Kina
Grib mulighederne på det kinesiske marked for e-handel
Kinas marked for e-handel er verdens største, og potentialet for danske virksomheder er enormt. Udbruddet af COVID-19 har sat yderligere gang i udviklingen af det kinesiske e-handelsmarked.
Mere end 800 millioner kinesere har adgang til internettet. Kinas marked for e-handel er allerede verdens største, og selv forsigtige skøn anslår, at e-handlen i Kina vil vokse med over 20 procent årligt de næste fem år. Det er mere end dobbelt så hurtigt som i både USA og Storbritannien.
I Kina er der tre gange så mange smartphone-brugere som i USA – og ni gange så mange brugere af elektronisk betaling. Det er ikke tilfældigt, at de kinesiske forbrugere har taget digitaliseringen til sig i rekordfart. I et land med enorme afstande forenkler e-handel og mobilbetaling hverdagen for store dele af befolkningen – og når ud til selv de fjerneste afkroge af det enorme ’Rige i Midten’.
Udbruddet af COVID-19 har sat yderligere skub i udviklingen. Hjemmekarantæne, lukkede butikker og udbredt virusfrygt har holdt forbrugerne hjemme, og mange har søgt tilflugt på nettet. Efterspørgslen efter varer og tjenester online er eksploderet, og kinesiske onlinevirksomheder som Tencent, Baidu og Alibaba har været nogle af de få kinesiske virksomheder, der har oplevet fremgang på børserne under udbruddet.
Udviklingen forventes at få flere virksomheder i Kina til at gentænke deres strategi og fokusere mere på deres online tilstedeværelse.
”Jeg forventer helt klart, at flere danske virksomheder i den kommende tid vil få øjnene op for mulighederne for e-handel i Kina. Det er et marked, som har et helt enormt potentiale for danske virksomheder,” siger Jesper Halle, der leder teamet med ansvar for e-handel i The Trade Council i Kina.
Virusudbruddet har ændret forbrugsvaner hos mange, og de kinesiske forbrugere retter i stigende grad deres fokus mod områder som fødevarer med højt kvalitets- og hygiejneniveau samt produkter relateret til sundhed og børn. Det blev bekræftet af Kinas e-handelsgigant Alibaba på et nyligt webinar for danske virksomheder om e-handel i kølvandet på COVID-19. Her fortalte Alibabas eksperter, at erfaringer fra Kina viser, at disse kategorier har fået ekstraordinært stort fokus siden virusudbruddet. De tilføjede, at denne tendens forventes at fortsætte i den kommende tid.
I Kina er der tre gange så mange smartphone-brugere som i USA – og ni gange så mange brugere af elektronisk betaling. Det er ikke tilfældigt, at de kinesiske forbrugere har taget digitaliseringen til sig i rekordfart. I et land med enorme afstande forenkler e-handel og mobilbetaling hverdagen for store dele af befolkningen – og når ud til selv de fjerneste afkroge af det enorme ’Rige i Midten’.
Udbruddet af COVID-19 har sat yderligere skub i udviklingen. Hjemmekarantæne, lukkede butikker og udbredt virusfrygt har holdt forbrugerne hjemme, og mange har søgt tilflugt på nettet. Efterspørgslen efter varer og tjenester online er eksploderet, og kinesiske onlinevirksomheder som Tencent, Baidu og Alibaba har været nogle af de få kinesiske virksomheder, der har oplevet fremgang på børserne under udbruddet.
Udviklingen forventes at få flere virksomheder i Kina til at gentænke deres strategi og fokusere mere på deres online tilstedeværelse.
Ændrede forbrugsvaner
Mange danske virksomheder nyder allerede godt af væksten i kinesisk e-handel. Liberaliseringen af såkaldt cross-border e-handel skaber muligheder for virksomheder, der ikke er etablerede i Kina, ligesom forbrugersikkerhed og kvalitet længe har gjort, at mange købedygtige kinesere foretrækker at købe direkte fra udenlandske leverandører.”Jeg forventer helt klart, at flere danske virksomheder i den kommende tid vil få øjnene op for mulighederne for e-handel i Kina. Det er et marked, som har et helt enormt potentiale for danske virksomheder,” siger Jesper Halle, der leder teamet med ansvar for e-handel i The Trade Council i Kina.
Virusudbruddet har ændret forbrugsvaner hos mange, og de kinesiske forbrugere retter i stigende grad deres fokus mod områder som fødevarer med højt kvalitets- og hygiejneniveau samt produkter relateret til sundhed og børn. Det blev bekræftet af Kinas e-handelsgigant Alibaba på et nyligt webinar for danske virksomheder om e-handel i kølvandet på COVID-19. Her fortalte Alibabas eksperter, at erfaringer fra Kina viser, at disse kategorier har fået ekstraordinært stort fokus siden virusudbruddet. De tilføjede, at denne tendens forventes at fortsætte i den kommende tid.
Det er ikke overraskende, at udbruddet af COVID-19 har indflydelse på den kinesiske forbrugers vaner. Det tror jeg ikke er forbigående. Jeg tror, det er tendenser, der vil vise sig at være mere langsigtede. Jeg vurderer derfor, danske virksomheder gør klogt i at være meget opmærksomme på disse tendenser.
Vil du sælge varer på de kinesiske e-handelsplatforme?
Så kontakt det danske generalkonsulat i Shanghai og hør mere om mulighederne:
Loading...
er du interesseret i det kinesiske marked eller i e-handel? se relateret indhold
Loading...