Chilenske retailvirksomheder vil investere stort i ecommerce
Med et antal mobiltelefoner, der langt overstiger antallet af indbyggere, en stærk og dynamisk finansiel sektor, udbredt internet og en høj rate af aktive bankkonti, besidder Chile de grundliggende betingelser for en teknologisk udviklet forbrugs- og servicesektor. Teknologien vinder lige nu indtog i både detail, finans- og forsikringsverdenen med en fart, der sjældent er set i Latinamerika. Der er dermed lagt en grobund for, at danske virksomheder med fokus på teknologiske ecommerce-løsninger og website-services kan udvide forretningen og få fodfæste i Chile.
Drag fordel af konkrete markedsmuligheder
En af de konkrete markedsmuligheder for danske virksomheder består i at tilbyde løsninger, som hjælper med at fremme og udvikle online salgskanaler. Væksten inden for ecommerce i Chile er nu hele ti gange højere end væksten i fysiske butikker, og Santiagos Handelskammer vurderer, at omkring 10 procent af det samlede salg i landet vil foregå online i 2020. Det chilenske ecommerce marked døjer imidlertid med den typiske hovedpine ’the last mile’ – nemlig udbringning til køberne. Desuden er der kun meget få mellemstore virksomheder, der har udbygget deres salgskanaler til også at operere online. De venter stadigvæk på at få det afgørende skub samt den rette ekspertise til at komme i gang på e-markedet. Her kan danske virksomheder med knowhow og teknisk erfaring komme på banen og indfri det stærkt stigende behov for digital ekspertise.
Til udbyggelsen af salgskanaler for chilenske B2B og B2C virksomheder efterspørges konsulentbureauer med erfaring inden for online-strategi samt udvikling og implementering af softwareløsninger, der optimerer processer i integration med forretningssystemer og samtidig skaber en forbedret brugeroplevelse.
Til at løse de logistiske udfordringer med ’the last mile’ søges specialister inden for automatisering af processer, cloudløsninger til lagerstyring og teknologisk integration med eksterne transportvirksomheder.
Store investeringer i online-salg
Chiles detail-landskab er stærkt koncentreret i tre store kæder – Falabella, Cencosud og Ripley - der alle har fokus på omnichannels og investerer kraftigt i udbyggelsen af deres kunders onlinetilstedeværelse og tilfredshed.
- Falabella Holding annoncerede i 2018 en investeringsstrategi for 2019-2022 på 4,2 milliarder USD, hvoraf 37 procent er allokeret til teknologisk udvikling, logistik og business intelligence.
- Cencosud annoncerede i april 2019 en mere konservativ investeringsplan på 300 millioner USD, hvoraf omkring 100 millioner USD er øremærket onlinesalg.
- Andre retailers som Ripley og SMU er også gået ind i kampen for markedsandelen, dog uden nye investeringer.
Kombinationen af retailvirksomhedernes investeringsplaner og en kraftig ekspansion til Peru og Colombia gør holdings som Falabella, Cencosud og Ripley interessante for danske virksomheder.
Udnyt det lokale netværk
The Trade Council i Santiago har adgang til de chilenske retailere og kan gennem markedskendskab og kulturelt know-how introducere danske konsulentvirksomheder og software- og teknologiudbydere til både de store retailere og til de mellemstore virksomheder, der omlægger sine salgskanaler. Eksempelvis har The Trade Council allerede hjulpet den danske virksomhed Stibo Systems med at etablere et datterselskab i Colombia, hvorfra de dækker det latinamerikanske marked med fokus på Mexico, Chile, Brasilien og Colombia og tilbyder cloud master data løsninger til online salgsplatforme inden for en bred vifte af virksomheder. The Trade Council står klar til at introducere andre danske virksomheder til potentielle partnere i Chile og opfordrer derfor danske virksomheder til at gøre brug af ambassadens lokale netværk.
Skal The Trade Council introducere din virksomhed til potentielle partnere i Chile? Så tag kontakt til ambassaden og hør mere om mulighederne.
Vil du høre mere om e-markedet i Chile?
Så kontakt ambassaden i Santiago og hør mere om eksportpotentialet.