Gå til indhold
Tyskland

Vil du sælge online i Tyskland?

E-handel er stort i Tyskland, hvor B2C-omsætningen stiger støt, hvilket også kan ses på vækstraterne. I januar var omsætningen 7,5 procent større end samme måned sidste år. Oveni den positive udvikling, har The Trade Council i Tyskland, som noget helt nyt, ansat en e-handelsekspert, som skal hjælpe danske virksomheder med at udnytte det store potentiale for online salg i Tyskland.

Det digitale marked vokser med stadig stor hast i hele verden - også lige syd for den danske grænse har forbrugerne fået øjnene op for de mange fordele ved e-handel. I 2018 handlede 68 procent af de tyske forbrugere online, og ifølge tyske prognoser forventes den samlede online omsætning at stige med ca. 35 procent frem til 2023. Øverst på listen over bedst sælgende produkter er mode og elektronik/medier, men generelt set er alle forbrugsgoder i høj kurs. Der er derfor gode muligheder for, at danske virksomheder kan tilegne sig nye kunder blandt de tyske forbrugere.

 

For at sikre, at danske virksomheder får adgang til det tyske online-marked, har The Trade Council i Tyskland nu ansat en e-handelsekspert. Ansættelsen er en del af et større initiativ, som har sit udgangspunkt i handlingsplanen for strategi og økonomisk diplomati fra marts 2018, hvori regeringen ønsker at hjælpe med at indfri det enorme vækstpotentiale som e-handel rummer. The Trade Council har derfor nu e-handelsspecialister siddende i storbyerne Berlin, New York, Shanghai og London.

 

Selvom Tyskland ligger ”lige syd for grænsen” og er vores ultimativ største handelspartner, kan det være vanskeligt for danske virksomheder at skabe market entry på det tyske e-handelsmarked. Der er nemlig store kulturelle forskelle, man som virksomhed bør være opmærksom på, inden man starter sit eksporteventyr.

 

”Det er ekstremt vigtigt at være opmærksom på egne ressourcer, behov og målgruppe, når man vælger at eksportere til Tyskland”, siger Sascha Domula, e-handelsrådgiver på ambassaden i Berlin.

 

Han fortæller, at den største online shop i Tyskland er Amazon.de, der i 2017 havde en omsætning på ca. 8,8 mia. euro. Herefter kommer Otto.de som ligger på andenpladsen med en omsætning på knapt 3 mia. euro. Ser man i stedet på besøgstal, sniger både ebay.de og ebay-kleinanzeigen.de sig dog foran sitet Otto.de. Men selvom Amazon har flest besøgende og den største omsætning, er det ikke nødvendigvis denne platform, som danske virksomheder bør starte med at bruge i deres e-eventyr.

quote ikon
”Det er vigtigt at analysere sig frem til hvilke platforme og markedspladser, ens produkt egner sig bedst til for at sikre den bedste investering for sit brand. Det kan vi hjælpe med og står parat til at hjælpe danske virksomheder med at komme godt fra start.”
Sascha Domula E-handelsrådgiver, Ambassaden i Berlin 

Kend de kulturelle forskelle

Udover at være opmærksom på at vælge den rette platform, er det vigtigt at kende de nationale regler, som ofte afviger fra de danske. Tyskerne har eksempelvis et andet forhold til persondatabeskyttelse end dansk lovgivning. Dette gør sig gældende ved tyske forbrugeres daglige betalingsformer men også i deres adfærd på nettet, hvor de som regel er meget mere påpasselige med at informere om personlige oplysninger. Denne adfærd afspejles i en stor undersøgelse, udført af Idealo.de, hvori 53 procent af de adspurgte svarer, at de ikke bryder sig om, at deres personlige data bruges til individualiserede tilbud. De oplyser desuden, at de er bange for, at virksomheder ved for meget om dem og deres præferencer.

Dog viser samme undersøgelse, at 60 procent af forbrugerne gerne vil give deres personlige oplysninger, hvis det kan give dem attraktive fordele. Dermed må det kritiske forhold til persondata dog tolkes med visse forbehold.

Denne forsigtighed til data, og en til tider konservativ holdning, har også en påvirkning på valget af de platforme som tyskerne handler på. Derfor er det vigtigt, at sitet fremstår lokal og troværdig, hvilket kan opnås, ved at sikre at sproget er korrekt samt at der er angivet et tysk telefonnummer til kundeservice osv..

Dette er blot nogle af de forhold, man skal være særlig opmærksomme på, når man eksporterer til det tyske marked. Men når først man har knækket koden, er der til gengæld et stort markedspotentiale og mange nye kunder at hente. E-handels rådgiverteamet i Tyskland har det fornødne lokale kendskab, samt erfaring med det tyske marked, og opfordrer derfor danske virksomheder til at tage kontakt, for at få mest muligt ud af deres online tilstedeværelse i Tyskland.

vil du sælge online i tyskland?

Tag kontakt til det tyske e-handels-team på ambassaden i Berlin og hør mere om mulighederne.

Loading...

    vil du vide mere om e-handel eller det tyske marked? se vores relaterede indhold

    Loading...