Gå til indhold
TYRKIET

Forsyningssikkerhed er i fokus – og Tyrkiet kan være svaret

Få timer fra Danmark ligger Tyrkiet, som er blandt verdens største tekstilproducenter og som samler hele værdikæden. 

Modevirksomheder har i en årrække søgt at gøre deres forsyningskæder kortere, sikrere, mere fleksible, og – ikke mindst – mere bæredygtige og socialt ansvarlige. De reducerer afhængigheden af leverandører i Asien og søger alternativer, hvor man har mere kontrol. Disse tendenser har kun fået yderligere styrke efter pandemien. Det har åbnet modeindustriens øjne for mulighederne i Tyrkiet, der er blandt verdens største tekstilproducenter og som samler hele værdikæden - fra økologisk bomuldsproduktion til færdige kollektioner - kun få timer fra Danmark. 

For første gang har danske modevirksomheder mulighed for at deltage i et delegationsbesøg, der ikke har fokus på eksportmuligheder, men på erhvervslivets importbehov. Besøget går til Tyrkiet i november og gennemføres i partnerskab mellem The Trade Council, Danske Erhverv og Dansk Mode og Textil. Fokus er på at hjælpe danske modevirksomheder med at blive introduceret til tyrkiske underleverandører, der kan imødekomme danske kunders krav om bæredygtighed, social ansvarlighed, kvalitet og sikkerhed i leverancerne.

Det er ikke en tilfældighed, at fokus for det første importrettede delegationsbesøg er på tekstil og Tyrkiet. 

Tyrkiet er verdens fjerdestørste producent af tekstil og tøj, og blandt verdens førende på områder som f.eks. denim, strik, strømper og undertøj. Landet grænser op til EU og en toldunion gør samhandel og logistik mellem Tyrkiet og EU ligetil, når det gælder tøj og tekstil. Tekstilindustrien er en af Tyrkiets vigtigste økonomiske lokomotiver og beskæftiger direkte og indirekte flere millioner mennesker. Fra økologisk bomuldsproduktion af højeste kvalitet til forarbejdning af fremstilling af tekstilvarer. Tyrkiet besidder en fuldt integreret forsyningskæde, hvilket giver kunderne sikkerhed for at ordrer kan imødekommes hurtigt og til den aftalte kvalitet. 

En undersøgelse foretaget af McKinsey i 2018 pegede på, at ikke mindre end hver tredje europæiske modevirksomhed forventede at Tyrkiet ville være deres primære nearshoring-partner i 2025. 
quote ikon
For mig at se er Tyrkiet helt oplagt at se nærmere på for danske modevirksomheder. Her er dygtige virksomheder, der kan levere på afgørende parametre: Hurtighed, fleksibilitet, ordentlige arbejdsforhold og kvalitet – for ikke at tale om dokumenteret bæredygtighed
Thierry Hoppe Generalkonsul i Istanbul
Tyrkiet har mere end 20.000 eksportorienterede tekstilvirksomheder, der allerede eksporterer mere end halvdelen af deres tøj- og tekstilproduktion til EU. Det er virksomheder, der både kan og vil arbejde i overensstemmelse med europæiske modevirksomheders ønsker og behov, også når det gælder bæredygtighed, som af samme årsag er i fokus for den tyrkiske tekstilindustri. Mere end 7.000 tyrkiske leverandører er GOTS certificerede, og de satser på at gøre produktionen endnu grønnere i alle led. 

For de danske virksomheder, der vælger at deltage i besøget den første uge af november 2021 vil der være møder og besøg med nøje udvalgte producenter i Istanbul og Izmir. Her findes Tyrkiets største klynger af tekstil- og tøjvirksomheder, hvorfra mere end 70% af eksporten går til EU, heraf til danske kunder.

Både i Istanbul og Izmir vil der være organiseret individuelle virksomhedsmøder, så de danske deltagere sættes i kontakt med konkrete potentielle samarbejdspartnere. De danske deltagere kan derefter beslutte at besøge udvalgte virksomheder og fortsætte dialogen. 

Turen til Tyrkiet organiseres i et tæt partnerskab mellem Trade Council, Dansk Erhverv (WEAR) og Dansk Mode og Textil, og medfinansieres af Trade Council. 
quote ikon
”At få anerkendt vigtigheden af effektiv og bæredygtig import for danske virksomheder og dermed for dansk økonomi har stået højt på Dansk Erhvervs dagsorden i mange år. Corona-krisen har kun yderligere blotlagt, hvor stor en rolle importen spiller, og dette importfremstød til Tyrkiet for danske modevirksomheder er en konkret illustration heraf. Det nye her er, at fremstødet har fået den samme økonomiske støtte og opbakning fra Udenrigsministeriet, som gælder for almindelige eksportfremstød, og det udgør i mine øjne et vigtigt nybrud”
Michael Bremerskov International chef i Dansk Erhverv
Besøget er medfinansieret af The Trade Council. Prisen for deltagelse er derfor attraktiv. Under forudsætning af deltagelse af mindst 10 virksomheder gennemføres besøget. Prisen vil være ca. 6.000 DKK hvortil deltagerne skal betale deres egen flybillet, hotel og ikke programsatte måltider under rejsen. I prisen er der desuden inkluderet to netværksarrangementer med deltagelse fra relevante danske og tyrkiske interessenter måltider og programsat lokal transport er inkluderet i prisen. 
 
Yderligere oplysninger om og tilmelding til delegationsbesøget i Tyrkiet den 1.-5. november kan du finde her.

VIDEO: Hør mere om importfremstødet

Play video
Loading...