Gå til indhold
Kina

Kina sætter madspild på dagsordenen

Danske virksomheder kan få en vigtig rolle i forhold til at bekæmpe madspild i Kina, som statistisk set står for en sjettedel af verdens fødevaretab og -spild. The Trade Council China inviterer derfor nu det kinesiske samfund i tale gennem dialog og gode danske eksempler.

I løbet af 2019 planlægger Trade Council China at afholde workshops og konferencer, hvor danske virksomheder kan demonstrere, hvordan de konkret medvirker til at bekæmpe fødevaretab og madspild. Hvorfor? Fordi emnet for alvor er kommet på dagsordenen i Kina, og der endnu kun er få konkrete bud på, hvordan man gør noget ved det. Så nu har din virksomhed en oplagt mulighed for at blive en del af den danske kampagne, som vil fokusere på madspil.

Allerede tilbage i 2013 gik Kinas præsident Xi Jinping ud og støttede ”Clear Your Plate”-kampagnen. Det satte problemstillingen på den officielle dagsorden, men madspildet i Kina forbliver stort: Nogle beregninger anslår, at der i 2015 i de fire største byer blev spildt op mod 18 mio. tons mad – et omfang, der kan brødføde 30-50 mio. mennesker. I større byer smider hver forbruger knap 100 gram mad ud ved hvert måltid, og i skolekantiner og restauranter er tallet større.

quote ikon
"Hvis vi gerne vil gøre noget godt for vores miljø og vores begrænsede ressourcer, er nedbringelse af madspild og fødevaretab et rigtig godt sted at starte. Et fokus på fødevaretab og madspild stemmer desuden godt overens med Danmarks strategiske partnerskab med Kina, hvor samarbejdet om ressourcer og bæredygtighed i forhold til landbruget, fødevareproduktionen, vandteknologi og bæredygtig udvikling har afgørende betydning"
Marie Louise Flach de Neergaard Statskonsulent med ansvar for miljø og fødevarer, The Trade Council China

I løbet af det næste år vil The Trade Council i Kina sætte særligt fokus på at bekæmpe madspild og fødevaretab gennem en kampagne, der centrerer sig om SDG 12.3, som handler om at reducere fødevaretab og madspild med 50% inden 2030. Kampagnen blev sparket i gang på bedste vis den 12. marts med arrangementer i Beijing og Shanghai. Her blev kinesiske influencere (key opinion leaders eller KOL’s, som de kaldes i Kina), græsrodsorganisationer og kokke bedt om at give deres bud på, hvordan man bekæmper det enorme ressourcetab, som fødevare- og madspild udgør i Kina.

The Trade Council Chinas egne opslag på sociale medier blev læst af omkring 700.000 personer, mens hasttagget #BetterFoodForMorePeople blev set af 1,2 mio. Dertil bekræfter opbakningen til initiativet fra kinesiske KOL’s muligheden for at nå et bredt publikum fremover. De deltagende KOL’s har tilsammen over 17 mio. følgere og deres omtale af det danske initiativ har derfor stor rækkevidde.

The Trade Council China har allerede de næste 12.3 arrangementer under opsejling for at få det kinesiske samfund i tale gennem dialog og gode eksempler. I løbet af 2019 vil der være workshops og konferencer i Beijing, Shanghai og Guangzhou, hvor danske virksomheder indbydes til at være med og demonstrere, hvordan deres virksomhed konkret medvirker til at bekæmpe fødevaretab og madspild. 

Danmark som foregangsland

Drivkræfterne bag madaffald er som andre steder mangfoldige, men lige i Kinas tilfælde er det i høj grad et spørgsmål om, at traditionel kinesisk kultur foreskriver, at en god vært altid serverer mere mad end nødvendigt. Den stigende bevidsthed om bæredygtighed, sundhed og miljøvenlig produktion i den kinesiske middelklasse skaber imidlertid en åbning og helt nye muligheder for at italesætte problemet og ændre ved gamle vaner. 

Kinesiske myndigheder, virksomheder og forbrugere har meldt sig klar til at gøre noget ved problemet, men mangler gode eksempler og erfaringer til efterfølgelse. Danske fødevarevirksomheder bør derfor gå forrest og demonstrere, at de er på forkant med udviklingen og – som på andre vigtige områder – også er ledende på dette.

Danmark er et foregangsland, når det gælder bekæmpelse af madspild og fødevaretab. Det giver danske virksomheder mulighed for at koble sig på fortællingen og dermed en ny vigtig dimension at profilere sig på i forhold til kinesiske myndigheder og forbrugere. The Trade Council China opfordrer derfor danske virksomheder med interesse og kompetence inden for bekæmpelsen af madspild til at tage kontakt for at blive en del af den danske kampagne.

vil du være en del af de kommende 12.3-aktiviteter i kina?

Så kontakt ambassaden i Beijing og hør nærmere. 

Loading...

    Vil du vide mere om markedspotentialet i kina? se vores relateret indhold

    Loading...