Gå til indhold
Kina

Kinesiske importører efterspørger dansk design

Danske møbler og livsstilsprodukter er i høj kurs i Kina, hvor der sker en større designmæssig orientering mod Skandinavien. Over hele landet er der åbnet butikker og showrooms, hvor danske brands kan blive eksponeret over for kinesiske forbrugere.
Hver uge kontakter kinesiske importører The Trade Councils design-team i Kina og efterlyser nye design- og livsstilsprodukter fra Danmark. Sådan har det ikke altid været. Efterspørgslen på designmarkedet i Kina har hidtil været rettet mod en mere luksuriøst udseende stil. Kinesiske forbrugeres åbning mod omverdenen er imidlertid godt i gang med at forandre markedet, og der sker en større designmæssig orientering mod Skandinavien og en mere minimalistisk stil.
quote ikon
"Vi oplever en stigende interesse for dansk design inden for livsstil og møbler. Vi får ugentligt henvendelser fra kinesiske virksomheder, som søger specifikke danske produkter, eller som bare har generel interesse i at repræsentere danske produkter i Kina. Vi har set flere nye brands fra Danmark skabe sig en plads på markedet"
Nikki Yan Eksportrådgiver inden for design og livsstil, The Trade Council i Shanghai

Designmarkedet i Kina har været domineret af mono-brand butikker, men i de senere år er en lang række mixed-brand butikker og showrooms åbnet over hele landet. Det giver danske brands mulighed for at blive eksponeret over for kinesiske forbrugere. Der er typisk tale om salgskanaler, der kombinerer offline- og online-salgskanaler i en såkaldt OTO-struktur.

 

Partnere til danske brands

The Trade Councils design-team har skabt et stærkt netværk til salgskanaler over hele Kina, som har evne til og interesse i at sælge danske møbler og livsstilsprodukter. Design-teamet kan identificere samarbejdspartnere til danske brands. Samarbejdspartnerne kan forestå salg og markedsføring i Kina, og de udgør et godt match til et dansk brand, både hvad angår øvrigt produktmix og kundeportefølje. 

”Vi identificerer samarbejdspartnere til både mindre og meget store danske brands. Det foregår typisk ved, at vi ud fra vores omfattende netværk sammensætter et meget fokuseret mødeprogram for et dansk brand. På baggrund af det detaljerede forarbejde vil danske virksomheder, der har de rigtige produkter, have stor sikkerhed for at finde en partner og endda vende hjem med ordrer fra et første besøg,” fortæller Jesper Halle, der leder The Trade Councils design-team i Kina. 

Når et dansk brand har sikret sig et samarbejde med én eller flere kinesiske partnere, kan The Trade Councils design-team ledsage i arbejdet med at udforme og eksekvere planer for eksempelvis produktlanceringer og åbning af showrooms. 

Dario Reicherl, der er CEO Asia for Fritz Hansen A/S, har gjort erfaringen: 

”Den støtte, vi modtog fra The Trade Council under åbningen af vores første butik i Kina og dernæst loungen i Shanghai, er over forventning. Vi mærkede oprigtig omsorg, engagement og passion for vores brand. Jeg ser frem til at fortsætte vores rejse i Kina med generalkonsulatet i Shanghai og The Trade Councils design-team,” siger han.

Peter Ratsach, CSO for Louis Poulsen A/S, stemmer i: 

”Det har været en utrolig god start og introduktion til det kinesiske marked at deltage i Shanghai Design Fair og besøge og møde relevante designvirksomheder, retail-partnere, lokale og danske brands og producenter samt danske og kinesiske erhvervsfolk med viden og erfaring på godt og ondt fra det kinesiske marked. Alt sammen kyndigt, professionelt, effektivt og vel arrangeret af det danske generalkonsulat i Shanghai.”


vil din virksomhed sælge dansk design i kina?

Så kontakt det danske generalkonsulat i Shanghai og hør mere om vejen til det kinesiske marked:

Loading...

    vil du vide mere om eksportmulighederne for dansk design? se vores relateret indhold

    Loading...