Grundfos i Tyrkiet løfter kundedialogen til nyt niveau
Det var i den sammenhæng, at ideen om et arrangement, der kunne åbne døren til det strategiske niveau i nogle af regionens vigtigste industrivirksomheder først kom op. Målet var med andre ord ikke at organisere et salgsarrangement, som tog udgangspunkt i Grundfos og deres tekniske løsninger, men i stedet at gennemføre en minikonference, som dels kunne introducere Grundfos som en partner i den grønne omstilling, dels kunne åbne døren til de rette kontakter. For the Trade Council blev opgaven at udfolde det i et konkret konferenceprogram og sikre de nødvendige talere.
Hos the Trade Council i Istanbul blev opgaven varetaget af den lokale rådgiver med ansvar for energi, vand og miljø, Seda Kayrak Bilgen, og den regionale bæredygtighedsrådgiver, Rikke Agerholm Therkildsen, som er en del af Udenrigsministeriets tværsektorielle fokus på bæredygtighed.
"Det handlede om at fjerne fokus fra tekniske løsninger og rette det mod strategiske overvejelser og erfaringsudveksling om grøn omstilling. Vi skulle sætte fokus på partnerskabstanken og åbne op for en samtale om ressourceeffektivitet og bæredygtighed mere generelt."
Konferencen fandt sted i midten af maj med generalkonsulatet i Istanbul som medvært. En åbningstale af Danmarks ambassadør, Danny Annan, satte rammen og løftede fra start konferencen til det ønskede niveau på et bagtæppe af Danmarks særstilling som rollemodel i den grønne omstilling. The Trade Council i Istanbul havde dertil inddraget to øvrige stærke medarrangører: Tyrkiets største teknologicenter MEXT og den internationale konsulentvirksomhed KPMG, der kunne tale ind i betydningen af en strategisk partnerskabstilgang til den grønne omstilling i fremstillingssektoren.
Herefter blev der sat fokus på risikostyring, ansvarlig virksomhedsadfærd og geopolitik. Det skete med indlæg fra OECD og Federation of European Risk Management Association (FERMA) samt et panel om bæredygtighed som forretningsmulighed med deltagelse af bl.a. UN Global Compact i Tyrkiet, der blev modereret af chefredaktøren for den tyrkisksprogede udgave af Harvard Business Review. Endelig bød dagen også på flere konkrete virksomhedscases om ressourceeffektivitet i forhold til både vand, energi og udledninger – alle med Grundfos som partner.