Vodafone, Barclays, Nestle, Coca Cola og South African Airways svæver over biler og mennesker i de travle gader i Ghanas hovedstad Accra. Siden 1958 har Danmark officielt samarbejdet med det vestafrikanske land, hvor danske virksomheder som MIM Cashew, Toms og Uhrenholt har fået foden indenfor.
“Det er det stærke brand, som blandt andet hjælper The Trade Council med at åbne dørene for danske virksomheder. Ghaneserne ved godt, at danske varer og danske løsninger er lig med kvalitet og er holdbare,” fortæller Jakob Kahl Jepsen, der har været rådgiver for The Trade Council på den danske ambassade i Ghana indtil september 2017, hvor han rejste videre til ambassaden i Bangladesh og blev afløst i Accra af Søren Robenhangen.
Det er især inden for energi, vand, internet- og kommunikationsteknologi samt landbrugsproduktion, at Jakob Kahl Jepsen vurderer, at danske virksomheder har en rolle at spille i Ghana.
“Det er nogle penge, som er givet rigtig godt ud. Når man kommer som dansk virksomhed og vil ind på et afrikansk marked, så kan man rende ind i det ene problem efter det andet med eksempelvis tilladelser og licenser. Her kan The Trade Council rigtig meget.”
The Trade Council åbner døre
En af de virksomheder, som The Trade Council i Ghana hjælper med at få en fod inden for på markedet, er BLUETOWN. De opsætter master i landbrugsområder og for et lille beløb kan ghaneserne koble sig på masternes internet. De har allerede opsat master i Indien, Tanzania og Rwanda, men nu er turen kommet til Vestafrika.I en af ambassadens fire incubator-kontorer holder BLUETOWNs landechef for Ghana, Ole Deleeneer, til. Sammen med lejen for kontorpladsen følger der et par timers rådgivning om måneden med. Han mener, at The Trade Councils store netværk til de ghanesiske magthavere og embedsmænd blandt andet har været med til at åbne døre for Bluetown:
“Det er nogle penge, som er givet rigtig godt ud. Når man kommer som dansk virksomhed og vil ind på et afrikansk marked, så kan man rende ind i det ene problem efter det andet med eksempelvis tilladelser og licenser. Her kan The Trade Council rigtig meget.”
Lokal produktion er afgørende
Noget af det, som The Trade Council også lægger vægt på over for virksomhederne er, hvordan de kan være med til at skabe udvikling og arbejde til Ghanas befolkning på 28 millioner mennesker.“Den ghanesiske regering ser meget gerne, at virksomheder tænker i, hvordan varerne kan forarbejdes, så der kan oprettes produktion i Ghana og ikke kun eksporteres færdige produkter til landet,” fortæller Jakob Kahl Jepsen.
Et ønske, som også understøttes af den politik, som udenlandske virksomheder møder, når de vil eksportere til Ghana. Det er dyrt at registrere sig som international virksomhed, men hvis man samarbejder med eksempelvis et ghanesisk firma er det langt billigere.
Ghana i tal
Befolkning: 28 millioner.
Officielt sprog: Engelsk
Vækst i BNP: 3,6 procent.
BNP per. Indbygger: 9.872 kroner per indbygger.
Eksportvarer: Kakao, guld, tun og olie
En stabil indgang til Vestafrika
Ideen om lerhytter med bliktag i Ghana er langt fra virkeligheden. I de fleste byer er der 3G-internet og infrastrukturen er forholdsvis på plads. Men det er ikke kun inden for den ghanesiske grænse, at Ghana har været god til at sikre sammenhængskraft.“Ghana er et land, som kigger ud. De har succes med at lave gode alliancer om blandt andet handel med andre lande i det vestafrikanske handelssamarbejde ECOWAS,” siger Jakob Kahl Jepsen og fortsætter:
“Det betyder også, at hvis man etablerer sig i Ghana, er der gode muligheder for at blive en del af regionale samarbejder og nye spændende markeder som eksempelvis Elfenbenskysten.”
I efteråret 2017 opsatte BLUETOWN de første master i Ghana, men hvis alt går, som det skal, så kommer den danske virksomhed til at udvide til andre lande i Vestafrika.
fem råd til dig, som overvejer Ghana
- Husk tålmodighed: Det kan tage lang tid og være besværligt at komme ind på det ghanesiske marked.
- Finansiering skal være på plads: Det er dyrt at etablere sig som international virksomhed i Ghana, derfor er det vigtigt at finansieringen er på plads.
- Korruption er et no-go: Korruption er en udfordring i Ghana, derfor kan man komme ud for, at der bliver spurgt efter penge under bordet. Det er vigtigt, at virksomheden melder ud allerede i starten, at korruption ikke er accepteret.
- Skab lokale arbejdspladser: Det er fokus på, at de internationale virksomheder, som arbejder i Ghana er med til at sikre udvikling og arbejdspladser i landet.
- Den gode etik er i fokus: Danmark og danske virksomheder har et godt ry i Ghana. Derfor er det også vigtigt, at de virksomheder, som går ind på det ghanesiske marked overholder reglerne og opfører sig ordentligt - både for egen og for andre danske virksomheders skyld.
vil du vide mere om din virksomheds muligheder i ghana?
Så kontakt os, og hør nærmere.
Loading...
Vil du læse mere? Se vores relaterede indhold
-
VIDEO Den danske ambassade hjælper
Ghana Energi Maskinindustri Vand og Miljø Tech og Digitalisering Landbrug og Fødevarer +3 tagsDanske virksomheder med en drøm om at etablere sig i Afrika, bør overveje at kigge nærmere på Ghana. Med 28 millioner indbyggere er det vestafrikanske land blandt de største markeder i Vestafrika, og der er solid opbakning og lokalt kendskab at hente hos den danske ambassade. Se videoen med vores rådgiver, der kommer med sine bedste råd.22.05.2018Read more -
Interview Det skal du kigge efter når du gør forretning i Afrika
Sydafrika Ghana Kenya Nigeria Tech og Digitalisering +2 tagsOplevelserne og iværksættertrangen er gennemborende for Peter Blom, der har været med til at oprette virksomheder over hele Afrika. Men forkærligheden for kontinentet startede ved et tilfælde og på grund af et uimodståeligt tilbud. Vi har talt med ham for at høre hans historie og erfaringer med at gøre forretninger i Afrika, og få hans bedste råd.22.05.2018Read more -
Vækstlande Kenya og Nigeria gemmer på gode overraskelser
Kenya Nigeria Energi Landbrug og Fødevarer Vand og Miljø Tech og Digitalisering +3 tagsKorruption, dårlig infrastruktur og ingen internetforbindelse er kun nogle af de danske fordomme om de afrikanske lande. Men befolkningens købekraft stiger og væksttoget buldrer derudaf - Og det er muligt for danske virksomheder at stige på.22.05.2018Read more