Få adgang til et lukrativt kontraktmarked i milliardvækst
The Trade Council i Nordamerika hjælper danske virksomheder inden for design, indretning og servicedesign ind på kontraktmarkedet i Nordamerika, hvor kendskab til indkøbsstrukturer og løbende kontakt til lokale arkitekter er nødvendig.
Danske designvirksomheder nyder stor anerkendelse i udlandet, og store navne som Fritz Hansen, Fredericia og Kvadrat kan derfor i høj grad operere på det internationale kontraktmarked på egen hånd. Mange danske designvirksomheder har imidlertid sværere ved at tilgå kontraktmarkedet, hvorfor potentialet af det ikke udnyttes til fulde. Dette skyldes primært kompleksiteten ved kontraktmarkedet, som betyder, at virksomhederne ikke har ressourcer eller overskud til at satse her.
Kontraktmarkedet i USA er et af verdens største, hvorfor der her er næsten uanede muligheder for danske designvirksomheder, såfremt de først får foden ind på markedet. Det amerikanske marked for kontraktmøbler er i stabil vækst med et gennemsnit på 5,8 procent frem til 2022 og en omsætning på omkring 30,5 mia. USD.
Analytikere forudsiger, at den samlede vækst på det nordamerikanske marked vil fortsætte med at stige i de kommende år, og The Trade Council har derfor udviklet et eksportprogram for danske design- og indretningsvirksomheder, der leverer løsninger til kontraktmarkedet og gerne vil ekspandere deres forretning til Nordamerika.
Adgang til kontraktmarkedet kræver ofte en lokal tilstedeværelse og en løbende bearbejdelse af de internationale arkitekter. Arkitekterne skal således kontaktes løbende og der skal slås til, når de er klar til at specificere på et givent projekt. The Trade Council bearbejder systematisk vigtige beslutningstagere som bygherrer, arkitekter, indretningsarkitekter og space planners og sikrer tilstedeværelse, når projekter foreskrives. Programmet skal derfor sikre en strategisk og målrettet tilgang til arkitekterne og give de danske virksomheder mulighed for at præsentere deres produkter og løsninger over for de vigtigste amerikanske arkitekter og projekter.
Danske designvirksomheders styrkepositioner dækker mange områder inden for kontraktmarkedet. The Trade Councils program styres af to specialiserede handelsrådgivere, der selv har erfaring fra kontraktmarkedet og har fokus på kontor, outdoor, hospitality samt cruisesektoren.
Lever møbler til verdens største cruise marked
Særligt cruisesektoren er lige nu i hastig vækst som den hurtigst ekspanderende del af den voksende globale turistindustri. Krydstogtskibe bliver bygget og designet til at give slutbrugeren en ekstraordinær og luksuriøs oplevelse, hvor alle elementer fra kahytter, forlystelser og restauranter til butikker og digitale løsninger bidrager. Kontraktmarkedet er derfor en stor og vigtig del af cruise sektoren, hvilket åbner op for, at det danske designbrands styrkeposition kan spille ind.
Da USA er en af verdens største spillere inden for krydstogtindustrien, ligger der et enormt potentiale for danske designvirksomheder på det nordamerikanske kontraktmarked, hvor en stor del af værdien netop består i indretning og design af kabiner og offentlige områder på de flydende hoteller og minibyer.
fakta om cruisesektoren
- Tal fra Seatrade Cruise viser, at den globale vækst i cruisesektoren vil fortsætte frem mod 2030 med årlige vækstrater på op til 4,5 procent.
- En opgørelse fra juli 2019 viser, at 122 nye krydstogtskibe er bekræftet til bygning, hvilket svarer til 130.000 flydende hotelværelser.
- Den globale vækst i cruisesektoren repræsenterer ordrer med en samlet værdi på DKK 454 milliarder.
Cruisesektoren i USA
- USA er verdens største marked inden for krydstogtindustrien
- Ifølge The Cruise Industry News Annual Report 2017 forventes den amerikanske cruise-kapacitet at stige med 41 procent frem mod 2027 - fra omtrent 200 skibe og en passagerkapacitet på 13,7 millioner i 2017 til 242 skibe og en passagerkapacitet på 19,3 millioner i 2027.
For at komme ind på det amerikanske krydstogtsmarked er det essentielt at kende kontraktmarkedets udbuds- og indkøbsstrukturer og identificere beslutningstagere, beslutningsprocesser samt de vigtigste stakeholders og indgange på markedet. The Trade Council har derfor identificeret de stakeholders, som bør bearbejdes for få adgang til de store projekter på krydstogtsområdet i Nordamerika; rederierne, værfterne samt arkitekterne og indretningsarkitekter, der specificerer på projekterne.
Nordamerika er derudover ikke helt nem blandet andet på grund af komplicerede moms og skatteregler, manglende relationer, manglende viden om konkrete projekter og ikke mindst manglende mulighed for mindre designvirksomheder til at afsætte den fornødne tid og ressourcer til at sætte sig ind i disse komplekse størrelser. The Trade Councils kontraktmarked-eksportprogram gør det dog muligt for danske virksomheder at skyde genvej til markedet, da handelsrådgiverne har indgående kendskab til både regler, strukturer og aktører og kan hjælpe de danske virksomheder godt på vej."Vi faciliterer, at danske smv’er får kommer i spil til at få specificeret deres designprodukter og løsninger på konkrete Cruise Ship-projekter ved at hjælpe dem med at kontakte og bearbejde de amerikanske beslutningstagere. Det kræver tålmodighed, vedholdenhed og ofte lokal tilstedeværelse, og her kan vi fungere som de danske virksomheders forlængede arm"
Oboard Danish Design
The Trade Council i Nordamerika samarbejder desuden med Eksportforeningen om deres projekt ’Onboard Danish Design’, som bygger bro mellem et globalt krydstogtmarked i stor vækst og danske virksomheder, der leverer designprodukter og indretningsløsninger. Projektet har fået 4,5 millioner kroner i støtte fra Industriens Fond til at hjælpe virksomheder ind på krydstogtmarkedet.
”Danske SMV’er inden for udstyr, design- og interiørprodukter har stort potentiale inden for cruisesektoren, fordi dansk design står teknisk, interface-, form- og kvalitetsmæssigt stærkt. Krydstogtsområdet er turistindustriens hurtigst voksende segment, så danske designvirksomheder kan få en markant værditilvækst i deres eksport ved dedikeret salg til krydstogtsegmentet”, fortæller Mie Jakobsen, Head of Cruise & Ferry.
Gennem projektet får virksomheder rådgivning og sparring fra eksperter og virksomheder, der har indgående kendskab til industrien og ruster virksomheder til at levere til krydstogtindustrien, hvor kunder, krav og salgsprocesser adskiller sig fra salg til landbaserede projekter.
Udbyder din virksomhed indretning og designløsninger og er interesseret i de lukrative eksportmuligheder i Nordamerika? Tag kontakt til vores handelsrådgivere i Nordamerika og hør mere om eksportprogrammet og mulighederne på markedet.
vil du høre mere om eksportprogrammet?
Så kontakt én af de to specialiserede handelsrådgivere på generalkonsulatet i New York: