Carlsberg når ny milepæl i Egypten
Carlsberg er en af verdens førende bryggeriselskaber med en stærk tilstedeværelse og rig historie i Egypten. Virksomheden har opereret på det egyptiske marked i over 30 år og har etableret et betydeligt fodfæste i drikkevareindustrien i Egypten. Carlsberg har tidligere fokuseret på import og distribution, men i de seneste par år har Carlsberg udvidet deres tilstedeværelse i Egypten gennem strategisk samarbejde og større investeringer, med f.eks. Ayman Shaheen Group.
Drøftelser om en lokal egyptisk produktion af den berømte drik Moussy begyndte allerede tilbage i 2018 mellem Carlsberg og Ayman Shaheen Group. Grundet COVID-19-pandeminen blev forhandlingerne udskudt, men trods forhindringer og den økonomiske situation i landet anerkendte Carlsberg og Ayman Shaheen Group potentialet for en lokal produktion i Egypten.
Ny stærk samarbejdsaftale
I maj 2023 kunne de to selskaber lancere den første lokale fremstilling af Moussy i 10. Ramadan City, Kairo. Selve fabrikken ejes af Ayman Shaheen Group, mens den tekniske assistance og ekspertise leveres af Carlsberg. Den nye investering på næsten US$ 20 millioner sikrer, at produktionen overholder Carlsbergs høje standarder og samme kvalitet som den tidligere importeret og produceret Moussy.
Den nye fabrik har en produktionskapacitet på omkring 30.000 flasker i timen, og ambitionerne for et øget salg er høj. Den betydelige investering forventes desuden at skabe adskillige lokale arbejdspladser og bidrage til udviklingen af færdigheder og ekspertise, som kan bidrage til den økonomiske vækst i Egypten. Projektet sigter mod at opnå et salg på op til US$ 13 millioner samt en eksportværdi svarende til 25 pct af fabrikkens produktionskapacitet inden for de første 12 måneder. Det nyetableret lokal produktion vil tjene som et ekspertisecenter for Mellemøsten og Nordafrika og eksportere til nabolandende.
The Trade Council har åbnet døren
The Trace Council i Egypten har gennem de seneste år arbejdet hårdt på at åbne dørene for danske virksomheder i Egypten og genoprette det danske varemærke efter mange års udfordringer på markedet. Flere virksomheder, heriblandt Carlsberg, har draget nytte af The Trade Council i Egypten og ambassadens utrættelige arbejde med at re-positionere Danmark på det egyptiske marked.
Carlsberg har haft et tæt samarbejde med TC Egypten siden 2018. The Trade Council har spillet en central rolle i Carlsbergs markedsindsigt, adgang til netværk og rådgivning til at navigere på det egyptiske marked. Deres stærke netværk og bistand har bidraget til Carlsbergs nye milepæl og succes i Egypten.
’’Vi har igennem hjælp fra The Trade Council i Egypten, formået at etablere et stærkt netværk i Egypten og råd til hvordan dette netværk kan bruges, når vi står over for udfordringer på markedet’’