Gå til indhold
tyskland

Historien om, hvordan München blev Europas (måske) førende high-tech hotspot

München er kendt for sin formidable kulturhistorie og store DAX-virksomheder. I dag sætter byen en international standard for high-tech innovation og byder på ét af Europas førende økosystemer for digitale startups. Her er historien om Münchens vej fra højkultur til high-tech. 

For selvom fremragende beliggenhed, smuk natur og kulturel kapacitet helt sikkert er med til at gøre byen attraktiv for unge entreprenører, så er det ikke nok til at forklare, hvordan München er blevet ét af Europas førende hotspots for innovation og startup-kultur – især inden for high-tech, industri 4.0 og IKT (information- og kommunikationsteknologier).


Bill Gates har kaldt München et ”high-tech Mekka” og et studie fra Europa-Kommissionen fra 2014 udpeger byen som den vigtigste IKT-hub i Europa. Sammen med London, Paris, Singapore og Tel Aviv er München ifølge World Economic Forum én af fem byer uden for USA, som sætter dagsordenen for high-tech innovation. Hvad er de magiske ingredienser og mulighederne for danske virksomheder? Vi har talt med lokale eksperter om byen, hvor tech-tiderne er under hastig forandring.


Langsigtede strategier = succes


Gabriele Böhmer er chefredaktør hos Munich Startup, byens officielle startup-portal. Hun har arbejdet med den lokale startup-scene siden græsrodsdagene i 1990’erne. Dengang besluttede staten Bayern at introducere langsigtede strategier, som har lagt grunden for byens blomstrende high-tech økosystem, forklarer hun:

”For tyve år siden var der allerede en lille startup-scene i München, men så introducerede den lokale regering sin ”High-Tech-Offensiv”, som var det første cluster-initiativ fra politisk side i Tyskland. Initiativet var banebrydende, fordi det sigtede specifikt mod at gøre innovation til en nøglefaktor i den lokale økonomi ved at forbinde forskning, entreprenører og virksomheder med hinanden.”

Omkring årtusindskiftet blev forskningsinstitutioner som Technische Universität München (TUM), Ludwig-Maximilian-Universität (LMU) og Hochschule München del af den langsigtede strategi, da de introducerede deres egne, succesfulde entreprenørskabscentre, hvor studerende og startups kan nyde gavn af ekspertrådgivning og mentorordninger. Den direkte adgang til talent og en integreret samarbejdskultur er to af de nøgleingredienser, som gør Münchens økosystem unikt, forklarer Gabriele Böhmer:

”Når studerende lærer at tænke som entreprenører er det mere sandsynligt, at de starter deres egen virksomhed. Samtidig gør det dem mere attraktive for store virksomheder, som er på udkig efter de nyeste ideer. Startup-mentaliteten er særligt vigtig for de virksomheder, som skal forberede sig på den digitale fremtid, så det her er en tilgang, som alle har gavn af.”

 

Her formes den højteknologiske fremtid

Münchens langsigtede strategier virker. Ifølge Europa-Kommissionens Atlas of ICT Activity (2014) excellerer byen særligt i kategorierne ’R&D innovation’ og ’innovation networking’. I 2016 blev München under den tyske regerings Digital Hub Initiative udpeget som centrum for mobilitet- og forsikringsteknologi (insurtech).

Inden for digitalisering øger den bayerske regering sine investeringsinitiativer med en ny strategi, BAYERN DIGTAL II, som løber fra 2018-2022 og ifølge planen afsætter 3 milliarder Euro til investeringer i digital infrastruktur, digital uddannelse og IT-sikkerhed.

Samtidig nyder high-tech-sektoren gavn af den lokale industri, som er exceptionelt stærk. Fordi de fleste industrisektorer undergår digitalisering og hastig forandring, så vender både mellemstore firmaer – den såkaldte Mittelstand - og store virksomheder sig nu mod unge, digitale startups med henblik på at transformere deres forretningsmodeller og produktionsmetoder.
For Gabriele Böhmer vil samarbejdskulturen i fremtiden fortsat gøre Münchens innovationsmiljø endnu stærkere:

”Helt fra begyndelsen har iværksætterkulturen været struktureret på lokalt niveau og aktivt dyrket på byens forskningsinstitutioner, som er med til at gøre support og mentorordninger bredt tilgængelige. Målet i fremtiden er at opretholde den høje udveksling af ideer mellem virksomheder og entreprenører, som skaber værdi for alle. Derfor arbejder vi hele tiden på at gøre innovationsprocessen endnu mere effektiv og integreret,” siger hun.


Hvilke startups fanger de store virksomheders øje?

Daniel Hofmann og Oliver Thum arbejder begge to for mantro, et digitalt konsulenthus med 50 medarbejdere fra 17 lande og kontor i en gammel fabriksbygning, som de har lavet om til et 1500kvm stort innovationshus – inklusiv et gaming room, hvor de ansætte kan tage en pause og afprøve de seneste virtual reality-oplevelser.

En af mantros kerneaktiviteter er company building, hvor de hjælper virksomheder med at vækste og gennemføre digitale løsninger. Derfor ved de, hvad der kræves af en virksomhed for at den skal kunne klare sig i München. Her spiller virksomheder som Siemens, Allianz og BMW en stor rolle, fordi de lytter til løsninger, som kommer fra universiteterne, forklarer Daniel Hofmann, mantros innovationsmanager:

”Mange startups hernede udspringer af universitetsmiljøerne og det giver deres ideer en helt anden dimension og grad af indsigt. München er ikke stedet for en ’hip’ startup-scene. I stedet ser du, at mange entreprenører har studeret eller arbejdet i forskning i mange år, inden de lancerer deres ideer.”

”Takket være støtte fra lokale uddannelsesinstitutioner og den oprigtige interesse, som de store virksomheder udviser over for de studerendes projekter, f.eks. kandidatspecialer, så har mange startups i München valideret en positiv markedsrelevans og er i kontakt med industrieksperter og potentielle kunder allerede i produktudviklingsfasen. Det skaber et solidt afsæt og en større chance for, at produkterne bliver introduceret på markedet,” forklarer han.


Den nye Zeitgeist: Hvordan internationale virksomheder klarer sig i München

Tilstedeværelsen af store industrispillere er ensbetydende med, at startups skal levere fra begyndelsen og troppe op med en fuldt udviklet idé. For i München kan adgangsbarrieren for unge virksomheder være høj, forklarer Oliver Thum, business development manager hos mantro:

”Tilgangen i München er anderledes end mange andre steder. Unge virksomheder siger, ’det her er vores idé, som vi har bygget op fra bunden. Vi vil ikke bare sælge videre, men udvikle vores virksomhed og skalere’,” siger han.

Og tidsånden i München er åben for forretning og tonen på tech-scenen er mere uformel end i mange andre industrier. Det er ganske normalt, at entreprenører med digitale ideer inviterer sig selv på en kop kaffe hos en virksomhed som mantro. For uden et netværk når en forretningsidé ikke særlig langt i München, forklarer Oliver Thum:

”München er en stor by, men på mange måder er den også som en high-tech landsby. Selvfølgelig er det en fordel at kunne tysk, hvis du vil ind på markedet, men det du har allermest brug for er nogen, som kan introducere dig til lokale netværker. Her udveksles masser af ideer mellem vigtige aktører – virksomheder, universiteter og startups. Fordi kulturen er baseret på tillid, så skal du være villig til at arbejde hårdt for din succes, men når du først har fået foden indenfor, så er succeskriterierne gode,” siger Oliver Thum.


Hvad skal danske virksomheder gøre?


Danske virksomheder kan få direkte adgang til München via Innovation Centre Denmarks SCALEit-program, der er målrettet danske B2B-startups og virksomheder, som ønsker at
- deltage i et intensivt forretningsudviklingsforløb
- få adgang til verdens førende hotspots for high-tech innovation
- undersøge mulighederne for venture capital og accelerator-programmer
- præsentere deres teknologi og forretningsidé for store virksomheder
- få feedback fra succesfulde entreprenører og forretningsudviklere 

 

For mere info om SCALEit og mulighederne i München kontakt vores ekspert

Loading...