Tyskland
Tyskland har brug for innovative infrastrukturløsninger
Vej- og jernbaneinfrastrukturen i Tyskland står foran en større opgradering og modernisering. Det skaber øget efterspørgsel på innovative løsninger inden for infrastruktur og transport – herunder smart city-løsninger.
Tidspunktet er helt rigtigt for at blive en del af de rekordstore infrastrukturinvesteringer, som Tyskland står over for de kommende år.
Tyskland er Europas trafikale knudepunkt, og den tyske industri og økonomi er bygget op omkring eksport og velfungerende infrastruktur. En velfungerende infrastruktur er altafgørende, både for Tyskland og for den store udenlandske erhvervs- og ferietrafik, der kører gennem landet.
Hertil kommer, at de tyske byer har behov for smart city-løsninger, der kan bidrage til at indfri Tysklands klimamål om 50 procent mindre CO2-udledning i 2030. Her spiller infrastruktur og transport ligeledes en central rolle.
The Trade Council i Berlin kan hjælpe din virksomhed med at komme i kontakt med de rette personer.
”Kommunerne alene havde et efterslæb i infrastrukturinvesteringer på cirka en billion danske kroner i 2019 – svarende til fire procent af Tysklands BNP. Dertil kommer efterslæbet på det statslige vejnet samt jernbaner og vandveje,” siger Tobias Meiklokjes Stærbo, handelsrådgiver på den danske ambassade i Berlin og The Trade Councils transport-, logistik- og infrastrukturspecialist i DACH-regionen, som foruden Tyskland omfatter Østrig, Schweiz og Liechtenstein.
I tysk politik er der stigende fokus på problemet med efterslæb i infrastrukturinvesteringer. Dette ses på de politiske finanser – infrastrukturudgifterne er i 2020 på 135 milliarder kroner, hvilket udgør den tredjestørste post på den tyske finanslov. Det stigende fokus på efterslæbet kommer også til udtryk i en øget efterspørgsel på innovative infrastruktur-, transport- og smart city-løsninger, der kan optimere infrastrukturinvesteringer, afhjælpe trængselsproblemer eller nedbringe drivhusgasudledninger.
Frem mod 2030 vil Tyskland investere omkring 700 milliarder kroner i landets knapt 40.000 kilometer skinneinfrastruktur. Denne rekordinvestering fastholdes trods coronakrisen, og pengene skal først og fremmest bruges til vedligehold og opgradering af eksisterende infrastruktur.
Den grønne omstilling viser sig også i en stigende cykeltrafik i hele regionen, især i byerne. Der er brug for løsninger, der kan gøre cykeltrafik sikker og attraktiv, så trafikanter kan tilskyndes til at tage cyklen frem for bilen.
Den europæiske biltrafik stiger kontinuerligt, og der vil være et meget stort behov for vedligehold og løbende opgradering af de knap en million kilometer tyske veje. Der vil ligeledes være stort behov for byggeri af ny vejinfrastruktur i landet.
The Trade Council i Berlin kan være jeres virksomhed behjælpelig med præcist at kortlægge, hvilke myndighedsinstanser der skal kontaktes i forbindelse med jeres indtræden på det tyske marked. Ligeledes kan vores viden om transport, infrastruktur og logistik hjælpe jer med stakeholder-mapping og give jeres virksomhed et overblik over konkurrenter og markedsmuligheder.
Tyskland er Europas trafikale knudepunkt, og den tyske industri og økonomi er bygget op omkring eksport og velfungerende infrastruktur. En velfungerende infrastruktur er altafgørende, både for Tyskland og for den store udenlandske erhvervs- og ferietrafik, der kører gennem landet.
Hertil kommer, at de tyske byer har behov for smart city-løsninger, der kan bidrage til at indfri Tysklands klimamål om 50 procent mindre CO2-udledning i 2030. Her spiller infrastruktur og transport ligeledes en central rolle.
The Trade Council i Berlin kan hjælpe din virksomhed med at komme i kontakt med de rette personer.
Situationen nu
Tyskland har et gevaldigt efterslæb på sin infrastruktur.”Kommunerne alene havde et efterslæb i infrastrukturinvesteringer på cirka en billion danske kroner i 2019 – svarende til fire procent af Tysklands BNP. Dertil kommer efterslæbet på det statslige vejnet samt jernbaner og vandveje,” siger Tobias Meiklokjes Stærbo, handelsrådgiver på den danske ambassade i Berlin og The Trade Councils transport-, logistik- og infrastrukturspecialist i DACH-regionen, som foruden Tyskland omfatter Østrig, Schweiz og Liechtenstein.
I tysk politik er der stigende fokus på problemet med efterslæb i infrastrukturinvesteringer. Dette ses på de politiske finanser – infrastrukturudgifterne er i 2020 på 135 milliarder kroner, hvilket udgør den tredjestørste post på den tyske finanslov. Det stigende fokus på efterslæbet kommer også til udtryk i en øget efterspørgsel på innovative infrastruktur-, transport- og smart city-løsninger, der kan optimere infrastrukturinvesteringer, afhjælpe trængselsproblemer eller nedbringe drivhusgasudledninger.
Frem mod 2030 vil Tyskland investere omkring 700 milliarder kroner i landets knapt 40.000 kilometer skinneinfrastruktur. Denne rekordinvestering fastholdes trods coronakrisen, og pengene skal først og fremmest bruges til vedligehold og opgradering af eksisterende infrastruktur.
Den grønne omstilling viser sig også i en stigende cykeltrafik i hele regionen, især i byerne. Der er brug for løsninger, der kan gøre cykeltrafik sikker og attraktiv, så trafikanter kan tilskyndes til at tage cyklen frem for bilen.
Den europæiske biltrafik stiger kontinuerligt, og der vil være et meget stort behov for vedligehold og løbende opgradering af de knap en million kilometer tyske veje. Der vil ligeledes være stort behov for byggeri af ny vejinfrastruktur i landet.
Behov for innovative løsninger
Efterslæbet på infrastrukturinvesteringer i Tyskland er så stort, at der i høj grad er brug for innovative løsninger. Gennemsnitligt tilbringer Münchens bilister 87 timer i kø om året, og i Berlin er tallet 66. Der er derfor brug for løsninger, der kan komme det tiltagende trafikale kaos i byerne til livs, fx:
- Intelligente trafiksystemer, der kan hjælpe til bedre trafikflow på alle planer.
- Løsninger, der gør cykeltrafik og kollektiv trafik mere attraktiv.
- Løsninger, der kan effektivisere vedligehold og moderniseringer.
- Løsninger, der kan hjælpe Tyskland med at nå sine klimamål.
Coronakrisen vil muligvis føre til ændringer af transportmønstre på både kort og langt sigt, hvilket i så fald kan styrke behovet for innovative løsninger inden for transportbranchen.
Føderale strukturer kræver grundig viden om markedet
”De tyske føderale strukturer gør, at der er nogle markante opdelinger af, hvilke myndigheder der har ansvar for hvilken vej- og jernbaneinfrastruktur, og hvordan disse forvaltninger er organiserede. Det kan som dansk virksomhed være svært at gennemskue, præcist hvor man skal henvende sig, når et produkt eller en innovativ løsning skal præsenteres for de rette folk,” siger Tobias Meiklokjes Stærbo, der dagligt følger med i den trafikpolitiske situation.The Trade Council i Berlin kan være jeres virksomhed behjælpelig med præcist at kortlægge, hvilke myndighedsinstanser der skal kontaktes i forbindelse med jeres indtræden på det tyske marked. Ligeledes kan vores viden om transport, infrastruktur og logistik hjælpe jer med stakeholder-mapping og give jeres virksomhed et overblik over konkurrenter og markedsmuligheder.
Markedet for transport, logistik og infrastruktur
Tiden er den helt rette til at træde ind på markedet for transport, logistik og infrastruktur i DACH-regionen (Tyskland, Østrig, Schweiz og Liechtenstein):
- Der er stor fokus på effektivitet og innovative løsninger, der kan hjælpe med den grønne omstilling.
- Der er stort behov for opgradering af den eksisterende infrastruktur.
- Regeringerne har fokus på infrastrukturinvesteringer, hvilket også ses på finanslovene.
Vil du bidrage til at styrke infrastrukturen i Tyskland eller den øvrige DACH-region?
Så kontakt os for en snak om, hvordan I kommer ind på markedet:
Loading...
Er du interesseret i at læse mere om de tyske marked? Se relateret indhold
Loading...