Covid-19 Impact on E-Commerce: Africa
afrika
E-handel boomer i Afrika - en genvej for danske virksomheder
Afrikanske markeder oplever netop nu en stærk acceleration i brugen af digitale salgsplatforme og nye forbrugsvaner som følge af både den digitale udvikling og Covid-19-pandemien. Det repræsenterer en ny mulighed for danske virksomheder.
I Afrika er e-handel og digitalisering i vækst. I de første seks måneder af 2020 er antallet af online køb steget med 17 pct., sammenlignet med 2019. Antallet af online transaktioner er i 2020 vokset fra 3,1 mio. til 4,7 mio., igen sammenlignet med 2019. Væksten af e-handel på tværs af kontinentet repræsenterer en mulighed for danske virksomheder for at nå nye markeder og forbrugere direkte og teste efterspørgslen. Afrikanske forbrugere efterspørger det samme som alle andre forbrugere: kvalitetsprodukter til moderate priser samt en nem og stressfri købsoplevelse.
E-handel, fintech-revolution og ekspansion af frihandel
Over det seneste årti har e-handel som salgskanal til Afrika været i vækst. Antallet af online-handlende på det afrikanske kontinent er steget med 18 pct. årligt i perioden 2014 - 2018, mod en gennemsnitlig global vækst på 12 pct.Væksten i e-handel er drevet af øget internetadgang, en ung befolkning, øget finansiel inklusion på tværs af regionen samt en voksende middelklasse med stigende købekraft. Deloittes Consumer Review (2021) estimerer, at 43 pct. af alle afrikanere vil tilhøre middel- eller overklassen i 2030..
En anden drivkraft i e-handelsboomet i det Afrika er den øgede brug af mobile betalingsløsninger og andre fintech-produkter, der har forgrenet sig på kontinentet. Hver dag bliver ca. 2 mia. finansielle transaktioner gennemført via ”mobile money”-platforme på tværs af Afrika syd for Sahara. Det udgør ca. 70 pct. af globale mobilpenge-transaktioner. Der har også været en vækst i venture capital-investeringer i fintech-produkter, der gør det muligt for forbrugere at foretage betalinger på tværs af salgskanaler og for SMV’er at modtage betaling i deres onlinebutikker.
Derudover repræsenterer det Afrikanske Kontinentale Frihandelsområde (AfCFTA) verdens største frihandelsområde målt på antallet af medlemslande, hvilket er interessant for danske virksomheder, der ser mod nye markeder. AfCFTA inkluderer 55 lande samlet i ét marked med 1,2 mia. forbrugere og en kombineret BNP på 2,5 billioner dollars. Det forventes, at markedet favner 2,5 milliarder mennesker i 2050. E-handel og digitalisering er en helt central prioritet i aftalen og en lovende drivkraft for økonomisk vækst i regionen.
E-handel som en genvej til afrikanske markeder for danske virksomheder
Det er nu, danske virksomheder skal begynde at udforske mulighederne for digitalt salg på det afrikanske marked. En af de traditionelle barrierer for danske virksomheder er kompleksiteten i at etablere salgskanaler til afrikanske markeder. E-handel åbner for en genvej til markederne, hvilket gør det til en særligt interessant mulighed for danske SMV’er, som ikke nødvendigvis har ressourcerne til at etablere et setup i fuld skala. Det er også en åbning for, at både større virksomheder og SMV’er kan teste markedspotentialet og efterspørgslen på nye produkter. Produkter som f.eks. mode, elektronik, møbler, design, forarbejdede føde- og drikkevarer er de mest efterspurgte.Udfordringer, tilgange og platforme varierer fra land til land, så hvis din virksomhed ønsker at udforske digitale salgskanaler i Afrika, kan du række ud til The Trade Council for råd og vejledning. The Trade Council har et dedikeret team af rådgivere, som kan hjælpe med opstart af digital handel i Afrika. Teamet har omfattende indsigt i de mange platforme og logistisk, og de kan tilbyde strategisk rådgivning om hvordan du kommer i gang, positionerer dine produkter og vælger de rigtige platforme.
For mere indsigt i digital handel i Afrika:
Vil du vide mere?
Kontakt gerne Brian Dzidefo Dzansi.
Loading...