Rumænien
Modebranchen buldrer frem i Rumænien
Over de seneste tre år har mere end 80 nye brands med over 170 nye butikker gjort deres indtog i Bukarest. Den rumænske shoppingkultur bliver stadig mere stadfæstet, og detailmarkedet oplever et stigende forbrug.
Antallet af nye brands i Bukarest er rekordhøjt. Mere end 80 nye brands med over 170 nye butikker er kommet til den rumænske hovedstad over de sidste tre år. Den positive udvikling illustrerer et land med stort markedspotentiale.
Selvom rumænerne har den laveste indkomst i EU, er Rumænien samtidig den hurtigst voksende økonomi i EU. Med en befolkning på 19,6 millioner har Rumænien potentiale til at blive det næststørste marked i Central- og Østeuropa.
Store muligheder for danske virksomheder
Det rumænske detailmarked steg 8,2 procent i første halvdel af 2017, og den største rumænske webshop forøgede sit overskud med 29 procent i 2016. I de første to måneder af 2017 har webshoppen allerede oplevet en yderligere stigning på 70 procent, hvilket er et godt billede på, hvordan modebranchen buldrer frem i landet.
Rumænerne foretrækker at købe udenlandske brands, og rumænerne er den befolkning i Europa, der bruger den største del af deres indkomst på mode. Det er derfor den danske ambassade i Bukarests vurdering, at danske virksomheder har et stort potentiale på det rumænske marked. Ligesom flere distributionsselskaber også er ivrige efter at møde danske virksomheder og hjælpe med at sælge danske produkter.
Ambassaden står klar til at rådgive dig og ligger inde med uddybende materiale om detailmarkedet og e-handel.
Er du interesseret i at høre mere om din virksomheds muligheder?
Så kontakt os og hør nærmere.
Loading...
læs mere
Loading...