Eksplosion i e-handel giver danske eksportmuligheder til USA
E-handel på det amerikanske marked har oplevet markant vækst det seneste årti, og denne udvikling forventes kun at forstærkes. I 2019 købte hele 263 millioner forbrugere varer online i USA.
Særligt opblomstringen af online markedsplatforme har medført betydelige ændringer på tværs af de fleste brancher – og der er virkelig muligheder for virksomheder, der satser på e-handel.
Som det kan ses på grafen nedenfor, er andelen af online transaktioner i forhold til den totale detailhandel stærkt stigende. Næsten 12 procent af alle transaktioner er nu online. Denne tendens forventes at fortsætte, og danske virksomheder er nødt til at være klar til denne virkelighed.
E-handelsboom i 2020
E-handelsboomet skyldes, at store, nye grupper af forbrugere er blevet tvunget til i højere grad at købe online, og denne tendens kan have vidtrækkende og langsigtede effekter.
”Vi har under COVID-19-pandemien set, at fødevarer er et område med et særligt uudnyttet potentiale for e-handel. I løbet af kun en uge i marts købte en tredjedel af alle amerikanske forbrugere mad online, og for 41 procent af dem var det for første gang. Denne udvikling forventes at have varige konsekvenser efter pandemien grundet tilgængeligheden og fordelene ved at handle online,”
Stort potentiale på online markedspladser
”Vi samarbejder med en række e-handelsplatforme, hvor Amazon er den vigtigste i Nordamerika. Flere undersøgelser har vist, at mere end halvdelen af forbrugere online først søger efter specifikke produkter på Amazon – og mange søger ikke engang efter alternativer, hvis de finder prisen rimelig. Med en sådan markedsdominans skal Amazon tages med i betragtning for et stort antal danske virksomheder,”
En anden af Danmarks styrker er design, hvor e-handel de seneste 10 år har ændret det globale design- og møbelmarked. Mange traditionelle spillere står over for hårde realiteter i forbindelse med pandemien. I den forbindelse har The Trade Council indgået et samarbejde med Wayfair – en af de førende online platforme for møbler og design – med den hensigt at styrke eksportmulighederne for danske virksomheder. Wayfair har 100 millioner besøg hver måned, og givet Danmarks stærke position er eksportpotentialet betydeligt.
”Vi har haft stor succes med eksport til Japan, Sydkorea og Kina, hvor størstedelen af salget af vore produkter foregår online, og bad The Trade Council om hjælp til at finde den rette partner, som kan få hul på det amerikanske marked for os. Det har været en lærerig rejse at finde frem til den rette strategi, kombination af salgskanaler og samarbejdspartner. Vi starter med en for os ambitiøs onlinestrategi for mest effektivt at kunne opbygge vores brand, hvorefter det er hensigten at udvide til mere traditionelle kanaler,”
Efter at du har haft succes med en e-handelsmarkedsplads, er det vores anbefaling at mere ambitiøs markedsetablering med flere salgskanaler iværksættes, da det er risikabelt at være for afhængig af en enkelt salgskanal. Derfor tilbyder The Trade Council skræddersyet assistance med strategisk og fokuseret at udbygge alle de relevante salgskanaler på det amerikanske marked.
Interesseret i e-handelsmuligheder for føde-varevirksomheder i USA?
Vil du ind på det amerikanske marked for e-handel?
Så kontakt det danske generalkonsulat i New York: