Den kreative industri i vækst i USA
Men XR-teknologien har også bevæget sig fra at være en ”ekstra dimension” i film og spilproduktion til at finde betydningsfuld anvendelse som applied AR i andre sektorer som sundhedssektoren eller som undervisningssoftware, hvor virksomheder kan undervise personale i hele verden med VR-briller og augmented reality.
I Danmark er udviklingen og omsætningen i den kreative industri også vokset. For udenlandske investorer leder efter arbejdskraft og løsninger i den danske spil og XR-branche. I 2020 havde den kreative danske branche en samlet omsætning på knap 4 milliarder kroner hvoraf ca. 2.3 milliarder var i eksport.
Den danske XR-virksomhed Khora bliver betragtet som én af de største virksomheder indenfor XR-løsninger, fordi deres applikationer finder bred anvendelse i andre industrier end den visuelle. Khora har produceret over 300 forskellige virtual og augmented reality applikationer og løsninger til brug i forskellige sektorer. For eksempel har Khora lavet virtuelle kunstudstillinger med internationale kunstnere og en 360 graders rumsafari filmoplevelse med Ørsted, der viste, hvor smuk vores planet er, og hvorfor vi bliver nødt til at beskytte den mod klimaforandringer.
Dansk udstillingsvindue
The Trade Council i New York arrangerede i samarbejde med Dansk Industri, Creative Denmark og Invest in Denmark platformen “House of Creative Denmark” på SXSW-festivalen i Austin, Texas. Khora deltog sammen med 16 andre danske, kreative virksomheder.
Festivalen er den største af sin slags i verden for den kreative industri, og samler hvert år flere hundrede tusind medie og tech-professionelle til 10 dages musik- og filmfestival, hvor de nyeste teknologier, film, apps, XR-oplevelser bliver præsenteret og diskuteret – også i en global sammenhæng.
I det danske hus afholdt de deltagende danske virksomheder talks, sessions og netværksmøder med interessenter på SXSW, forretningsforbindelser og potentielle nye partnere.
”Vi deltog i den danske delegation på SXSW, fordi vi var nysgerrige efter at vide, hvad der sker på cutting edge XR-området, og hvor den globale tech kultur har sit fokus. Vi var også med for at øge vores internationale tilstedeværelse og få et netværk med de andre danske virksomheder som var med.”
Det siger CEO i Khora, Simon Lajboschitz, som mener, at deltagelsen på SXSW bekræftede virksomheden i, at de er konkurrencedygtige på det omfangsrige amerikanske marked:
Man har tendens til at se meget i andedammen i Danmark, men på SXSW fik vi fornemmelsen af at have et unikt potentiale - også udenfor Danmarks grænser. Det var sundt at se, at vi står stærkt også internationalt. Derudover fik vi nogle enkelte leads og et godt dansk delegations netværk.
XR-oplevelser for publikum på sxsw
I løbet af dagen kunne festivalens mange besøgende i det danske hus prøve den prisvindende VR-oplevelse og dokumentar ”XR Fashion” udviklet af det danske XR-produktionshus Mannd. Her kommer man på en virtuel rejse i 3D med lys, lyd og sanse-oplevelser i de kummerlige produktionsforhold i Bangladesh og oplever nogle af ”fast fashion” industriens konsekvenser for klima og miljø.
Om aftenen i ”House of Creative Denmark” var der fuldt hus til screening af den danske triple Oscarnominerede animationsfilm ”Flee”, da co-producer og verdensberømte skuespiller Nikolaj Coster-Waldau lagde vejen forbi og fortalte om sit engagement i filmen.
Programmet for aktiviteterne i ”House of Creative Denmark” var således sat sammen så det illustrerede det særlige danske kreative aftryk – et avanceret teknisk niveau men også et tydeligt etisk, samfundsmæssigt engagement.
eN PLATFORM FOR SMÅ KREATIVE VIRKSOMHEDER
Søren Jønsson fra forlagsvirksomheden Peasoup deltog også i den danske delegation på SXSW. Peasoup producerer fantasy-bøger med AR-features målrettet specielt unge som ikke eller sjældent læser.
The Trade Council i New York har rådgivet Peasoup med deres kommunikationsmaterialer og pitch deck til amerikanske investorer og har identificeret en række forlag og udgivere, som kunne være interesserede i et partnerskab med Peasoup.
For Søren Jønsson var deltagelsen på SXSW en øjenåbner for de potentielle vækstmuligheder en mindre virksomhed som Peasoup har, fordi VR AR og spatial-teknologien har så mange forskellige anvendelsesmuligheder - og i USA er en del af en kæmpe underholdningsindustri.
For en mindre virksomhed som min var deltagelsen i den danske delegation på SXSW lidt ligesom at købe en Lotto-kupon med guldrand på. Du kan være heldig at komme i kontakt med lige præcis den person eller partner, som kan hjælpe din forretning eller idé videre. Jeg kunne se et omrids af den sti, der ligger forude for min virksomhed, og som mange af de store virksomheder og platforme har gået på og nu opererer på.
Søren Jønsson mener, at små virksomheder i Danmark har en fordel ved at kunne søge offentlig iværksætterstøtte og kunne deltage i eksportfremstød som dette til USA. Han mener, at danske virksomheder netop med dette i ryggen får en tryghed og modighed til at afprøve ideer og tage kontakt til de helt store techvirksomheder, selvom man selv er en lille fisk.
”Vi har en meget agil virksomhedsstruktur i Danmark, og vi tænker i helheder, som giver os en fordel på det globale marked. Vi arbejder ikke bare med gamification elementer, men tænker videre i visuel fortælleteknik og bruger leg, som motor i læring. Det giver os nogle unikke fordele på det amerikanske marked”, siger Søren Jønsson, som i dag er i fuld gang med eksport af Peasoup-universet i forskellige formater til Norge, Sverige, Tyskland og USA.
Også Khora er optimistiske om fremtiden og perspektiverne i det kreative marked i USA:
”Vi håber at kunne øge vores amerikanske tilstedeværelse over de næste par år. Der er et kæmpe potentiale med XR teknologi på tværs af industrier, og vi står stærkt i at hjælpe store virksomheder med at udvinde potentialet i teknologien”, siger Simon Lajboschitz.