Dansk fjernvarme kan bidrage til grøn omstilling i Canada
Canadas regering har lanceret ambitiøse initiativer og investeringsprogrammer med det formål at øge produktionen af vedvarende energi og reducere afhængigheden af fossile brændstoffer. Landet har som mål at øge andelen af vedvarende energi i elforbruget til 90 pct inden 2030. Denne omstilling skaber et gunstigt miljø for danske virksomheder som arbejder inden for sektorer fokuseret på bæredygtig energi, herunder solenergi, vindenergi, energieffektivitet og fjernvarme.
En central del af markeds muligheden i Canada ligger i behovet for fjernvarmesystemer. Med fokus på energieffektivitet og reduktion af CO2-udledningen er fjernvarme blevet en prioritet for canadiske byer og samfund. Der er stigende efterspørgsel efter innovative løsninger inden for fjernvarme, herunder teknologier til effektiv varmeproduktion og varmeoverførsel samt integrationen af vedvarende energikilder som biomasse og geotermisk energi.
"Canada har inden for de seneste år udvist en øget interesse for fjernvarmemarkedet, hvor der er ambitiøse projekter og stor interesse for danske løsninger. De danske produkter er blandt de mere eftertragtede, og der er generelt stor inspiration at hente i den danske fjernvarme model og de muligheder, den repræsenterer."
The trade council åbner døren
Et middel til at øge vidensdeling og promovere danske løsninger er gennem både workshops i Canada og delegationer til Danmark.Muligheden for at have tæt dialog, drøfte udfordringer og skabe relationer er afgørende for at få succes på markedet. Derfor har disse workshops og delegationer de seneste år været afgørende for at have skabt interesse for danske virksomheder og vil i de kommende år være dem som skaber yderligere forretning og samarbejdsaftaler. Både workshops og delegationer arrangeres af eksportrådgivere fra The Trade Council, som er lokaliseret i områder – lige nu New York og Toronto - hvor der specielt er bevægelse og interesse for fjernvarme.
”Vi oplever flere og flere henvendelser fra byer, universiteter og andre institutioner som har hørt om Danmark og ønsker yderligere sparring og viden omkring mulighederne inden for fjernvarme. Dette er et tydeligt eksempel på et marked som er i vækst og hvor vi løber stærkt for at imødekomme efterspørgsel.”
Fjernvarme er fremtiden
Der er flere tegn på, at vi kun har set begyndelsen, og at udviklingen i de kommende år virkelig vil tage fart. Det ses blandt andet gennem de ambitiøse og opdaterede energipolitikker og bygningsreglementer samt den generelle implementering af strenge CO2-afgifter, der skubber udviklingen i den rigtige retning. Der ses også øget interesse fra regeringsrepræsentanter i flere forskellige provinser, tildeling af flere midler til fjernvarme- og energieffektiviseringsprojekter samt udvidelse af aktiviteter hos adskillige fjernvarmeselskaber.
De interessante fokusområder, hvor udviklingen virkelig går stærkt med både ambitioner og mål er British Columbia og Ontario. I begge provinser er der øget fokus på bæredygtighed og grøn energi med stærke initiativer og programmer til at skubbe udviklingen i den rigtige retning. Herudover er begge provinser også pionere inden for udviklingen af vedvarende energikilder som solenergi, vindkraft og biomasse.
Den danske fjernvarmeekspertise bør derfor integreres i udviklingen, så Canada kan drage nytte af læring og den danske model, der har gjort Danmark til en førende aktør inden for fjernvarmeindustrien. For at sikre en effektiv og succesfuld implementering af fjernvarmeløsninger er det vigtigt at tage hensyn til lokale forhold, lovgivning og infrastruktur. Det bør ske gennem et stærkt samarbejde, hvor lokal know-how og vidensdeling er centrale elementer for at opnå succes.
The Trade Council spiller her en afgørende rolle i at assistere danske virksomheder til at udnytte disse markedsmuligheder.
”The Trade Council er dedikeret til at støtte danske virksomheder i deres indtræden og udvidelse på det nordamerikanske marked for bæredygtig energi. Vi tilbyder skræddersyet assistance, markedsindsigt og muligheder for at hjælpe virksomhederne med at navigere succesfuldt på både det canadiske og amerikanske marked."