Appetit på Japan: Smagfulde frugtis fra Popseco i Solens Rige
B2B succes ved Sarugaku Festival
Den danske ambassade i Tokyo ligger i Daikanyama området, som hvert år er kulisse til den velbesøgte Sarugaku festival. Ambassaden åbner under festivalendørene til feststemte japanere under initiativet ”Danish Days in Daikanyama”, hvilket giver en platform til danske virksomheder for at interagere med potentielle kunder. Popseco udnyttede denne mulighed fuldt ud og oplevede en eksplosiv interesse for deres frugtis. På blot to timer lørdag var beholdningen udsolgt, og kunsten blev gjort efter søndag på tre timer.”Det var virkelig skønt at opleve, hvordan Japanerne elskede isene. Vi havde været meget spændte på om smagene passede til Japan, men det viste sig hurtigt, at det gjorde de og f.eks æble/ingefær var foretrukket af mange børn, hvor den i andre lande er en lidt mere voksen is. Frugt er jo en luksus i Japan, så vores 100% frugtindhold og friske smag var et stort plus”
B2B aftaler og styrkelse af netværk
Efter vellykkede B2C-dage havde The Trade Council i Tokyo arrangeret virksomhedsbesøg, seminarer samt B2B-møder. Popseco deltog også i Danish Days in Daikanyama og eksportfremstød i 2022 og byggede videre på netværk og interesse fra året før.”Vi var meget spændte på igen at møde de store retailere, som vi havde fået kontakt med sidste år, da de har en volumen, vi aldrig kunne drømme om i Europa. Et varmt ”good to see you again” og gode konstruktive møder, så var de klar til at lave aftaler – Bio c’bon bestilte med det samme og får leveret fra vores distributør. Ud over det havde en række nye spændende kunder ønsket at møde os, og disse møder gik også rigtig godt – så alt i alt nogen fantastisk arrangerede og hektiske dage i Japan. Også sjovt at opleve hvor positivt de tager, at vi er et familiefirma med mor og søn.”
Popseco havde under besøget til Japan i 2022 sikret en importør, men processen med at få fødevaregodkendelse i Japan er udfordrende. Ambassadens eksportrådgiver for fødevarer og landbrug Miho Matsumoto har været kontaktpunkt for Popseco’s japanske importør og understøttet kommunikationen med de japanske myndigheder.
Fødevaregodkendelse kom sikkert i hus. Popseco står nu over for at skalere op og levere dansk frugtis til det japanske marked i primo 2024.
vejen banet fpr Popseco i Japan
Popsecos deltagelse i eksportfremstødet har ikke kun øget forbrugernes længsel, men har også åbnet døren til det japanske marked.
Virksomheden har markeret sig som en succeshistorie ved en kombineret indsats på B2C- og B2B-aktiviteter. Med en innovativ tilgang til frugtis og lidt hjælp til at etablere forretningsforbindelser er Popseco godt positioneret til at erobre smagsløgene og hjerterne hos de japanske forbrugere.
”Dansk oprindelse er i Japan en kvalitet i sig selv og har produktet derudover ”en kant”, eksempelvis som i Popsecos tilfælde et sundt, velsmagende og bæredygtigt produkt, betaler den japanske forbruger gerne en merpris. Det kræver dog, at man får kontakt til de rigtige folk, og at Japan prioriteres på en længere bane tilsvarende potentialet.”