Food Nation Mini Program ligger på den kinesiske platform WeChat. Det er en af Kinas største multifunktionelle apps med mere end en milliard månedlige brugere. Applikationen bliver kaldt for en ”super-app”, fordi den integrerer flere services på én gang.
På WeChat kan man fx sende beskeder og lave opkald, bruge mobilbetaling, bestille en taxa og handle dagligvarer. Dette gøres gennem programmer som Food Nation Mini Program, som bedst kan beskrives som et mindre program, integreret i WeChat.
Virksomheder styrker digitale tilstedeværelse i Kina
28 danske virksomheder deltog på dette års China International Import Expo (CIIE).
Med mere end 6000 års produktudvikling i bagagen, er der
ikke noget at sige til, at den kinesiske brændevin baijiu eftersigende
er verdens mest populære spiritus. Derfor var der også kø til smagsprøverne ved
Danish Food Pavilion på dette års China International Import Expo (CIIE), da
Toms Group A/S præsenterede deres nyeste produkt under Anthon Berg-brandet: Chokoladeflasker
fyldt med baijiu.
Toms Group A/S er Danmarks største producent af slik og chokolade. Nu skal forbindelsen til det kinesiske marked være endnu stærkere, og med støtte fra The Trade Council har deltagelsen i CIIE været en god investering, mener Jacob Thomsen, Area Director i Asien for Toms Group A/S.
Under CIIE har jeg haft mulighed for at møde fremtidige samarbejdspartnere og distributører, danne nye relationer og udvikle mit netværk både blandt danske og udenlandske virksomheder. Vi har også modtaget en del medieomtale i Kina og oplevet reaktionerne hos de kinesiske forbrugere på egen hånd, når de ser og smager vores produkter. Det er meget værdifuldt.
28 danske virksomheder deltog, da CIIE blev afholdt i Shanghai i 2022, men Jacob Thomsen var den eneste, der rejste ud fra Danmark for at deltage fysisk. Kinesiske indrejserestriktioner grundet COVID-19 har længe medført, at mange danske erhvervsledere har måtte afstå fra at rejse til Kina for at deltage på CIIE eller for at besøge markedet i deres bestræbelser på at finde nye vækstmuligheder.
Den digitale tilstedeværelse er dermed blevet afgørende for danske brands, som søger nye business leads og forretningsaktiviteter i Kina. Derfor har The Trade Council sammen med Food Nation Denmark nu udviklet B2B-platformen ”Food Nation Mini Program” på den kinesiske app WeChat.
Food Nation Mini Program henvender sig specifikt til kinesiske distributører og interessenter i den danske agro- og fødevareindustri. Når de kinesiske interessenter scanner programmets QR-kode, kan de gå på opdagelse i de danske virksomheders professionelle porteføljer med detaljerede produktbeskrivelser og kontaktinformationer. Også derfor blev den digitale platform lanceret i forbindelse med CIIE 2022 som en ny tilgang til promovering af danske produkter.
Miniprogrammet er effektivt, fordi det ligger i ’skyen’ og arbejder for os. Når interessenter ser platformen, kan de nemt finde vores virksomhed og produkter. Det er en fordel, fordi kontakten herefter bliver formidlet tilbage til The Trade Council og vores virksomhed, så vi kan samle op på nye leads. Det gør os endnu mere tilgængelige
Food nation mini program
Platform promovere danske brands
Kina er en af verdens største importører af føde- og drikkevarer. I 2021 importerede landet føde- og drikkevarer samt tobak for mere end USD $92,054.1 millioner, og det forventes, at markedet langt fra bliver mættet i det kommende årti.Den kinesiske agro- og fødevareindustri er et enormt marked med interessante muligheder for danske virksomheder, men det kan være kompliceret for nye virksomheder at trænge ind.
Cortana Xueting Yang har været ansvarlig implementeringen af Food Nation Mini Program i samarbejde med kollegaer fra The Trade Council i Shanghai og Food Nation. Hun forklarer, at det nye digitale bindeled mellem Danmark og Kina kan gøre danske virksomheder mere tilgængelige og styrke deres synlighed i Kina. Derudover sikrer platformen officiel endorsement og stærk branding – to vigtige værdier på det kinesiske marked.
Generelt kan det være svært at gøre forretning på egen hånd i Kina - særligt hvis man er fra en mellemstor virksomhed eller har et mindre netværk. Heldigvis er The Trade Council der altid som et sikkerhedsnet og kan hjælpe med alt fra praktik til at skabe kontakt til relevante samarbejdspartnere.
Vil din virksomhed styrke sin digitale tilstædeværelse i kina?
Så kontakt Cortana Xueting Yang, Digital Sales Advisor hos The Trade Council i Shanghai, og hør mere om jeres muligheder i Kina.