Gå til indhold
Case

Virksomheder bruger FN-topmøde som springbræt til at etablere partnerskaber

Danske virksomheder bruger i stigende grad FN’s platforme i New York til at deltage i den globale dialog om bæredygtighed. Det blev tydeligt under FN’s generalforsamling i september, hvor Generalkonsulatet i New York faciliterede et tredages Sustainability Summit.

Hvert år i september afholder FN generalforsamling i hovedkvarteret på Manhattans østside i New York. Den officielle betegnelse er UN General Assembly, men er bedre kendt under forkortelsen UNGA. Det trækker statsledere fra hele verden til byen for at deltage i politiske forhandlinger og vise tilslutning til det multilaterale samarbejde. I år var Danmark stærkt repræsenteret ved statsminister Mette Frederiksen samt fem andre danske ministre, HKH Kronprins Frederik og en delegation fra Folketinget.

UNGA skaber ikke kun mulighed for politiske aftaler. Det er også en unik mulighed for private virksomheder for at komme i kontakt med globale ledere, der resten af året er spredt ud over kontinenterne. I kølvandet på de politiske ledere kommer også ledere fra erhvervslivet, NGO’er, tænketanke, forskningsmiljøer og det øvrige civilsamfund. Der afholdes samtidig klimafestivalen Climate Week i New York, der kun tiltrækker endnu flere mennesker. Det er et potentiale, som et stigende antal af Danmarks største virksomheder benytter sig af.

Det danske generalkonsulat i New York har de seneste år arbejdet målrettet med at skabe en platform, som de danske virksomheder kan bruge til at få relevante mennesker i tale. I september 2023 afviklede konsulatet et tredages topmøde sammen med knap 30 partnere fra privatsektoren kaldet Sustainability Summit. Sustainability Summit NYC bød på 24 events over de tre dage, hvor danske virksomheder og organisationer indtog scenen sammen med globale partnere.

Hele verden samlet i det store æble

Under UNGA er hele verden samlet i New York. På Sustainability Summit blev scenen blandt andet indtaget af ministre fra Sydafrika og Malta, ledende medarbejdere fra FN-agenturer som WHO, IFAD, UNDP og FAO samt internationale topchefer fra privatsektoren samt den danske udenrigsminister og sundhedsminister.

Det tiltrækker et internationalt publikum, og selv om der naturligt også er interesserede landsmænd blandt tilhørerne, kan man som dansk virksomhed komme noget bredere ud med sit budskab i New York. Generalkonsulatet i New York har hjulpet med at skabe rammerne for eventet, identificeret de rette stakeholders, stået for invitationer og markedsføring af sessionerne, så de danske virksomheder har kunnet tiltrække et publikum, der rækker ud over deres sædvanlige netværk.

Sustainability Summit dækkede virksomheder og emner fra de fleste af Danmarks styrkepositioner, som er omdrejningspunktet for de danske eksportstrategier. Der var fokus på grøn energi, Power-to-X, bæredygtigt byggeri, fødevarer og sundhed. En af de deltagende virksomheder var medicinalselskabet Lundbeck, der afholdt sit første event under UNGA i partnerskab med Novo Nordisk.

Skal inspirere andre lande

Temaet for det fælles Lundbeck - Novo Nordisk event var Erhvervsfyrtårn Life Science, som er et dansk offentligt-privat partnerskab etableret for blot to år siden. Erhvervsfyrtårnet har til formål at skabe innovation, som forbedrer sundhed, styrker vækst og positionerer Danmark som et internationalt forbillede inden for life science. Et af formålene med eventet i New York var derfor muligheden for at inspirere andre lande i forhold til at iværksætte noget tilsvarende. 
quote ikon
"Offentlig-private partnerskaber er en stærk dansk tradition, og life science er en af Danmarks styrkepositioner, så med UNGA og Sustainability Summit som platform fik vi mulighed for at vise, hvordan Erhvervsfyrtårnet kan være nøglen til at løse nogle af de sundhedsudfordringer, som eksisterer i mange lande. Vi oplevede en stor interesse for Erhvervsfyrtårnet og er efter eventet blevet kontaktet fra flere sider med ønsker om at høre mere. På den måde har UNGA-platformen været med til at give os adgang til et interessant publikum om en agenda, som er relevant i mange lande."
Tina Hjortlund Head of Global Public Affairs i Lundbeck
Inspiration af nye markeder er én af de resultater, som Generalkonsulatet håber at kunne understøtte med sit arbejde med Public Affairs under UNGA.
quote ikon
"Overordnet set arbejder The Trade Council jo for at styrke dansk eksport og dansk erhvervsliv. Hvis vi kan tage et succesfuldt dansk partnerskab og vise det frem til andre lande, kan det forhåbentlig være med til at bane vejen for danske virksomheder på udenlandske markeder."
Martine Gram BarbryMartine Gram Barbry Head of trade på Generalkonsultatet i New York

Kontakt The Trade Council i New York

Hvis du vil høre mere om, hvad The Trade Council i New York kan gøre for din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os. 
Loading...