Kina
Efterlysning: Nye varer til Kinas glohede e-handelsmarked
The Trade Council har indgået en aftale med Kinas nye online vækstlokomotiv, Pinduoduo. Den sikrer danske virksomheder hurtigere adgang til det kinesiske marked og bedre mulighed for at bekæmpe kopiprodukter.
Efter en kortvarig corona-afmatning i starten af 2020 har kinesiske forbrugere for alvor fået pungen op ad lommen igen. Det er især online, at væksten finder sted, og interessen for nye importerede kvalitetsvarer fra Danmark er enorm.
I slipstrømmen på denne udvikling indgik The Trade Council i Kina for nylig en samarbejdsaftale med Pindoudou, som er Kinas næststørste e-handelsplatform. Aftalen sikrer hurtigere on-boarding af nye produkter, adgang til en dansk online pavillon og – ikke mindst – et tæt samarbejde med platformen om bekæmpelse af kopiprodukter.
Pindoudou, eller nærmere Pin-duo-duo, betyder direkte oversat fra kinesisk ’Sammen – mere – mere’ og understreger platformens forretningsmodel. Man køber ind i grupper, og jo flere der er i gruppen, desto større er rabatten, der enten finansieres af distributøren eller Pinduoduo. Grupperne dannes på den populære kinesiske multifunktions-app Wechat.
I slipstrømmen på denne udvikling indgik The Trade Council i Kina for nylig en samarbejdsaftale med Pindoudou, som er Kinas næststørste e-handelsplatform. Aftalen sikrer hurtigere on-boarding af nye produkter, adgang til en dansk online pavillon og – ikke mindst – et tæt samarbejde med platformen om bekæmpelse af kopiprodukter.
Efterspørgsel efter danske produkter
Umiddelbart efter indgåelsen af den nye aftale underskrev blandt andet Danish Crown, Danisa og Arla egne samarbejdsaftaler med Pinduoduo og skød samarbejdet i gang. Danmark og danske virksomheder bliver dermed de første til at indgå en sådan aftale. Pinduoduo efterspørger aktivt flere danske produkter til at udvide sortimentet af gode, sunde, kvalitetsprodukter til deres kunder, der typisk bor uden for de største byområder på Kinas østkyst.Pindoudou, eller nærmere Pin-duo-duo, betyder direkte oversat fra kinesisk ’Sammen – mere – mere’ og understreger platformens forretningsmodel. Man køber ind i grupper, og jo flere der er i gruppen, desto større er rabatten, der enten finansieres af distributøren eller Pinduoduo. Grupperne dannes på den populære kinesiske multifunktions-app Wechat.
God åbning til kinesisk e-handelsmarked
På kun fem år er Pinduoduo vokset til Kinas næststørste e-handels platform, kun overgået af Alibabas gigantiske platform Tmall, og har i dag over 700 millioner brugere. Platformen har revolutioneret sektoren gennem blandt andet nye sociale markedsføringskoncepter, der blander sociale medier og online shopping.Pinduoduo er specielt stærk på fødevarer og andre såkaldte fast moving consumer goods og kan være et stærkt supplement til en igangværende e-handelsstrategi eller en måde at få adgang til det kinesiske e-handelsmarked på.
Med corona er der særligt vækst i salget af alt, hvad der har med sundhed og velvære at gøre, såsom kosttilskud, ’over the counter (OTC)’ sundhedsprodukter, og frugt/grønt og frosne fødevarer er meget efterspurgt.
Få rådgivning af The Trade Council i Kina
Lige præcis på Pinduoduo er det volumen og pris, der driver forretningen, hvilket passer bedre til nogle typer produkter end til andre. Det skal dog ikke holde danske virksomheder tilbage fra at kontakte The Trade Councils e-handelsteam. De arbejder med en række platforme og ser store muligheder for danske forbrugerprodukter. Appetitten på at introducere nye, importerede produkter af høj kvalitet er enorm. Alene det kinesiske sundheds- og velværemarked skønnes at nå 70 milliarder USD (over 425 milliarder DKK) i indeværende år, mens OTC-markedet alene vil nå 18 milliarder USD (110 milliarder DKK) og forventes at vokse med otte procent årligt de kommende år, ifølge BCG.Indgående kendskab til Kina
The Trade Council i Kina har gennem en årrække opbygget meget betydelig ekspertise og en række samarbejdsaftaler med kinesiske aktører på e-handelsområdet, herunder platforme som Tmall og nu Pinduoduo, online distributører – såkaldte Trade Partners (eller TP’er) – samt ’last mile’ leveringsvirksomheder.Og det er et godt marked, at komme ind på. Ikke alene er Kina verdens største e-handelsmarked målt på antal brugere såvel som omsætning. Udviklingen har sågar taget yderligere fart under 2020 forårets COVID19-udbrud i Kina. Det i forvejen glohede kinesiske e-handelsmarked nærmest eksploderede i perioden fra februar til maj, og efterfølgende har markedet formået at holde kadencen. Singles Day – Kinas svar på Black Friday – der fandt sted 11. november overgik alle forventninger. Alibabas Tmall kunne for eksempel melde om en fordobling af omsætningen sammenlignet med året før og en vækst for danske produkter alene på hele 34 procent.
For yderligere information om din virksomheds muligheder på pinduoduo og andre kinesiske e-handelsplatforme i Kina
Kan du kontakte The Trade Council Chinas design- og e-handelsteam i Shanghai:
Loading...
Vil du vide mere? Se vores relaterede indhold:
Loading...