Dansk solbrillevirksomhed finder succes i Thailand
MessyWeekend, der producerer moderigtige solbriller, skibriller samt sportsbriller, tog kontakt til den danske ambassade i Bangkok for små to år siden. Virksomheden ønskede at udforske mulighederne og finde en distributør til det thailandske marked. I tæt samarbejde med handelschef, Ole Lindholm, som blev en central figur i virksomhedens indtræden på alle markederne i Sydøstasien, eksporterer Messyweekend nu til hele Sydøstasien.
MessyWeekend har haft stor succes i Thailand siden deres indtog på markedet. I begyndelsen solgte virksomheden cirka 500 solbriller/sportsbriller om måneden, og fortsætter nu med at sælge mellem 500-1.000 enheder hver anden uge og med klar forventning om yderligere vækst.
“Ambassadens hjælp har været afgørende for vores succes i Thailand. De har ydet en uvurderlig assistance med henblik på at identificere og skabe kontakt til potentielle forretningspartnere på rette niveau”
Ambassaden i Bangkok har spillet en helt central rolle i at facilitere MessyWeekends indgang og kontakt til relevante samarbejdspartnere på det thailandske marked. Konkret har ambassaden identificeret og skabt kontakt til en række potentielle distributører, som Messyweekend efterfølgende har været i dialog med, hvilket har skabt effektive og vedvarende resultater.
”Jeg tror virkelig ikke, at vi havde klaret det selv”, fortæller Jonas Mylius Hoffman.
MessyWeekend har siden etableret nye distributørkanaler i de andre sydøstasiatiske lande. Dette gælder særligt i Vietnam, hvor også ambassaden har assisteret med at finde lokale produktionsmuligheder. I Vietnam åbner MessyWeekend tillige deres første butik i november 2024 i samarbejde med en partner, som dækker mere end 70% af Luxury retail. I Filippinerne vil MessyWeekend snart være tilstede i 35 SM Department stores, hvor deres produkter vil blive solgt gennem lokale partnere. Virksomheden arbejder i Indonesien på at opbygge brandet yderligere ved at lancere deres produkter i Urban Icon Stores.
MessyWeekend overvejer nu at etablere deres egen virksomhed i Thailand for at få større kontrol over markedet og fortsætte brandudviklingen. Derudover ser virksomheden mod nye markeder, herunder i Taiwan, Sydkorea, Kina og Sydafrika, hvor de i denne forbindelse ligeledes modtager assistance fra ambassaderne.