Gå til indhold
Case

Succesfuldt pilotprojekt gav direkte udslag i ordrebøgerne

Efter at have deltaget i et større salgsfremstød fik Guldmann åbnet døren til det franske marked. 

En gennemsnitlig fransk plejehjemsmedarbejder bruger næsten to timer på at løfte og flytte de mest plejekrævende og mindst mobile ældre beboere. Hver dag.

Opgaven er nødvendig, men også besværlig, til tider fysisk grænseoverskridende  og åbenlyst meget tidskrævende. Og så er det en af de hyppigste årsager til arbejdsskader blandt plejehjemspersonalet.

Dét problem har Résidence St. Joseph i Jarzé Villages lidt udenfor den nordvestfranske by Angers besluttet sig for at gøre noget ved og derfor har plejehjemmet lagt en ordre hos den danske virksomhed Guldmann på 29 højt specialiserede løftesejlssystemer til en værdi af i alt 56.000 euro. En ordre, som kom umiddelbart efter et større salgsfremstød arrangeret af The Trade Council ved den danske ambassade i Paris i efteråret 2021.

quote ikon
"Vi er selvfølgelig rigtig glade for den store ordre, som fremstødet gav mulighed for, men vi er mindst lige så glade for, at vi nu får mulighed for virkelig at teste vores produkter og skabe gode relationer til de mennesker, som skal have glæde af dem:"
Emmanuel Ferlay Landeansvarlig for Guldmann i Frankrig

Piloter for dansk velfærdsteknologi

Ambassadens fremstød var baseret på en ny pilotmodel, hvor fem franske plejehjem blev udvalgt til at være en del af et testforløb. Hvert af plejehjemmene fik herefter mulighed for at sammensætte en skræddersyet pakkeløsning med produkter fra en gruppe danske virksomheder med speciale i velfærdsteknologi. Heriblandt Guldmann og deres løftesejl.

Plejehjemmene afprøvede produkterne i tre måneder, gav løbende feedback og fik derefter tilbudt produkterne til en favorabel pris.

quote ikon
"Vi går altid efter at arbejde sammen med folk, der tænker nyt i forhold til at åbne nye markedsmuligheder, og det her testprojekt var virkelig givende for os."
Emmanuel Ferlay Landeansvarlig for Guldmann i Frankrig
Pilotmodellen skabte samtidig et helt nyt netværk af ambassadørplejehjem i Frankrig, som nu helt naturligt er blevet gode eksempler på succesfuld implementering af dansk velfærdsteknologi. 
quote ikon
"Man skal ikke undervurdere, hvor meget det betyder, at et fransk plejehjem nu ved og kan fortælle andre, at et dansk velfærdteknologisk produkt er et godt produkt, som hjælper personalet i stedet for at erstatte det."
Isabella Schou-Hansen Eksportrådgiver på sundhedsområdet i The Trade Council i Paris
Det samme kan ifølge hende siges om det franske marked; ”Danmark er i løbet af de senere år blevet ’go-to country’ nummer ét for franske beslutningstagere, når det kommer til at blive klogere på, hvad velfærdsteknologi kan. Det betyder, at der virkelig er fornyet potentiale for dansk eksport her.”

Døren på klem til et  konkurrence- og købedygtigt marked 

Indtil nu har det danske velfærdsteknologiske produkter som Guldmanns ikke været top-of-mind for potentielle kunder på det franske marked.

I Frankrig har ældresektoren måske nok haft høj politisk prioritet i årtier, og særligt de mange store plejehjemskonglomerater er meget købedygtige, men markedet har også været præget af stærke relationer mellem de samme producenter og indkøbere. Det har gjort det vanskeligt at komme ind på markedet udefra.

quote ikon
"Det franske marked er også meget atypisk, fordi det langt fra er alle plejehjem, der overhovedet har velfærdsteknologi i forvejen. Faktisk er det hele 40 pct., der ikke benytter sig af det."
Emmanuel Ferlay Landeansvarlig for Guldmann i Frankrig
Men det er ved at ændre sig, i takt med at behovet for velfærdsteknologi stiger hastigt i Frankrig. I 2019 var 19 pct. af den franske befolkning over 65 år, og ligesom i Danmark har landet store problemer med at rekruttere nok personale til sine plejehjem.

Alliance med stærke forbindelser

I den relativt korte tid der er gået siden fremstødet, har flere af de danske virksomheder, som deltog sammen med Guldmann, modtaget nye ordrer fra de plejehjem, som afprøvede deres produkter.

Virksomhederne er alle en del af The Trade Council i Paris’ Alliance Franco-Danoise pour le Grand Age et l’Autonomie, som siden 2014 har arbejdet for at øge markedsmulighederne for danske virksomheder på det franske marked for velfærdsteknologi til ældreplejen.

Hvert år afholder The Trade Council i Paris derudover en række aktiviteter, som alle skal udbrede kendskabet til alle de innovative danske velfærdsteknologiske løsninger. Uanset om det er møder med beslutningstagere og indkøbere, delegationsbesøg, rundbordssamtaler eller seminarer, bærer alle aktiviteterne præg af ambassadens vidtforgrenede netværk i den franske ældrepleje- såvel som sundhedssektor.

vil du vide mere?

Kontakt en af vores rådgivere i Paris og find ud af mere om det franske marked. 

Loading...