Forsvarsindustrien er ofte et af de mere oversete og mindre profilerede eksportmarkeder i Danmark. Og det på trods af at danske virksomheder besidder mange kompetencer, komponenter og teknologier, som er meget efterspurgte verden over. Et af de markeder, hvor danske forsvarsvirksomheder har gode eksportmuligheder, er på det koreanske marked, hvor forsvarsindustrien er i udvikling og danner grundlag for stadig flere dansk-koreanske partnerskaber.
Det koreanske ’Defense Acquisition Programme Administration’ (DAPA), som er pendant til ’The Danish Defence Acquisition and Logistics Organization’ (DALO), har siden dets oprettelse i 2006 skabt en mere gennemskuelig og tilgængelig indkøbsproces. Det har gavnet markedsadgangen for de danske virksomheder og har gjort Sydkorea til et yderst relevant eksportmarked inden for forsvarsindustrien. Et marked, der endnu ikke er udtømt, og som ambassaden i Seoul ønsker at hjælpe stadig flere danske virksomheder med at udforske.
Møder og relationer danner rammerne for partnerskaber
Erfaringer viser, at ambassaden i Seoul spiller en betydelig rolle som facilitator og bindeled mellem de danske og koreanske virksomheder. I Korea er netværk, forbindelser og opbygning af relationer nemlig en stor del af forretningskulturen, og det kan derfor tage lang tid at komme ind på det koreanske marked, hvis man ikke fra starten af ved, hvordan man skal lokalisere de relevante samarbejdspartnere. Ambassaden i Seoul har lokalkendskab til markedets aktører og kan derfor hjælpe danske forsvarsvirksomheder med at lokalisere de rigtige samarbejdspartnere.
For at skabe de bedste resultater og de bedste vilkår for succesfuld kontakt, for de danske virksomheder, arbejder ambassaden allerede nu på at lave et forudgående forsvarsseminar i Seoul som opsamling på mødet i Joint Committee til september.
Fordelen ved at deltage i det forudgående seminar er, at din virksomhed allerede inden sommer vil blive præsenteret for mulige samarbejdspartnere. På den måde vil din virksomhed være et skridt foran, når de koranske virksomheder lægger vejen forbi København til efteråret. Det giver nemlig værdi at være en del af en offentlig delegation og gøre brug af ambassadens services og vejledning.