Gå til indhold
Guide

10 gode råd om eksport

Der kan være langt til udlandet, både i kilometer og i kultur. Så hvis du vil åbne døren til nye, interessante markeder derude, er det en god idé at kunne tilpasse sig.


Her er vores erfarne eksportrådgiveres bedste råd til dig, der vil videre med eksporten.

Eksportråd nr. 1: Du kan ikke google dig til netværk

Netværk er ikke noget, du finder på nettet. For adgangen til nye markeder sker gennem tilstedeværelse og menneskelige relationer. På mange af de markeder, hvor Danmark har et stort eksportpotentiale, har kunderne en forventning om, at du er til stede personligt. Derfor bør du arbejde på at skaffe personlige henvisninger og kontakter, der kan åbne døre for dig og få de første møder og virksomhedsbesøg i hus. Og når kontakten er skabt, skal du vedligeholde den med nærhed, fysiske møder og telefonsamtaler.

Eksportråd nr. 2: Hav tålmodighed

Ting tager tid, især i udlandet. I Danmark har vi flade strukturer, og der er relativt kort fra tanke til handling. På eksportmarkedet kan der være mere hierarki og lange godkendelsesprocesser. Derfor er det klogt altid at være i god tid og have tjek på, hvem i virksomheden der er den egentlige beslutningstager, som i sidste ende skal vende tommelfingeren op eller ned til dit produkt.

Eksportråd nr. 3: Vær sikker på, at du kan levere

Kan du levere det, du har lovet? Og kan du nå det? Udenlandske markeder er større end det danske, så hvis en eksportkunde først siger ja tak til dine produkter, kan du opleve, at størrelsen på ordren er i et noget andet størrelsesforhold end det, du er vant til fra det danske marked. Laver du en aftale, så vær sikker på, at du kan levere til tiden i den skala, du har lovet. Det er en dårlig start at bryde et løfte, og erfaringen siger, at det bliver svært at komme tilbage.

Eksportråd nr. 4: Fokuser på ét eller få markeder

Eksport kræver tid, tålmodighed og fokus. Hvis du spreder indsatsen for meget, risikerer du at brænde broer, fordi du ikke er fuldt ud til stede i markedet eller relationen. Og måske går du glip af muligheder, der ville opstå med tid og ihærdighed. Hold fokus på få markeder ad gangen, og brug kræfterne på at følge initiativer og møder helt til dørs på det ene marked, før du tager hul på det næste.

Eksportråd nr. 5: Bland business og pleasure

Den danske mentalitet kan være en smule reserveret. Lad den blive hjemme og invester tid i at bygge nære relationer med dine eksportkunder. Tag med, hvis du bliver inviteret til bryllup af en forretningsforbindelse i Mexico eller noget andet festligt. Det kan føles mindre produktivt, men særligt i Spanien, Latinamerika og Mellemøsten er den private relation lige så vigtig som business-relationen. Og så er tiden på arrangementer og møder af privat karakter bestemt ikke spildt.

Eksportråd nr. 6: Personlige møder og god dialog

Flere eksportmarkeder har ikke samme mailkultur, som vi har i Danmark. Her bør du i stedet ringe den potentielle forretningsforbindelse op og derefter følge dialogen op på WhatsApp, e-mail og fysiske møder. I Danmark kan vi ofte nøjes med at holde kontakten elektronisk, men på de fleste udenlandske markeder er fysiske møder altså vejen frem. E-mails bliver ikke altid tjekket dagligt, så det er ikke en specielt effektiv kommunikationsform.

Eksportråd nr. 7: Husk din kundes kultur

Kulturel forståelse er central, når du har udenlandske kunder. I Danmark handler vores forretningsmøder om forretning – og kun forretning. Den danske mødekultur er meget effektiv, i vores øjne i hvert fald. Men for forretningsforbindelser i andre lande kundeplejen meget vigtigere. Her mødes man over frokost, drikker kaffe, taler om løst og fast og vigtigst af alt: lytter til hinanden. Vent med at fortælle om dine egne produkter og løsninger, til den del af mødet er vel overstået. Ellers kan du virke anmassende.

Eksportråd nr. 8: Hav en plan

Planlægning er alfa og omega, hvis du drømmer om et eksporteventyr. Succesen kommer ikke over night, og på store markeder kommer du længst med en lang og veltilrettelagt proces. Forbered din virksomhed med en konkret eksportplan til dine fortrukne markeder, så du er klar til at levere og følge op. Eksportplanen kan indeholde lister over potentielle kunder eller partnere, en kontaktstrategi (brev, telefon, mail m.m.), plan for opfølgning og selvfølgelig dine målsætninger for eksporten.

Eksportråd nr. 9: Tal kundens sprog

På ambassaden i Tyskland siger de, at tyskerne sælger på engelsk, men køber på tysk. Og Tyskland er næppe det eneste konservative land, når det gælder sprog. Flere lande forventer, at du som eksportør kan kommunikere på deres modersmål. Overvej derfor at lære sproget i det land, du vil eksportere til – eller find samarbejdspartnere, som taler sproget. Fx en eksportrådgiver fra The Trade Council.

Eksportråd nr. 10: Vær fleksibel

Fleksibiliteten skal være hos dig – ikke dine nye kunder. Det er vores store force, at vi i Danmark er agile og fleksible at arbejde sammen med, og det skal vi naturligvis bruge, når vi opererer i udlandet. Dog kan vi ikke forvente det samme af vores udenlandske kunder. Gør en indsats for at tilpasse dig arbejdsgangene i det land, du arbejder med, og vær åben over for kundens ønsker og behov.

LÆs De seneste markedsnyheder

Loading...