. Danmark har et ry for at værende en progressiv digital nation, hvis styrker blandt andet er dygtige digitale leverandører og et højt niveau af offentlig og privat digitalisering samtidig med, at landet scorer højt på parametre såsom konkurrenceevne og lykke.
Japan sigter mod en "menneskecentreret" digitalisering, der ikke efterlader nogen samfundsgrupper, hvilket har skabt stor interesse for den danske offentlige sektors digitalisering: En brugercentreret tilgang til at udvikle it-systemer, høj anvendelse af offentlige sektorløsninger sammen med det høje niveau af tillid og høj brugertilfredshed.
Rådgivning på lokalt niveau kan få hul på bylden
Som følge af særlig japansk lovgivning opfordres indtræden i markedet at ske i samarbejde med virksomheder etableret i Japan i et partnerskab med en japansk virksomhed. Japan er i øjeblikket domineret af store leverandører inden for offentlig it, hvorfor det er vanskeligt at tilbyde store, integrerede platforme. En oplagt strategi for at komme ind på markedet er at lave målrettede løsninger på lokalt niveau, der er lette at implementere, og hvor lokal administration kan se fordelene på kort sigt. Her ville de store præfekturer Kanagawa og Saitama nær Tokyo være oplagte cases, da de er digitale frontløbere og har økonomien til at udvikle nye løsninger.
Er du interesseret i at modtage flere detaljer om denne helt nye analyse, så kontakt vores handelschef i Tokyo herunder.