Gå til indhold
TYSKLAND

Dansk mad hitter på tyske tallerkner

”Made in Denmark” og ”Dansk” hitter på det tyske fødevaremarked. Det giver danske fødevarer konkurrencemæssig slagkraft i Tyskland. Ifølge Handelsmedarbejder Helle Lund, er tålmodighed, timing og tilpasning buzzwords i den danske eksportsucces. 

Skal danske virksomheder satse på en bestemt tysk region?

Der er ikke et bestemt sted i Tyskland, der er særligt fordelagtigt for danske produkter, men Nordtyskland er der, hvor mange starter op. Her er man også kulturelt tættest på Danmark. For nogle produkter kan en opstart i det sydlige Tyskland være mere aktuel. For en mindre virksomhed kan en enkelt delstat eller en storby som München, Hamburg eller Berlin være det bedste sted at starte.

Hvad kendetegner den tyske forbruger?

Den tyske forbruger er generelt meget prisfølsom, men trenden er, at flere og flere efterspørger kvalitetsvarer. Flere tyske forbrugere er villige til at betale en højere pris for kvalitet. Det tyske prisniveau er dog fortsat betydeligt lavere end i Danmark. Samtidig kan tyske forbrugere vælge mellem mere end 170.000 forskellige produkter på hylderne. Det gør konkurrencen blandt udbydere særdeles hård.

quote ikon

Hvorfor investere i det tyske fødevaremarked?

Det tyske marked er Danmarks største nærmarked, og en opstart kræver derfor langt færre ressourcer og omkostninger end ved opstart på et fjernmarked. Samtidig har vi i dag allerede en stor fødevareeksport til Tyskland. Danske produkter har et godt ry og er kendt for sin gode kvalitet og høje sikkerhed. Dansk forbindes med innovation og god smag på det tyske marked.

Helle Lund, Handelsmedarbejder Det Danske Generalkonsulat i Hamborg

Hvilke trends præger det tyske marked netop nu? 

Lige nu hitter veganske varer samt regionale eller sågar lokale produkter. Økologi er også et vigtigt parameter for tyskerne og helt normalt på det tyske marked.
 

Betyder økologi lige så meget i Tyskland som i Danmark? 

Den samlede mængde af økologiske produkter er på grund af det tyske markeds størrelse væsentlig større end i Danmark. Dog er den enkelte tyskers forbrug af økologiske produkter mindre end i Danmark. Der er stor forskel på udbud og kvaliteter på økologiske produkter i Tyskland. 

råd til succes på det tyske marked  

  1. Tålmodighed – ting tager tid i Tyskland
  2. Timing - er markedet parat til produktet?
  3. Tilpasning – i forhold til smag og emballage.
  4. Tænke over segment -  vigtigt at vælge det rigtige segment for ens produkt

 

Vil du vide mere om din virksomheds muligheder på det tyske marked?

Så kontakt os og hør nærmere.

Loading...

    Vil du vide mere?  Så se vores relaterede indhold

    Loading...