Gå til indhold
Magasinet indsigter

Virtual, augmented og mixed reality skaber nye innovative forretningsmuligheder

Der er god grund til at holde øje med markedet for virtual, augmented og mixed reality. Teknologierne har med hastige skridt vundet indpas i stort set alle brancher, hvor de er i fuld gang med at ændre dagligdagen i virksomheder og bidrage til vækst og øget konkurrenceevne.
Muligheden for at blive en del af en virtuel verden, har længe været den ultimative manifestation af fremtiden og har givet anledning til et utal af sci-fi-film. Men med teknologier som Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og Mixed Reality (MR) er dét scenarie ikke langt fra virkeligheden.
 
“VR, AR og MR er teknologier, der i stigende grad tages i brug i stort set alle brancher. Her er de med til at effektivisere store og små opgaver, som kan løses hurtigere og smartere, men teknologierne kan også forbedre den service, som virksomheder leverer og gøre dem mere konkurrencedygtige,” forklarer Mads Dalgaard, der er rådgiver hos Innovation Center Denmark i Silicon Valley.
 
De store tech-giganter som Google, Facebook og Microsoft har allerede investeret heftigt i udvikling og implementering af de virtuelle teknologier, og ifølge Mads Dalgaard bør danske virksomheder også kigge nærmere på disse, hvis de vil følge med den næste teknologiske bølge. 

Virtual, augmented og mixed reality byder på et væld af muligheder

Lad os først få styr på begreberne: Med Virtual Reality er der tale om en helstøbt virtuel verden, som brugeren kan se og navigere i via særlige VR-briller. Flere virksomheder bruger teknologien til at tiltrække nye medarbejdere, som fx Ørsted, der giver potentielle kandidater mulighed for at opleve at stå i toppen af en vindmølle. I sundhedssektoren eksperimenterer man med VR-briller i behandlingen af fobier, hvor patienter kan se deres frygt i øjnene under kontrollerede forhold, og virksomheder som MeetinVR gør op med det klassiske Skype-opkald gennem virtuelle møder.
 
“Kernen i VR er simulering - altså muligheden for at trække den fysiske krop ind i en digital verden, hvor mere eller mindre alt kan lade sig gøre. Her kan virksomheder teste produkter, før de sættes i produktion, træne deres medarbejder i svære arbejdsopgaver, uden at skulle bekymre sig om fejl, eller mødes i virtuelle rum på tværs af landegrænser,” siger Mads Dalgaard.

se hvordan MeetinVR skaber forretningsmuligheder ved hjælp af teknologien

Hør historien om meetinvr

Play video
Augmented og Mixed Reality handler om at tilføje et virtuelt lag af informationer oven på den fysiske virkelighed. Tilføjelser som brugeren i større eller mindre grad kan interagere med. AR og MR-applikationer kender vi især fra spillet Pokémon Go og Snapchat, hvor virtuelle objekter dukker op i det fysiske rum. IKEA forsøger at udnytte AR til at styrke købsoplevelsen og give deres kunder mulighed for at se, hvordan bestemte varer tager sig ud i deres hjem, og Grundfos bruger AR og det ekstra digitale lag til at undervise deres medarbejdere i at samle og reparere pumper.
 
De fysiske touchskærme erstattes af virtuelle brugerflader
De tre teknologier byder altså på et væld af muligheder, og vil man som virksomhed begynde den virtuelle rejse, anbefaler Mads Dalgaard, at man kigger nærmere på særligt Augmented Reality.
quote ikon
“AR tilbyder en hel ny måde for virksomheder at kommunikere med deres kunder på, og gør det lettere at varetage behovet for rådgivning, uddannelse og specialister. Fx kan en ansat på et tankskib bære AR-briller, mens han eller hun reparerer en maskine og samtidig livestreame med en mekaniker på fastlandet. Begge ser nu de relevante informationer som et virtuelt lag oven på det fysiske og kan løse problemet hurtigt og med minimale omkostninger.”
Mads Dalgaard Rådgiver hos Innovation Center Denmark i Silicon Valley
Det er i høj grad 5G-netværket, større computerkraft og smartere software, der er årsag til, at teknologierne i dag er mere tilgængelige og løsningerne mere virkelighedstro. Ifølge Mads Dalgaard vil vi derfor se en gradvis udskiftning af fysiske touchskærme til fordel for virtuelle brugerflader. En udvikling der betyder, at virksomhederne allerede nu bør tænke AR ind i deres forretning.
 
“Der bliver i øjeblikket lagt store investeringer i særligt AR-teknologien, som er mere håndgribelig og nemmere for virksomheder at implementere. Derudover ligger udstyret som fx Google Glass eller Microsoft HoloLens i dag i en overkommelig prisklasse, hvor de fleste virksomheder kan være med,” siger Mads Dalgaard.  

Sådan kommer din virksomhed i gang AR, VR og MR

Hvis de danske virksomheder skal følge med udviklingen og udnytte de nye teknologiske muligheder før deres konkurrenter, kan de med fordel følge et par gode råd fra Mads Dalgaard:
 
“Et godt sted at starte er at spørge, hvilken værdi løsningen skal bidrage med. Skal den understøtte inspektion, produktion, træning af medarbejdere eller måske en forbedret kundeoplevelse? Når man har svaret, er det bare om at komme i gang med at eksperimentere.”
 
Der findes allerede en række konkrete løsninger på markedet og gode business cases, som danske virksomheder kan lade sig inspirere af. Derudover er det både let og relativt billigt at erhverve sig det nødvendige udstyr. På den måde kan man hurtigt få en fornemmelse af mulighederne og begrænsningerne, før man implementerer teknologien i sin forretning. 
 
Hos Innovation Center Denmark har man desuden overblik over de nyeste teknologier og har samtidig en dansk forankring. Det gør, at de kan hjælpe virksomheder med at oversætte løsninger til en dansk kontekst og give gode råd til implementering.
 
“Det er nu, at de danske virksomheder skal hægte sig på. Vi kommer inden længe til at se den killer-feature, som for alvor vil ændre den måde, vi oplever verden på. Når det sker, er det afgørende, at virksomhederne er omstillingsparate og kan leve op til de nye krav og forventninger fra kunder og samarbejdspartnere,” afslutter Mads Dalgaard.

Hold styr på begreberne

Virtual Reality (VR)
Med VR-teknologien benyttes særlige VR-briller, som omslutter synsfeltet. På den måde er brugeren 100 % inde i den virtuelle verden og afskåret fra ’virkeligheden’. Den isolerede parallelverden skabes i form af lyd og billede og kan påvirkes af brugeren.
 
Augmented Reality (AR)
Augmented reality giver brugeren et udvidet syn på virkeligheden. Ved hjælp af AR-briller ser brugeren virkeligheden, som den er, men med et virtuelt lag bygget oven på. Det virtuelle lag består af computergenerede billeder og lyd, som projekteres op på en skærm i det fysiske rum.
 
Mixed Reality (MR)
MR-teknologien blander kort sagt VR og AR ved at placere virtuelle komponenter i det fysiske spektrum. Hvor brugeren i Augmented Reality kun ser objekter, kan man gennem MR-briller interagere med objekterne i den virkelige verden. Det sket blandt andet ved hjælp af billedgenkendelse og kunstig intelligens.

Er du interesseret i at vide mere om teknologi der kan forandre din virksomhed? Bliv inspireret her

Loading...

Vil du have seneste nyt fra The Trade Council direkte i din indbakke?