Gå til indhold
Kina

EdTech: Kina omfavner ny undervisningsteknologi

De seneste år har educational technologies – i daglig tale EdTech – vundet enormt indpas i Kina. Innovation Centre Denmark Shanghai arrangerer 15. maj 2020 et online-event, hvor kinesiske EdTech-virksomheder deler deres erfaringer.

I Kina er det nærmere reglen end undtagelsen, at børn i alle aldre modtager undervisning uden for skoletiden. En af hovedårsagerne til dette er kinesiske forældres umættelige lyst til at investere i deres børns uddannelse. Kinesiske forældre bruger mellem 20 og 50 procent af deres midler på deres børns uddannelse – en stigende del af denne ekstraundervisning foregår via digital software.

Kina er præget af en stor teknologiparathed, som skinner igennem på det enorme marked for e-commerce og på det store antal apps, der findes til enhver tænkelig service – alt fra tøjrensning til mobilreparation og madlevering. Overordnet spiller integrationen af digitale løsninger en stor rolle i den kinesiske hverdag. Derfor tages der også godt imod den stigende digitalisering af klasseværelserne.

I Kina finder man nogle af verdens største EdTech-virksomheder, heriblandt TAL, New Oriental og Yuanfudao. Sidstnævnte har unicorn-status og en forventet omsætning på 10 milliarder RMB i 2020. Samtidig skaber den store efterspørgsel på digitale løsninger et omfattende marked for startup-virksomheder, der udbyder digitale undervisningsløsninger.

Eksplosiv stigning i fjernundervisning

EdTech-sektoren har i begyndelsen af 2020 mere end 300 millioner brugere i Kina – og forventes at omsætte for omkring 450 milliarder kroner i 2020. I det første kvartal af 2020 har den kinesiske EdTech-sektor alene modtaget 40 procent af internationale investeringer i EdTech-industrien. 

Inden for EdTech anvendes forskellige teknologier afhængig af undervisningens formål. Den kinesiske virksomhed VIPKid har eksempelvis udviklet Chatterbox, som er et AI-baseret program, der lytter til elevernes udtale, retter dem og giver dem en score alt efter niveau og fremskridt. Kinesiske Squirrel AI benytter adaptiv læring, der via algoritmer orkestrerer interaktionen med den studerende – og leverer ressourcer og læringsaktiviteter, som er tilpassede til at imødekomme den enkelte elevs behov.

COVID-19 har givet anledning til en eksplosiv stigning i brugen af fjernundervisning, og i hele verden foregår et masseeksperiment for digitalisering af uddannelsessektoren. FN-organisationen UNESCO anslår, at 1,5 milliarder mennesker ikke kan undervises på deres vanlige institutioner grundet COVID-19. Som en af de eneste sektorer oplever EdTech-sektoren verden over en stigende omsætning under den igangværende krise.

Innovation Centre Denmark (ICDK) Shanghai afholder online-eventet 'In the spotlight: Those fast-growing Chinese EdTech companies' fredag den 15. maj 2020 kl. 10.30 (dansk tid).  Under arrangementet vil to kinesiske Edtech-virksomheder, ClassIn og Yuanfudao, fortælle om deres erfaringer og investeringer på det kinesiske EdTech-marked og om trends på området. Arrangementet er gratis, men har et begrænset antal pladser. 

Arrangementet kan tilmeldes via følgende link: http://icdkshanghai.eventbrite.dk/

Herudover planlægger ICDK Shanghai – i samarbejde med ICDK Seoul – en EdTech Innovation Camp af en uges varighed. Her rejser en række danske startups til både Seoul og Shanghai for at møde lokale økosystemer, herunder investorer, lokale startups og potentielle kunder, der alle giver feedback på produkter og forretningsmodeller i den lokale kontekst. 

På ICDK’s hjemmeside kan du finde en kortfattet rapport, der kortlægger det kinesiske EdTech-landskab. 

Vil du ind på det kinesiske EdTech-marked?

Kontakt innovationscenteret i Shanghai for en snak om, hvad udviklingen i Kina kan betyde for din virksomhed:
Loading...

    Er du interesseret i at læse mere om markedsmulighederne i kina eller i teknologi-sektoren? Se relateret indhold

    Loading...