Gå til indhold
guide

Gør SDG’erne til en del af din forretning

Verdensmålene har skabt et globalt sprog for virksomheder. Men hvordan gør du SDG'erne til en del af din forretning? Vi har stillet spørgsmålet til Jacob Kjeldsen, der er chef for international virksomhedsrådgivning hos DI, og ifølge eksperten er der ingen vej udenom. 

Da amerikanerne med John F. Kennedy i spidsen besluttede, at de inden for det kommende årti ville sætte en mand på månen, og få ham sikkert hjem igen, var det et ambitiøst mål. Men målet i sig selv var ikke det afgørende, det var alt det, de lærte undervejs.

Målet om en mand på månen krævede nemlig nye teknologier, strategier og en ny måde at tænke på, fortæller Jacob Kjeldsen, som er chef for international virksomhedsrådgivning hos Dansk Industri.

Og det er det samme, der sker, når virksomhederne gør SDG’erne til en del af deres målsætning – men de skal turde være ambitiøse og bygge broen, mens de går på den, hvis det skal lykkes.

”Det er processen og tankegangen bag, vi skal have med, når vi skal implementere SDG’erne i virksomhederne”, siger Jacob Kjeldsen og understreger, at verden står over for en række udfordringerne, som virksomhederne vil, kan og skal være med til at løse.

I projektet ”Fra Filantropi til Forretning,” som er støttet af Industriens Fond, guider Dansk Industri derfor lige nu 21 forskellige virksomheder igennem et 2-årigt forløb. Her skal deltagerne gøre de bæredygtige mål til en del af deres virksomhedsvision og strategi.

Vi har sat Jacob Kjeldsen i stævne, og fået hans bedste råd til, hvad du skal gøre for også at få verdensmålene tænkt ind i din virksomhed.

Se hele temanummeret 'Bæredygtig Business' her



De rigtige SDG’er kan bruges til at underbygge virksomheden og gøre den mere konkurrencedygtig og troværdig - også kommunikativ

Jacob Kjeldsen, Chef for international virksomhedsrådgivning Dansk Industri

Sådan kommer du i gang

Forstå SDG’erne

Første led i arbejdet med SDG’erne er at forstå dem som et fælles sprog og et kommunikationsværktøj, der kan bruges til at gøre virksomheden mere bæredygtig og dermed øge den fremtidige konkurrenceevne. Hvad enten din virksomhed står på en allerede brændende platform eller over for udfordringer på sigt.

”Det er ikke bare en ny måde at tale om sin CSR-politik. Det skal være en autentisk forpligtelse at arbejde imod en bæredygtig forretningsmodel i fremtiden. Det skal ikke være fordi, det lyder godt, men fordi I mener det,” siger Jacob Kjeldsen.

Sæt et mål

Næste skridt er, at virksomheden skal sætte et mål og vision for virksomheden i fremtiden – og gerne frem til 2030. Det eneste krav til målet er, at det skal være ambitiøst og nemt at kommunikere ud, men her får du hjælp fra SDG’erne.

”Hvis ikke målet er ambitiøst, så har det ikke nogen effekt”, siger Jacob Kjeldsen og tilføjer:

”Du skal selv opfinde din vision for din virksomhed, men så skal du ikke opfinde så meget mere. SDG’erne giver dig en platform og sprog til at kommunikere din vision”

På DI’s hjemmeside fortæller Kasper Larsen, kommerciel direktør hos KLS PurePrint, i en video, at virksomheden stod over for en branche under afvikling. Tilbage i 2007 besluttede de derfor, at der var brug for en ny strategi – et nyt mål. Deres vision blev, at de ville være verdens grønneste trykkeri.

”Jeg vil gerne sige, at vi blev bæredygtige for at redde verden. Det gjorde vi også – men det var ligeså meget for at redde vores forretning,” fortæller Kasper Larsen på DI’s hjemmeside.

Jacob Kjeldsen afholder bootcamp for 21 danske virksomheder, der aktivt vil arbejde med SDG'erne og deltager derfor i Dansk Industris projekt "Fra Filantropi til Forretning." Foto: Dansk Industri

Start med at udvælge relevante mål

Langt fra alle mål er væsentlige for din virksomhed. Derfor skal du starte med at udvælge de mest relevante mål, som vil kunne underbygge værdikæden i netop jeres virksomhed.

”Forestil dig, hvordan din virksomhed ser ud om 12 år? Hvordan arbejder den i 2030?”, siger Jacob Kjeldsen og forklarer, at det er nødvendigt at have ”det lange lys på” i arbejdet med verdensmålene.

”De rigtige SDG’er kan bruges til at underbygge virksomheden, og gøre den mere konkurrencedygtig og troværdig - også kommunikativt.”

En del af arbejdet på bootcampen er derfor også, at træne virksomhederne i at forstå og omsætte verdensmålene til nye forretningsmuligheder.

Udvælg 2 til 3 konkrete mål

Ud af de relevante mål, vælges nu 2 til 3 konkrete mål - og under dem 3-5 delmål.

”Med 2-3 mål bliver det overskueligt og kommunikerbart både internt og eksternt,” siger Jacob Kjeldsen.

Når målene er valgt, skal de nemlig formidles ud til både ansatte, kunder, konkurrenter og samarbejdspartnere og blive en del af virksomhedens kommunikationsstrategi. Og så skal de også hurtigt blive en del af virksomhedens kernestrategier i arbejdet med at realisere visionen.

Arbejdet går i gang

Her kommer det individuelle arbejde ind – det kan være alt fra arbejde med vandbesparelse, udstyr, der skal sendes til udviklingslande eller el-biler til underleverandørerne. Måske skal der opfindes noget nyt? Deponeres anderledes?

Det er ikke afgørende, hvad arbejdet konkret er, fastslår Jacob Kjeldsen, men rejsen mod visionen og henviser til månelandingen:

”USA tog et kvantespring teknologisk, ikke bare med at sende folk til månen og NASA, men der opstod pludselig en masse nye produkter og virksomheder undervejs. Det er vejen mod målet, der er det sjove.”

om "fra filantropi til forretning"

  • Projektet startede 1. oktober 2017 og afsluttes 31. marts 2020. Projektet er støttet af Industriens Fond med 5,25 mio. kroner.
  • I alt deltager 21 virksomheder (cases) fra forskellige brancher i projektet.
  • Virksomhederne trænes i at forstå og omsætte verdensmålene til nye forretningsmuligheder og påbegynde arbejdet med at forankre verdensmålene i deres strategi.
  • Erfaringerne fra de 21 cases vil blive kommunikeret ud til andre danske virksomheder, der gerne vil arbejde med at omsætte verdensmålene til forretning.
  • Dansk Industri står for den daglige ledelse af projektet, som er gennemført i samarbejde med Global Compact Network Denmark, CBS, Industriens Fond og samarbejder med blandt andet UNDP, State of Green, Food Nation og Verdens Bedste Nyheder.
  • Læs mere om de deltagende virksomhederne og projektet her.

    Kilde: Dansk Industri

VIL DIN VIRKSOMHED EKSPORTERE SDG-LØSNINGER? 

Så kontakt os og hør nærmere. 

Loading...