Gå til indhold
USA

Abonnementsbaserede forretningsmodeller vinder frem i stor stil

Adobe, Dropbox, Microsoft. Listen over velkendte abonnementsbaserede software as a service (SaaS) virksomheder i Silicon Valley er lang, og potentialet for nye startups er stort. Derfor inviterer The Trade Council nu danske virksomheder til Subscription Accelerator 2022.

Produkter og services, som sælges til forbrugere gennem abonnementsbaseret løsninger, har været et velkendt koncept i mange år. Markedet tog først rigtig fart i 2010’erne, hvor CD’er, DVD’er og andre fysiske produkter fra medie- og underholdningsindustrien blev skiftet ud med online streamingtjenester såsom Spotify og Netflix.

Meget er dog sket siden Netflix kom til, og i dag kan den private forbruger abonnere på alt fra skønheds- og plejeprodukter til måltidskasser og blomster. En undersøgelse af skandinaviske forbrugsvaner foretaget af Norstat og Subscrybe (2020) viser, at danskerne i gennemsnit holder 17 abonnementer pr. hustand.

Og markedet for abonnementer er kommet for at blive. Ifølge en rapport fra UBS vil markedet for abonnementsbaserede virksomheder vokse fra USD 650 mia. til USD 1.5 bio. fra 2020 til 2025, og der er god grund til, at denne type forretningsmodeller er blevet så populære: det er win-win for både udbyder og forbruger.

For forretningen betyder abonnementsmodellen forudsigelighed og kundeloyalitet, imens forbrugeren får mere komfort, fleksibilitet, personalisering, og sparer både tid og penge.

Om SAAS

SaaS er en fællesbetegnelse for online løsninger til levering af software og applikationer, hvilket giver brugere mulighed for at outsource opbevaring og serverplads. Et godt eksempel er Dropbox, der tilbyder online lagring og synkronisering af filer, og som siden grundlæggelsen i 2007 har opnået USD 1.707 mia. i finansiering. 

Globalt centrum for SaaS

Silicon Valley, verdens førende økosystem for innovation og entreprenørskab, er hjem for mange af de største globale software as service subscription-virksomheder, bl.a. Adobe, Dropbox, Microsoft, Cisco og Outreach.

Silicon Valley har siden 2015 huset verdens største software as service-konference: SaaStr Annual, hvor mere end 10.000 SaaS-entusiaster mødes og drøfter B2B (business to business) SaaS produkter. Automatiserede køb af produkter og services vinder nemlig ikke kun frem hos den enkelte forbruger. Der er også et stort potentiale for abonnementsbaserede forretningsmodeller målrettet andre virksomheder, hvor der bl.a. ses flere og flere løsninger inden for områder såsom compliance tech og finanical tech.

ICDKSilicon Valley hjælper danske virksomheder med international skalering

Innovation Centre Denmark Silicon Valley (ICDK) assisterer danske software as service subscription-virksomheder i deres internationale skalering. Det gælder startups såvel som veletablerede virksomheder.

Fra den 12.-16. september 2022 afholder ICDK Subscription Accelerator, et program som bringer en række lovende danske software as service subscription-virksomheder til Silicon Valley. Under opholdet i Silicon Valley får virksomhederne mulighed for at interagere med amerikanske stakeholders med ekspertise indenfor SaaS og subscription-modeller, pitche for en række markedsrelevante investorer, samt deltage i den førende SaaS konference, SaaStr Annual 2022.

Du kan læse mere om Subscription Accelerator-programmet og tilmelde digher

Vil du vide mere?

Kontakt vores rådgiver i Silicon Valley.

Loading...