Storbritannien
Efterspørgslen på bæredygtige fødevarer er vokset i Storbritannien
COVID-19-pandemien har massivt øget efterspørgslen på økologisk og bæredygtig mad i Storbritannien. Kom til webinar torsdag den 11. juni om salgsmuligheder på det britiske fødevaremarked.
Forbrugerne i Storbritannien vælger sundere madprodukter end tidligere – blandt andet for at booste deres immunforsvar. Som følge af COVID-19-pandemien er den britiske efterspørgsel på økologisk og bæredygtig mad øget massivt.
Danske virksomheder, der tilbyder bæredygtige og sikre madprodukter af høj kvalitet, har således en unik mulighed for at få adgang til et af Europas største markeder for mad og drikkevarer.
The Trade Council i Storbritannien og Irland afholder – i samarbejde med det offentlig-private partnerskab Food Nation – et webinar torsdag den 11. juni om salgsmuligheder på Storbritanniens fødevaremarked. Webinaret vil også omhandle muligheder og udfordringer, som COVID-19 og Brexit forventes at medføre.
Brexit og COVID-19 udfordrer international handel og markedsadgangen til Storbritannien. Ikke desto mindre tilbyder Storbritannien et marked med over 60 millioner forbrugere, der har en stigende interesse for kvalitetsfødevareprodukter med sundhedsmæssige fordele og en bæredygtig produktion.
Storbritannien er den næststørste importør af mad og drikkevarer, næst efter USA. Storbritanniens import af mad og drikkevarer ligger på omkring 47 milliarder pund årligt. Et stadigt stigende fokus på e-handel og en stærk bevidsthed om den danske fødevareindustri som en af verdens mest innovative fødevareindustrier medvirker til at skabe gode muligheder for danske virksomheder, som ønsker at øge deres eksport til Storbritannien.
Dette øgede fokus på sundhed skaber en attraktiv markedsmulighed for danske fødevareleverandører, idet Danmark har et unikt brandingpotentiale ved at være en frontløber inden for naturlig, økologisk og autentisk mad, der stemmer overens med en sund livsstil. Dette er særligt relevant for kategorierne snackbarer, mælkeprodukter, korn- og frøprodukter og generelt ingredienser til brug i madlavning.
Onlinehandel af fødevarer udgjorde før coronakrisen en markedsandel på cirka syv procent af den samlede fødevarehandel i Storbritannien, hvilket var den højeste andel blandt de europæiske lande. De seneste par måneder er brugen af online fødevarehandel i Storbritannien steget med over 50 procent, idet situationen vedrørende COVID-19 har tilskyndet mange forbrugere til at blive bekendt med denne salgskanal.
Den danske ambassades e-commerce-ekspert Adriana Rocha Lyon-Shaw forudser, ”[…] at markedsandelen formentlig ikke forbliver så høj, som den er nu, men at den fremover vil være tæt på det nuværende niveau. En online tilstedeværelse må derfor ikke negligeres i en salgsstrategi, men derimod være en prioritet i en virksomheds salgsplan”.
Danmarks klare politiske fokus på den danske fødevareindustri er anerkendt i Storbritannien, hvilket er en katalysator for danske virksomheder, der tilbyder bæredygtige produkter samt innovative processer og emballage. Fødevareingredienser udgør ydermere et enormt vækstpotentiale inden for Storbritanniens fødevareindustri. Undersektoren for fødevareingredienser er således den eneste af den britiske fødevareindustris undersektorer, hvor eksporten er steget under pandemien.
The Trade Council i Storbritannien og Irland ønsker at hjælpe danske virksomheder med at komme ind på det britiske marked – og kan bistå med adgang til relevante spillere inden for detailsektoren, indkøbere og online salgskanaler. Hvis du ønsker at høre mere om, hvad det britiske marked kan tilbyde – herunder om de muligheder og udfordringer, som COVID-19 og Brexit kan medføre – så deltag i webinaret den 11. juni 2020. Tilmeld dig via linket her:
https://www.eventbrite.dk/e/3-market-insight-webinar-united-kingdom-tickets-103409612936
Danske virksomheder, der tilbyder bæredygtige og sikre madprodukter af høj kvalitet, har således en unik mulighed for at få adgang til et af Europas største markeder for mad og drikkevarer.
The Trade Council i Storbritannien og Irland afholder – i samarbejde med det offentlig-private partnerskab Food Nation – et webinar torsdag den 11. juni om salgsmuligheder på Storbritanniens fødevaremarked. Webinaret vil også omhandle muligheder og udfordringer, som COVID-19 og Brexit forventes at medføre.
Brexit og COVID-19 udfordrer international handel og markedsadgangen til Storbritannien. Ikke desto mindre tilbyder Storbritannien et marked med over 60 millioner forbrugere, der har en stigende interesse for kvalitetsfødevareprodukter med sundhedsmæssige fordele og en bæredygtig produktion.
Storbritannien er den næststørste importør af mad og drikkevarer, næst efter USA. Storbritanniens import af mad og drikkevarer ligger på omkring 47 milliarder pund årligt. Et stadigt stigende fokus på e-handel og en stærk bevidsthed om den danske fødevareindustri som en af verdens mest innovative fødevareindustrier medvirker til at skabe gode muligheder for danske virksomheder, som ønsker at øge deres eksport til Storbritannien.
Ny bevidsthed om behov for sundere livsstil
I Storbritannien udgør overvægt en sundhedsmæssig krise, og dette er et fundamentalt problem. Storbritannien har det tredjehøjeste niveau af overvægt blandt europæiske lande. Der er derfor et øget incitament og en interesse i, at den britiske befolkning spiser mere nærende, sundt og kalorielet. Analyser viser, at der er en ny bevidsthed omkring behovet for en sundere og mere velovervejet livsstil i Storbritannien, og coronakrisen har forvandlet gode intentioner til handling.Dette øgede fokus på sundhed skaber en attraktiv markedsmulighed for danske fødevareleverandører, idet Danmark har et unikt brandingpotentiale ved at være en frontløber inden for naturlig, økologisk og autentisk mad, der stemmer overens med en sund livsstil. Dette er særligt relevant for kategorierne snackbarer, mælkeprodukter, korn- og frøprodukter og generelt ingredienser til brug i madlavning.
Onlinehandel af fødevarer udgjorde før coronakrisen en markedsandel på cirka syv procent af den samlede fødevarehandel i Storbritannien, hvilket var den højeste andel blandt de europæiske lande. De seneste par måneder er brugen af online fødevarehandel i Storbritannien steget med over 50 procent, idet situationen vedrørende COVID-19 har tilskyndet mange forbrugere til at blive bekendt med denne salgskanal.
Den danske ambassades e-commerce-ekspert Adriana Rocha Lyon-Shaw forudser, ”[…] at markedsandelen formentlig ikke forbliver så høj, som den er nu, men at den fremover vil være tæt på det nuværende niveau. En online tilstedeværelse må derfor ikke negligeres i en salgsstrategi, men derimod være en prioritet i en virksomheds salgsplan”.
Danmarks klare politiske fokus på den danske fødevareindustri er anerkendt i Storbritannien, hvilket er en katalysator for danske virksomheder, der tilbyder bæredygtige produkter samt innovative processer og emballage. Fødevareingredienser udgør ydermere et enormt vækstpotentiale inden for Storbritanniens fødevareindustri. Undersektoren for fødevareingredienser er således den eneste af den britiske fødevareindustris undersektorer, hvor eksporten er steget under pandemien.
The Trade Council i Storbritannien og Irland ønsker at hjælpe danske virksomheder med at komme ind på det britiske marked – og kan bistå med adgang til relevante spillere inden for detailsektoren, indkøbere og online salgskanaler. Hvis du ønsker at høre mere om, hvad det britiske marked kan tilbyde – herunder om de muligheder og udfordringer, som COVID-19 og Brexit kan medføre – så deltag i webinaret den 11. juni 2020. Tilmeld dig via linket her:
https://www.eventbrite.dk/e/3-market-insight-webinar-united-kingdom-tickets-103409612936
Vil du sælge bæredygtige fødevarer til det britiske marked?
Så kontakt den danske ambassade i London:
Loading...
Er du interesseret i at læse mere om Markedet i Storbritannien eller fødevaremarkedet? Se relateret indhold
Loading...