Gå til indhold
Japan

Frihandelsaftale er en guldmine for danske retailers og designvirksomheder

Med frihandelsaftalen mellem Japan og EU kan danske virksomheder nu få foden ind på verdens tredjestørste retailmarked på EU-lignende vilkår. Det danske brand har en særlig klang i Japan – og den danske ambassade i Tokyo kan hjælpe danske virksomheder godt på vej til japansk vækst.

Den 1. februar 2019 trådte den længe ventede frihandelsaftale mellem EU og Japan i kraft. Frihandelsaftalen har medført, at den japanske importtold er fjernet for op mod 97 procent af alle produktgrupper. Frihandelsaftalen har derfor betydet markante besparelser for danske virksomheder. Alene i de to første måneder af 2019, steg den danske eksport til Japan med 34,6 procent, sammenlignet med samme periode i 2018.

Særligt danske design- og retailvirksomheder har god grund til at vende blikket mod Japan for det næste, store eksporteventyr. Dels fordi der er tale om et stort marked, og dels fordi det danske brand har stærk tiltrækningskraft på de mange japanske forbrugere.

Japan har med sine 127 millioner forbrugere ikke mindre end verdens tredjestørste retailmarked. Dertil kommer de over 30 millioner årlige udenlandske besøgende, hvoraf 35 procent peger på shopping som den primære drivkraft til deres besøg. I den første halvdel af 2019 har over 16 millioner besøgende allerede brugt DKK 146 milliarder i Japan, og med landets OL-værtsskab næste år forventes dette tal at boome yderligere. I 2020 har regeringen således sat et mål om 40 millioner besøgende med et forbrug på op mod DKK 500 milliarder.

Kort sagt betyder dette, at Japan udgør et enormt forbrugermarked, som danske retailers og designvirksomheder kan udnytte – endda med EU-lignende forudsætninger for handel. Dansk design har tilmed en helt særlig klang i Japan, hvor danske værdier som hygge og work-life balance har deres egen brand-værdi.

Kompetent sektoransvarlig skaber partnerskaber

Den danske ambassade i Tokyo kan gennem sit lokale netværk og indgående kendskab til markedet hjælpe danske virksomheder godt på vej i Japan. Ambassadens sektoransvarlig for design, lifestyle og retail gennem fem år, Miho Yoshimoto, fortæller, at der fra japansk side er en stigende interesse for internationale business-partnerskaber, men at det kan være svært at gennemskue frihandelsaftalen og markedet på egen hånd:

”Traditional and somewhat conservative distribution systems still exist in Japan. However, the number of Japanese retail companies showing interest in direct business with overseas companies is increasing. There are often many tiers in Japanese business and while it is changing, it is can still be quite difficult to do business directly with Japanese retailers. Instead, one is often referred to importers and distributors.”

Miho fortsætter: ”We have an extensive network covering major general merchandizing stores, department stores and other key players within retail. We see more and more cross sector marketing within Japanese retail too.”

Miho har tidligere rådgivet bl.a. Bundgaard, som sælger børnesko. For dem har frihandelsaftalen resulteret i store besparelser. Inden aftalen trådte i kraft, kunne Bundgaard regne med en importtold på op mod 30 procent for bestemte typer sko; for flere typer sko er importtolden nu fjernet helt. For andre typer er importtolden sat betydeligt ned, og vil gradvist forsvinde over en årrække.

Ulrik Schultz, der er administrerende direktør for Bundgaard, fortæller, at samarbejdet med ambassaden har skabt stor værdi for virksomheden:

”Ambassaden hjælper virkelig med at møde de rigtige mennesker. De hjælper med at navigere kompleksiteterne og forstørre vores troværdighed. Men de gøre mere end det. Miho har en dyb forståelse for retail-markedet i Japan, og hendes evner og erfaring har været uvurderlige i identificeringen af en partner i Japan,” siger han.

En anden dansk virksomhed, der har draget fordel af frihandelsaftalen, og nu er etableret i Japan er danske Fossflakes. De har haft stor gavn af, at den japanske importtold på dyner og puder nu er fjernet helt. Fossflakes fik hjælp af ambassadens marketings- og salgsekspert, Kazufumi ”Katz” Okazaki, som har 30 års erfaring med udenlandske virksomheder i Japan og tidligere har arbejdet med marketing og salg i virksomheder som Coca-Cola, Baccarat og LEGO Japan. Katz hjalp Fossflakes ind på det japanske marked:

”Det har været meget brugbart at have en lokal marketingekspert til at spille op mod vores eCommerce strategi, og Katz’ viden og kontaktnet har været af stor værdi for os – han vil helt sikkert kunne hjælpe mange virksomheder”, forklarer administrerende direktør Adam Foss og fortsætter:

”Det har også givet vort lille japanske JV selskab en bedre forståelse for marketing, og vi er meget positive omkring fremtiden.”

Ambassaden i Tokyo opfordrer danske design- og retailvirksomheder med internationale drømme om at tage kontakt med henblik på at få bedre indsigt i, hvordan frihandelsaftalens tarifnedsættelser og fordele kan være til stor gavn. Frihandelsaftalen er som nævnt en guldmine for danske virksomheder, og ambassaden vurderer, at der er et stort uudnyttet potentiale for det danske brands styrkeposition.

skal din virksomhed eksportere til japan?

Tag direkte kontakt til Katz eller Miho og hør, hvordan netop din virksomhed kan få fordele af frihandelsaftalen:

Loading...

    vil du vide mere om, hvad der rører sig på det japanske marked? se vores indhold om japan

    Loading...