Gå til indhold
Case

Imbox Protection tager første skridt i Japan

Den danske virksomhed Imbox Protection har stor succes i Europa. Nu har The Trade Council hjulpet virksomheden med at tage hul på deres asiatiske eksporteventyr. 

Med mere end 7000 maskiner i 28 europæiske lande samt USA og Tyrkiet er bureaukratiske og kulturelle udfordringer ikke noget nyt for Imbox Protection

”Der er rigtig mange regler i Japan” griner Rikke Teislev fra Imbox. En sætning, som ellers ofte ikke er forbundet med smil. Så måske er det ikke japanske regler, men nærmere Imbox’s succes i Japan, der giver grund til grin.

Imbox er en in-store maskine, som giver butikker med skosalg mulighed for at imprægnere sko sikkert og miljøvenligt på under et minut. En oplagt løsning for japanere, der er kendt for at tage sig særligt godt af deres ting. Men den danske virksomhed var bevidst om det japanske markeds kompleksitet og søgte derfor fra starten af råd om regulering, kommunikation og japanske partnere hos den danske ambassade i Tokyo. 

quote ikon
”Vi vil helt sikkert anbefale andre virksomheder at søge til Japan. Vi er blevet utroligt godt modtaget, men det er svært. Jeg vil anbefale alle virksomheder at få hjælp og få den rette vejledning fra starten af, og der kan vi kun anbefale The Trade Council.”
Rikke Teislev Imbox Protection A/S

Det var ikke blot det store japanske markedspotentiale, men også stabiliteten, som tiltrak Imbox Protection, da de begyndte at overveje at gå ind i Asien i 2019. Japanerne er generelt gæstfri, men japansk virksomhedskultur er baseret på introduktioner, så adgang for udefrakommende er ofte udfordrende. Derfor er det ofte nødvendigt med hjælp til at åbne de første døre, inden man kan opleve den gode modtagelse, som Rikke Teislev refererer til.

The Trade Council er en integreret del af Udenrigsministeriet og den danske ambassade i Tokyo og det vækker tillid og respekt hos japanske virksomheder. Samarbejdet med The Trade Council kom Imbox Protection til gode, da man fik etableret et samarbejde med en af Japans største skokæder G-foot Co. Ltd.

The Trade Council stod for kommunikation mellem virksomhederne samt udfordringer forbundet med at tilpasse virksomhedens produkt til japansk regulering. Dermed kunne Imbox Protection problemfrit teste deres produkt i udvalgte japanske butikker. 

quote ikon
”Vores rejse med Imbox startede i 2019, da CEO Rene Charles Marker kom til Japan og så potentialet for sit produkt. Vi startede med otte testmaskiner, men Imbox er nu landsdækkende med omkring 400 maskiner. Jeg er sikker på, at Imboxs succes vil fortsætte.”
Kazufumi Okazaki Eksportrådgiver, den danske ambassade i Japan
 Japans øer strækker sig over en distance svarende til Stockholm - Portugal. Imbox Protection har i løbet af fire år formået at få deres produkt til at dække dette vidtrækkende geografiske område, men ambitionen rækker længere. Det går strygende for virksomheden, og der kigges nu mod Sydkorea.
Play video

Din kontakt i japan

Loading...