Gå til indhold
Kantinedrift

Tyske politikere vil have dansk øko-model i offentlige kantiner

Danskerne er verdensmestre i forbrug af økologi, og erfaringerne med masser af økomad i offentlige kantiner kan kopieres til Tyskland. Her vil politikerne have mere økologi på frokostmenuerne. Få mere viden om markedet gennem ambassadens stærke fødevarenetværk.

I København er økologi på menuen overalt i de offentlige kantiner. Her er maden, der tilberedes i de offentlige køkkener, i dag 90 pct. økologisk. Erfaringerne fra denne udvikling vækker nu stor interesse i Tyskland.

Når man omdanner til økologi, kan det gøres på to måder: Man kan fortsætte samme drift og bare skifte de konventionelle fødevarer ud med økologiske, eller man kan ændre forbruget og produktionen i køkkenet, således at man præsenterer andre madplaner og i højere grad anvender sæsonvarer.

 

Sidstnævnte metode er brugt i København og har ikke betydet de store omkostninger – i modsætning til førstnævnte metode, som i mange tilfælde vil resultere i meromkostninger på 20-35 pct. I Tyskland vil man gerne lære af de danske kantiner.

 

”De tyske forbrugere køber også gerne økologi, og de efterspørger i stigende grad et økologisk måltid, når de går i kantinen. Det er dog langt fra alle steder, at denne efterspørgsel imødekommes,” fortæller eksportrådgiver Tanja Asmussen fra den danske ambassade i Berlin. Således har kun 18 pct. af tyskerne hver dag mulighed for at vælge en økologisk middagsret. Tallet kan dog være højere, for hele 42 pct. af de, der køber mad i kantinen på arbejdspladsen, ved ikke, om eller i hvor høj grad der anvendes økologiske fødevarer.

 

En af de oplagte veje til at lære det tyske fødevaremarked bedre at kende og blive forbundet med de rette kontakter er gennem den danske ambassades netværk af fødevareeksportører under navnet Fødevarenetværket. Her blandes netværk med events, hvilket kan være en god start på et eksporteventyr.

 

Fødevarenetværket giver eksempelvis adgang til viden om de tyske planer om, at en større andel af den mad, som sælges i kantinerne, skal være økologisk. Som et led i processen kan kantinerne erstatte convenience-produkter med friske råvarer og sørge for, at deres medarbejdere opnår den rette teoretiske og praktiske viden.

 

Det er af stor betydning, at man får mest mulig ud af de indkøbte råvarer, således at man kan undgå at sætte priserne alt for meget op over for forbrugeren. Kantinen skal være for alle og give folk lyst til at spise økologisk, og det gør den ved også at tilgodese den prisbevidste forbruger.

 

”Netop det økonomiske aspekt er centralt ved omlægningen til økologi. I Tyskland har man ikke det samme budget som i Danmark. På sygehusene har man for eksempel kun et gennemsnitligt rådighedsbeløb på 4,70 euro pr. person pr. dag,” siger Tanja Asmussen.

Et tysk eksempel på, at det dog godt kan lade sig gøre at servere sund, nærende og økologisk mad i det offentlige, er sygehuset Havelhöhe. Her sørger man for at få mest mulig ud af råvarerne, og så serverer man kun kød tre gange om ugen. Når kødet er økologisk, sikrer man både kvalitet og dyrevelfærd.

 

”Når man snakker økologi, snakker man også bæredygtighed og regionalitet. Der er et stort fokus på, at råvarerne skal stamme fra regionen, også fordi man derfor undgår lang transporttid. I denne sammenhæng er det dog vigtigt, at Danmark som naboland også bliver betragtet som regionalt. Det ligger lige på den anden side af grænsen, så der er gode muligheder for at skabe forbindelser,” forklarer Tanja Asmussen.


Med omstilling til økologi bliver efterspørgslen på de økologiske varer større, og faktisk er den nogle steder så stor, at de tyske producenter ikke selv kan følge med. Der er altså et behov, som landet ikke selv kan dække, og her åbnes der døre for danske virksomheder. Kontakt The Trade Council for at høre om dine muligheder.

Bliv medlem af Fødevarenetværket

Som medlem af The Trade Councils Fødevarenetværk i Tyskland deltager din virksomhed i et fælles informativt forum bestående af ambassaden og danske fødevarevirksomheder, der eksporterer til Tyskland eller planlægger at opstarte eksport. 

Fødevarenetværkets medlemmer udveksler blandt andet erfaringer på halvårlige fællesmøder og arbejder fælles om at styrke kontaktetablering til tyske virksomheder. Eksempler på kontaktetablering er matchmaking-events mellem danske og tyske handelsvirksomheder. 

Dine fordele ved medlemskabet er følgende: 

  • Netværk og videndeling
  • Eksklusivitet og prioritering med henblik på rådgivning
  • Leje af lokaler i Berlin, Hamborg, München til favorable priser
  • Mulighed for at synliggøre dine produkter ved The Trade Council og ambassadens Public Diplomacy aktiviteter i Tyskland
  • Deltagelse i to forretningsture inkl. fødevareevents til Tyskland om året
  • Synlighed på ambassadens B2C-hjemmeside og derved synliggørelse i forbindelse med forskellige ambassade-events i hele Tyskland.

Vil du vide mere om dine muligheder på det tyske marked

Så kontakt os og hør nærmere

Loading...