Da Anette og Poul Erik Pedersen overtog virksomheden og produktionen af dukketøj i 1997, regnede de ikke med, at de 25 år senere stod med en omfattende produktion af bæredygtigt trælegetøj, og at virksomhedens produkter vil være at finde på hylderne på flere eksportmarkeder verden over. Det er ikke desto mindre tilfældet i dag, og nu har virksomheden kastet sig over det polske marked, hvor de har indgået en aftale med virksomheden DW Kids, der vil stå for distribution og salg af produkterne i Polen. Salget blev påbegyndt tidsnok til påskesalget, og ambitionerne på det polske marked er store.
Det polske detailmarked for legetøj
Den polske børnesektor gennemgår en mindre revolution med en imponerende årlig vækst. Salget af ansvarligt og økologisk kvalitetslegetøj er stødt stigende. Årsagen til den øgede efterspørgsel i sektoren er bl.a., at Polen har ændret sammensætningen af de offentlige tilskud, så flere penge nu går til børnefamilier. Derudover er kvalitet, sikkerhed og social ansvarlighed også blevet vigtige kriterier for polske forbrugere, der køber kvalitetslegetøj. Dette gælder især for køberne af trælegetøj, som er blevet meget populært i landet.
Det er gode nyheder for ASTRUP Group, som retter sin opmærksomhed mod mærkerne MAMAMEMO® og by ASTRUP®, hvor de fleste produkter er fremstillet af træ.
by ASTRUP® og sommerfuglen
Social ansvarlighed og omtanke er vigtige nøgleord for ASTRUP Groups virke. De nuværende ejere skabte deres brand by ASTRUP® til minde om deres yngste datter Marie, som døde af kræft i 2015. Logoet med sommerfuglen symboliserer de sommerfugle, som hun selv foldede til familie, venner og personale, mens hun var på hospitalet. Til minde om hende donerer ASTRUP Group hvert år datterens løn til Børnecancerfonden, og som udgjorde DKK 180.000 i 2020.
En dygtig lokal samarbejdspartner har været helt afgørende for ASTRUP Group i deres etablering på et nyt eksportmarked. The Trade Councils lokale ekspertise var vejen til at finde den helt rigtige partner, som kunne matche både virksomhedens eksisterende samarbejdsmodel, men som også kunne rådgive om forskellen i den polske businessmodel og landenes kulturforskelle. The Trade Council deltog aktivt i de første forhandlinger med den polske partner, hvor ønsker og krav til et fremtidigt samarbejde blev klarlagt. Et samarbejde blev indledt med den polske distributør DW Kids, der var ivrige efter at få de danske varer på de polske hylder.
“Polakker elsker alt skandinavisk. Jeg tror, at tiltrækningen af den skandinaviske simplicitet, individualisme og de afdæmpede skandinaviske farver er kommet for at blive”
Med sig på sidelinjen har ASTRUP Group haft Trade Council, som har bistået og hjulpet i processen forud for og under opstarten på det polske marked. Herefter fik ASTRUP Group kontakt til Marzena Dabrowska-Olewniczak, sektorrådgiver og ansvarlig for bl.a. Fashion & Design i The Trade Council i Polen, som rådgav ASTRUP Group om vejen ind i det polske marked.
”Vi har tidligere haft kontakt med Trade Council i et andet land og kendte derfor til konceptet. Desuden kendte vi til den støtteordning, som The Trade Council har i forbindelse med COVID-19, hvor der er rabat på ydelser, hvilket gjorde, at det også var meget økonomisk attraktivt. Derfor tog vi selv kontakt til The Trade Council i Polen og hørte om mulighederne. Der var en løbende dialog mellem os og sektorrådgiveren Marzena, som var vores kontakt i The Trade Council. Grundlæggende var processen og samarbejdet med The Trade Council god og tidsbesparende i forhold til at tage til landet og stå på messer, som man ofte ellers gør. Det gik ufatteligt nemt og var et fantastisk forløb med masser af opfølgning.”
ASTRUP Groups lokale samarbejdspartner og distributør, DW Kids, modtog ultimo februar den første sending af produkter fra ASTRUP, og opstart samt skalering af salget er i fuld gang.
“Vi har påbegyndt opbygningen af et separat distributions-website med et B2B panel. Vi har allerede produceret 3 photoshoots, som nu kan ses på vores SoMe-kanaler og på vores website. Produkterne fra by ASTRUP® og MAMAMEMO® er allerede leveret til flere fysiske såvel som online butikker. Vi venter netop nu på den næste leverance, mens vi er ved at udvide og bygge på vores salgskanaler”
Selvom ASTRUP Group endnu er i begyndelsen af deres eventyr på det polske marked, har virksomheden store forhåbninger og tro på markedets potentiale. Adspurgt om ASTRUP Groups ambitioner på markedet svarer Karina Winkler, marketing manager og eksportansvarlig i Østeuropa hos ASTRUP Group:
”Vi regner med, at vi i de første 2 år på det polske marked, sammen med vores lokale samarbejdspartner, etablerer os på markedet. På sigt forventer vi, at det polske marked bidrager positivt til vores udvikling inden for eksport hos ASTRUP Group.”