Gå til indhold
Nordamerika

Bæredygtige danske løsninger er et hit i Nordamerika

Med The Trade Council på sidelinjen har danske Norbech, der producerer forarbejdningsmaskiner til fisk og rejer, fordoblet deres salg i USA og Canada i løbet af 2022.

Der er stigende efterspørgsel på rejer og fisk i USA, og med den højeste fiskeproduktion nogensinde er der behov for løsninger, der kan effektivisere forarbejdningsprocessen og få fiskene og rejerne hurtigere ud til kunderne.

For Norbech er efterspørgslen blevet til forretning i løbet af de sidste to år, hvor den danske virksomhed i samarbejde med The Trade Council har etableret sig i USA. Men rejsen er kun lige begyndt. 

Fordobling af salg på et enkelt år

Norbech har fokuseret på at udvide forretningen til Nordamerika siden 2019, men blev forsinket af COVID-19-pandemien. Senere er det med The Trade Council på sidelinjen gået hurtigt.

Siden opstarten i USA i 2020 har Norbech fordoblet deres salg, og har bl.a. placeret en demonstrationsmodel af deres rejepiller på to fiskefabrikker i USA, så kunder og samarbejdspartnere kan komme ud og se processen, hvor rejen bliver pillet. Deres salg i 2022 har allerede oversteget DKK 9,5 millioner mod de DKK 3,8 millioner, der blev solgt for i 2021.

Den hjælp, vi har fået fra The Trade Council, har været uvurderlig. USA er et vigtigt marked for os, men det har været udfordrende at finde de rette mennesker at kontakte. The Trade Council har hjulpet med alt lige fra markedsresearch, til at skabe kendskab til vores produkter og få lavet aftaler med samarbejdspartnere,” siger Kurt Bech Christensen, CEO i Norbech.

quote ikon
"Den hjælp, vi har fået fra The Trade Council, har været uvurderlig. USA er et vigtigt marked for os, men det har været udfordrende at finde de rette mennesker at kontakte."
Kurt Bech Christensen CEO, Norbech

Norbechs fiskeforarbejdningsmaskiner var allerede kendt internationalt, og den største udfordring var derfor at udbrede kendskabet til deres løsninger.

Det at have The Trade Council i ryggen skaber noget troværdighed ude i verden – det hjalp os især under Corona-epidemien, hvor vi ikke havde mulighed for at være fysisk til stede i USA. Det havde været en opslidende proces at forsøge at gøre forretning i USA hjemme fra Svenstrup – både på grund af den fysiske afstand, men også fordi det kan være svært at få aftaler på plads med amerikanere uden at have mødt dem. At have The Trade Council som vores ”mand i marken” har derfor været en kæmpe hjælp,” uddyber Kurt Bech Christensen. 

Bæredygtig løsninger til en boomende fiskeindustri 

Fra hovedkontoret i Svenstrup lidt syd for Aalborg fortæller CEO hos Norbech, Kurt Bech Christensen, om virksomhedens udvikling fra grundlæggelsen i 1986 til i dag, hvor de sælger for knap 10 millioner kroner årligt i USA og Canada alene.

"Vi har de senere år set et skift i forbrugernes spisevaner. Et skift fra at spise masser af rødt kød til nu at inkludere fisk og rejer mere og mere. Denne efterspørgsel på fisk har skabt et kæmpe potentiale for vores produkter i USA, idet vi både kan sikre en mere bæredygtig, frisk og økonomisk forsvarlig forarbejdning end mange af vores konkurrenter", siger Kurt Bech Christensen, CEO i Norbech.

"Den stigende efterspørgsel på fisk og rejer i USA giver nye og spændende muligheder for små, grønne virksomheder for at komme ind på det amerikanske marked. Især her i Houston, hvor jeg sidder, er der stort potentiale for fiske- og rejevirksomheder, fordi vi er tæt på den Mexicanske Golf og den store fiske- og rejefangst, der foregår her,” siger Oliver Holbech Bratshaug, kommerciel rådgiver på det danske generalkonsulat i Houston.

Vil du høre mere om dine muligheder i USA? 

Kontakt os og hør nærmere.
Loading...