Gå til indhold
Kina

Grønne krav skaber nye muligheder for maritim eksport til Kina

Maritime aktører i Kina er i gang med at indrette sig efter ny miljøregulering. Det vil skabe omfattende investeringer i nye skibsbyggerier og retrofits på det kinesiske marked. The Trade Council China er i gang med at etablere en stærk kommerciel platform mellem Kina og Danmark inden for det maritime område.

Den globale maritime industri – og især verdens største skibsbyggende nation Kina – står over for et kursskifte. Det sker som følge af nye regulativer, der fremmer den grønne omstilling.

Den internationale maritime organisation IMO har vedtaget at nedbringe globale CO2-emissioner med 50 procent inden 2050. Det stiller større krav til den anvendte teknologi i nye skibe og sætter øget pres på markedet for retrofit af eksisterende skibe. Hertil kommer ny indførelse af en række lovpligtige standarder, ligeledes fra IMO, inden for ballast-vandsteknologi og mængden af svovl i marinebrændstof.

Det forventes, at alle disse nye regulativer inden for skibsbygning vil få vidtrækkende konsekvenser for den kinesiske værftsindustri, der i 2018 havde en global markedsandel på 40 procent – ligesom det stiller større krav til danske producenter og rederier, der arbejder i Kina.

quote ikon

Kinas rolle inden for skibsfart og værftsindustrien vokser år for år. Samtidig accelererer den grønne omstilling og skaber muligheder for danske maritime virksomheder. Derfor er det utroligt vigtigt, at danske virksomheder på området holder sig ajour med reguleringer og markedsudviklingen i Kina,

Hans Peter Glipman Jørgensen, maritim sektorrådgiver Den danske ambassade i Beijing

Marked for udenlandske produkter

Kina vil vedblive at være en ledende skibsbygningsnation. Landet har i sin 'Made in China' 2025-strategi fremhævet, at 81 procent af alle højteknologiske skibskomponenter inden 2025 skal produceres i Kina – men kritiske komponenter og teknologier til kinesisk skibsbyggeri vil fortsat komme fra andre lande, særligt i de kommende år.
Afhængigheden af udenlandske high-end-produkter og knowhow skaber et vindue af muligheder for danske virksomheder til at samarbejde inden for særligt følgende områder:

  • Grønne og energieffektive marineløsninger
  • Sikkerhedsudstyr
  • Ballastvandsteknologi
  • Scrubbers

Dertil kommer, at Kina – med 30 procent af al verdenslast gennem Kinas havne – indtager en naturlig førerposition for reparationsværfter. Det skaber mange opgaver inden for retro-fittings, hvor danske maritime miljøløsninger er særligt efterspurgte.

Kinesisk-dansk kommerciel platform

The Trade Council China er i gang med at etablere en stærk kommerciel platform mellem Kina og Danmark inden for det maritime område.

Der arbejdes på at gøre finansiering til et forankringspunkt, der kan være med til at samle danske maritime virksomheder i Kina. Det sker i dialog med danske aktører, herunder brancheforeninger og Danmarks Eksportkredit (EKF). I samarbejde med EKF etableres en ”Shopping Line”, der giver kunderne – i dette tilfælde de kinesiske værfter – én samlet kreditfacilitet, selvom de køber ind hos flere danske virksomheder. Det er et finansieringskoncept, som EKF har udviklet i samarbejde med The Trade Council.

Vil du sælge løsninger til "det blå kina"?

Så kontakt den danske ambassade i Beijing og hør mere om planerne for den kommercielle platform:

Loading...

    Er du interesseret i at læse mere? Se vores relaterede indhold

    Loading...