Gå til indhold
innovation

Speedbåden Danmark gasser op med tech-ambassadør

Apple, Google og Facebook er ved at etablere sig i Danmark. Ved at udpege verdens første tech-ambassadør har Danmark rykket hurtigt og styrket landets gode ry i Silicon Valley. Det giver os en fordel, når start-ups kigger mod Europa. Det mener Lars Fjeldsøe-Nielsen.


”Danmark er som en speedbåd. Vi er små, men vi er hurtige. En af vores store fordele er, at vi kan rykke hurtigt, og for mig er udnævnelsen af tech-ambassadøren et eksempel på det."

Det er meldingen fra Lars Fjeldsøe-Nielsen, der kalder det ”innovativ tænkning”, da Casper Klynge den 1. september 2017 satte sig i stolen i Silicon Valley som både Danmarks og verdens første tech-ambassadør.

”Danmark har en mulighed for at skabe et ry i Silicon Valley, der forbinder høj kvalitet med dansk-associerede firmaer,” siger Lars Fjeldsøe-Nielsen.

Det er ord, der er værd at bide mærke i, for de kommer ikke fra hvem som helst. Lars Fjeldsøe-Nielsen flyttede til Silicon Valley i 2008. Da han syv år senere forlod den mest indflydelsesrige tech-hub i verden, havde han udviklet mobilforretningen i Dropbox, så tjenesten talte flere hundrede millioner brugere, rådgivet Whatsapp gennem fem år før salget til Facebook, og så var han også lige et smut forbi en direktørstilling hos Uber.

”Danmark har en mulighed for at skabe et ry i Silicon Valley, der forbinder høj kvalitet med dansk-associerede firmaer" 
Lars Fjeldsøe-Nielsen General Partner, Balderton Capital 

Tænk globalt med det samme

I 2015 tog han turen hjem til Europa igen. Her har han slået sig ned i London, hvor han nu er partner i venturefonden Balderton Capital, der hvert år laver ti nye investeringer i europæiske start-ups. Det har blandt andet kastet investeringer af sig i to danske virksomheder: Der er tale om vin-appen Vivino samt Labster, en platform til studerende, der kan simulere naturvidenskabelige forsøg ved brug af virtual reality.

Og ifølge Lars Fjeldsøe-Nielsen er Danmark ved at samle momentum på den internationale iværksætterscene, fordi danske iværksættere forstår, at de skal tænke globalt fra starten.

”Jeg er hjemme i Danmark et par gange om måneden. Her har jeg mødt rigtigt mange mennesker, som er flyttet tilbage fra Silicon Valley, og jeg kan mærke, at vi nu har en mentalitet, hvor vi tænker stort og globalt fra den første dag. Det er meget sjældent, at et firma pitcher til Balderton Capital og siger, at det skal være det største i Danmark,” lyder det fra Lars Fjeldsøe-Nielsen.

Klar til at tage det næste skridt

Han understreger, at de danske ingeniører har høj international kvalitet og er kendt ude i verden for at have fokus på detaljen. Kombineret med udnævnelsen af Casper Klynge som tech-ambassadør bidrager det til vores gode ry, og derfor står Danmark i en unik position, hvor vi er klar til at tage det næste skridt, ifølge Balderton-partneren.

”Hvis vi spoler tiden ti år frem, kan man godt forestille sig, at Danmark er et sted, som ikke bare er venligt stemt over for iværksættere og entreprenører, men giver unfair advantages. Det er et fantastisk mål. Vi har en mulighed for at tage den vinderposition i Europa,” siger Lars Fjeldsøe-Nielsen, der med begrebet ”unfair advantages” blandt andet henviser til strukturelle fordele som eksempelvis, at medarbejderne og investorerne i Silicon Valley ofte tildeles aktieoptioner, så deres indkomst kobles direkte sammen med, hvordan selskabet leverer.

Giganter bygger i Danmark

Vi har allerede et attraktivt erhvervsklima for tech-virksomheder. Apple er i gang med at opføre et datacenter i Viborg, Facebook bygger i Odense, og i sommeren 2017 opkøbte Google en grund ved Fredericia med henblik på et lignende byggeri.
Lars Fjeldsøe-Nielsen ser store muligheder i, at de relevante danske ministre nu har bedre mulighed for at besøge tech-giganterne i Silicon Valley og høre, hvad der har lokket dem til Danmark. Den slags markedsanalyser kan nemlig være mange penge værd for Danmark på sigt.

En række virksomheder i Silicon Valley står i de kommende år over for at skulle flytte til Europa. Med Casper Klynge placeret i byen har Danmark gode muligheder for at lokke flere af dem til landet. Det mener Lars Fjeldsøe-Nielsen, der selv var med til at åbne Dropbox’s første europæiske salgskontor i Dublin.

”Det første firmaerne i Silicon Valley gør, når de skal åbne i Europa, er at kigge på, hvad andre har gjort. Derfor har tech-ambassadøren muligheden for at være proaktiv. Man kunne eksempelvis lave en liste over de 100 bedste virksomheder, som endnu ikke har åbnet kontorer uden for Silicon Valley eller USA, men gerne vil åbne kontorer i Europa. Dem kunne man så kontakte. Det er helt sikkert, at de ville tage et møde med tech-ambassadøren og høre, hvad Danmark har at tilbyde,” siger han.

Vil du læse mere?  se vores relaterede indhold

Loading...