Gå til indhold
USA

Eksplosion i e-handel giver danske eksportmuligheder til USA

USA har siden 2019 været Danmarks største eksportmarked. Markedet repræsenterer fortsat et enormt eksportpotentiale for danske virksomheder, og gennem 2020 har særligt e-handel vist sine styrker som eksportkanal. Helt nye grupper af amerikanske forbrugere har fået øjnene op for fordelene ved e-handel, og dette har ledt til nye muligheder for danske produkter.

E-handel på det amerikanske marked har oplevet markant vækst det seneste årti, og denne udvikling forventes kun at forstærkes. I 2019 købte hele 263 millioner forbrugere varer online i USA.

Særligt opblomstringen af online markedsplatforme har medført betydelige ændringer på tværs af de fleste brancher – og der er virkelig muligheder for virksomheder, der satser på e-handel.

Som det kan ses på grafen nedenfor, er andelen af online transaktioner i forhold til den totale detailhandel stærkt stigende. Næsten 12 procent af alle transaktioner er nu online. Denne tendens forventes at fortsætte, og danske virksomheder er nødt til at være klar til denne virkelighed.

E-handelsboom i 2020

Økonomien blev ramt hårdt under coronakrisen, og stort set alle brancher har oplevet nedgang. Men i USA har The Trade Council set, at danske virksomheder, der har investeret i e-handel, i øjeblikket ikke er så hårdt ramt som andre. Faktisk har nogle virksomheder opnået øget salg under krisen, idet de er blevet tvunget til at fokusere og investere mere i e-handel som erstatning for deres traditionelle salgskanaler.

E-handelsboomet skyldes, at store, nye grupper af forbrugere er blevet tvunget til i højere grad at købe online, og denne tendens kan have vidtrækkende og langsigtede effekter. 

quote ikon
”Vi har under COVID-19-pandemien set, at fødevarer er et område med et særligt uudnyttet potentiale for e-handel. I løbet af kun en uge i marts købte en tredjedel af alle amerikanske forbrugere mad online, og for 41 procent af dem var det for første gang. Denne udvikling forventes at have varige konsekvenser efter pandemien grundet tilgængeligheden og fordelene ved at handle online,”
Jacob Shellenberger-Bessmann Senior e-handelsrådgiver på det danske generalkonsulat i New York.
Coronakrisen har betydet, at 36 procent af amerikanske forbrugere forventer at købe mere online. Nye demografiske grupper af forbrugere ser nu fordelene ved e-handel. Cirka 45 procent i alders-gruppen 30-44 vil eksempelvis forbruge mere på online markedspladser. Denne udvikling udfordrer den traditionelle detailhandel og eksport, men åbner samtidig for nye forretningsmuligheder for danske virksomheder, der er i stand til at udnytte potentialet online. 

Stort potentiale på online markedspladser

De førende spillere på markedet er virksomheder som Amazon, der grundet stordriftsfordele er i stand til at tilbyde en veludviklet infrastruktur med hensyn til logistik og markedsføringsredskaber. Disse platforme gør det langt mindre omkostningstungt at teste et marked og påbegynde eksport. Derudover er der også lettere tilgang til nye kundegrupper, da markedspladserne typisk har høj kundestrøm. 
quote ikon
”Vi samarbejder med en række e-handelsplatforme, hvor Amazon er den vigtigste i Nordamerika. Flere undersøgelser har vist, at mere end halvdelen af forbrugere online først søger efter specifikke produkter på Amazon – og mange søger ikke engang efter alternativer, hvis de finder prisen rimelig. Med en sådan markedsdominans skal Amazon tages med i betragtning for et stort antal danske virksomheder,”
 Jacob Shellenberger-Bessmann.​

En anden af Danmarks styrker er design, hvor e-handel de seneste 10 år har ændret det globale design- og møbelmarked. Mange traditionelle spillere står over for hårde realiteter i forbindelse med pandemien. I den forbindelse har The Trade Council indgået et samarbejde med Wayfair – en af de førende online platforme for møbler og design – med den hensigt at styrke eksportmulighederne for danske virksomheder. Wayfair har 100 millioner besøg hver måned, og givet Danmarks stærke position er eksportpotentialet betydeligt.

Fossflakes A/S, der er en førende dansk producent af puder og dyner, er et eksempel på en virksomhed, som The Trade Council har hjulpet med at finde en e-handelspartner i USA under coronakrisen. Fossflakes og partneren skal nu i gang med at eksekvere en multichannel-strategi, der både inkluderer Amazon og Wayfair.
quote ikon
”Vi har haft stor succes med eksport til Japan, Sydkorea og Kina, hvor størstedelen af salget af vore produkter foregår online, og bad The Trade Council om hjælp til at finde den rette partner, som kan få hul på det amerikanske marked for os. Det har været en lærerig rejse at finde frem til den rette strategi, kombination af salgskanaler og samarbejdspartner. Vi starter med en for os ambitiøs onlinestrategi for mest effektivt at kunne opbygge vores brand, hvorefter det er hensigten at udvide til mere traditionelle kanaler,”
Adam Foss CEO/Stifter, Fossflakes A/S.
The Trade Councils e-handelsrådgivere kan hjælpe dig med identificering af og on-boarding på den rette markedsplads. Dette udgør en unik mulighed for at teste product/market fit, prissætning, marketingstilgang og efterspørgsel på et nyt marked – på en priseffektiv måde.

Efter at du har haft succes med en e-handelsmarkedsplads, er det vores anbefaling at mere ambitiøs markedsetablering med flere salgskanaler iværksættes, da det er risikabelt at være for afhængig af en enkelt salgskanal. Derfor tilbyder The Trade Council skræddersyet assistance med strategisk og fokuseret at udbygge alle de relevante salgskanaler på det amerikanske marked.

 

Interesseret i e-handelsmuligheder for føde-varevirksomheder i USA?

Se vores webinar med Food Nation her.

usa billede 2

Vil du ind på det amerikanske marked for e-handel?

Så kontakt det danske generalkonsulat i New York:

Loading...

    Er du interesseret i at læse mere om det amerikanske marked eller e-handel? Se relateret indhold

    Loading...