Gå til indhold
Mexico

Digitalt udstillingsvindue til den mexicanske svineindustri

Henover de seneste 10 år er den mexicanske svineproduktion i snit steget 3,5 procent i forhold til det forgangne år. Med andre ord; den mexicanske svineindustri har vokseværk - og nu forbinder en ny digital platform danske løsninger med mexicanske producenter.
Den mexicanske svineindustri er vokset stødt henover de seneste 10 år, hvilket – og med det in mente, at landet er den 15. største økonomi i verden og huser godt 130 millioner indbyggere –  gør Mexico til et attraktivt marked for danske virksomheder, der arbejder med løsninger på tværs af svineindustrien og som ønsker at eksportere til Mexico og resten af de latinamerikanske markeder. Derfor har handelsafdelingen på den danske ambassade i Mexico for nyligt lanceret et online katalog, der kan danne bro mellem de danske løsninger på området og det voksende mexicanske behov – og din virksomhed kan blive en del af den.

Behov for løsninger: Fra bonde til bord

Danske virksomheder har præcis den knowhow og de løsninger, som de mexicanske producenter kommer til at efterspørge endnu mere de kommende år. Og det er ikke kun det faktum, at svineindustrien i Mexico er voksende, som gør landet attraktivt for danske virksomheder. Udviklingen har en ekstra krølle på halen; effektiviteten i hele værdikæden – fra bonde til bord – er haltende. Det gælder både i forhold til brugen af foder, antibiotika, selve aflivningsprocessen og den videre proces af kødet frem til forbrugerens gaffel. 

Dertil kommer, at produktionen i stadig større grad bliver underlagt nye standarder og love, som de skal leve op til bl.a. med hensyn til håndteringen af vand og gylle, herunder brug af kemikalier, rensning af vand og udledning til omkringliggende vandområder – yderligere faktorer, som producenterne på nuværende tidspunkt ikke er gearet til. 

Dermed efterlader den aktuelle udvikling i den mexicanske svineindustri et marked, der kalder på dansk ekspertise.

Danmark som anerkendt business partner

Den danske ambassade i Mexico har gennem en årrække oparbejdet et solidt etableret samarbejde med svineindustrien i Mexico. Danmarks knowhow og ekspertise er allerede både velkendt og anerkendt i Mexico, hvilket gøder jorden for videre eksport på forhånd.
quote ikon
”På ambassaden fungerer vi som et instrument for danske virksomheder til at udvide deres marked her i Mexico eller træde ind på det. Men vi er også et instrument for de mexicanske producenter i forhold til at hjælpe dem til at finde de rette løsninger og dermed opnå det fulde potentiale for deres produktion”.
Mariana Garay, handelsrådgiver, The Trade Council i Mexico
Mexicanerne har altså i forvejen blikket rettet mod Danmark, når de skal fortage indkøb. Desuden samarbejder ambassaden i Mexico med EIFO og IFU, som bidrager med mulig finansiering, når mexicanske producenter vil købe danske løsninger – og nu skal den nye platform gøre det endnu nemmere for de potentielle mexicanske kunder at finde lige præcis de løsninger, de søger.

Danmark som first-mover: et digitalt udstillingsvindue i Mexico

Det er netop i denne rolle – som brobygger mellem Danmark og Mexico – at den nye platform er et værdifult redskab. Platformen hedder PigSolutionsdk.com, som er skabt i fællesskab med ambassadens samarbejdspartnere – Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer. Platformen tillader den besøgende at udforske et samlet udvalg af danske virksomheders løsninger på området inden for eksempelvis ernæring, genetik og udstyr generelt til produktionen. Brugeren kan selv filtrere i overensstemmelse med interesse, lære om de enkelte virksomhederes produkter og anmode om mere information.
quote ikon
”Vi vil gerne positionere danske virksomheder lige præcis der, hvor de mulige købere i Mexico er. Med indhold på spansk og den danske ambassade i Mexico på sidelinjen, gør platformen afstanden kortere mellem de danske løsninger og det mexicanske marked”.
Santiago Latapi, digitaliseringsrådgiver, The Trade Council i Mexico
Handelsafdelingen bruger platformen som et vigtigt værktøj i det daglige arbejde med industrien – eksempelvis i forbindelse med delegationer, i konkrete samtaler med nøglepersoner og til møder. Derudover er platformen blevet promoveret på lokale markedsrelevante nyhedssider. Platformens potentiale er stort, og på nuværende tidspunkt har den allerede været med til at skabe adskillige forespørgsler og leads til gavn for danske virksomheder. 

FAKTA OM DEN MEXICANSKE SVINEINDUSTRI

Følgende tal er på baggrund af den seneste udgave af den årlige landbrugsrapport fra det mexicanske landbrugsministerium, som blev udgivet i 2022. Dermed bygger rapporten på tal fra 2021. 

  • Den samlede produktion steg til 1.693.000 tons på landsplan, hvilket er en volumen på 2,5 procent mere i forhold til året før – det er tilmed en udvikling som har været generel og stødt stigende de seneste 10 år. 
  • Den gennemsnitlige mexicaner spiser omkring 20 kg svinekød om året. 
  • Mexico bidrog med 1,5 procent af volumen på verdensmarkedet, hvilket fik landet til at skulle sig ud i forhold til andre producentlande. 

    Kilde: Panorama Agroalimentario 2022, side 164 -165 
 

bLIV EN DEL AF PLATFORMEN

Du kan høre mere og blive en del af platformen ved at kontakte vores digitaliseringsrådgiver i Mexico City. 
Loading...